Wie weet wat dit is?

Dag allen,

Ook ik wil graag gebruik maken van de enorme hoeveelheid expertise op dit forum.

Mijn moeder is in het bezit van een polshorloge van haar oma. Echter hebben wij geen idee wat het is, hoe oud het is en waar het vandaan komt. We gokken op vóór 1950, maar dat is niet zeker.

Op de achterkant staat het nummer 256203, een kroontje (volgens mij niet het bekende Rolex-exemplaar maar wellicht ben ik abuis) en nog een stempel. Echter tot mijn verbazing kwam er een nog fraai uitziend handopwind-uurwerkje onder het deksel vandaan, waarop “Swiss Made 15 jewels” te lezen valt. In het deksel staat nog een stempel van een hamertje.

Afijn, hieronder de foto’s. Gezien de staat zal de waarde niet enorm zijn, maar we zijn vooral benieuwd naar de geschiedenis van dit kleinood. Wie kan ons meer vertellen?

Bij voorbaat veel dank!!

1 like

Jaren 30/40 cocktail watch.
14k goud. Geen Rolex

7 likes

Kijk, daar kunnen we verder mee, dank voor de snelle reactie!

Is op de een of andere manier nog na te gaan van welke fabrikant het uurwerk komt? Uitgebreid googelen heeft vooralsnog weinig opgeleverd…

Of de maten kloppen is niet duidelijk, maar zo te zien lijkt het op een AS-475 (oud):


:slightly_smiling_face:

Of een Durowe 50: :wink:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Durowe_50

2 likes

Dat denk ik nu ook :+1:

1 like

Overigens lijken de posities van de lagerstenen van die AS nagenoeg identiek aan de Durowe. Alleen de positie van de tiretteschroef lijkt wat af te wijken. :thinking:

3 likes

Heren toch, Durowe en Swiss made???

2 likes

Lijkt inderdaad onwaarschijnlijk, maar weet jij zeker dat de spelregels betreffende Swiss Made omstreeks 1940 gelijk waren aan de huidige wetgeving?

2 likes

Die Hamer duid op Zwitserland. Kun je ook zien welk nummer er in staat want er zijn maar weinig jaargangen met een hamer met steel.
Horlogemakers hadden een stempel met een eigen nummer een soort registratie nummer.

3 likes

In de hamer lijkt het nummer 163 te staan, zie bijgevoegde foto. Er staat echter nog meer in de kast gekrast… waar is na te gaan waar die 163 voor staat?

Goedemiddag , Beetje leesvoer voor de zondag middag.

https://www.vintagewatchstraps.com/swisspdm.php#hammerwithhandle

163 BGM Miserez SA Saignelégier 21.07.1934

http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280#sucheMarker

2 likes

Respect voor jullie kennis, onvoorstelbaar!

3 likes

Om eerlijk te zijn had ik daar niet naar gekeken. Maar misschien mocht dat best als de afwerking wan het uurwerk in Zwitserland gebeurde :sunglasses:

1 like

Genieten weer hier, zelfs voor een absolute leek :yum:

Is een kroon een merkteken van goud uit Duitsland?

1 like

Klopt een kroon in een cirkel

Halve maan kroon is het landsmerk van Duitsland voor zilver vanaf 1886.

Fantastisch deze reacties, we zijn weer veel verder! Dank voor het doorsturen en geven van al deze informatie.

Andere vraag: is hier restauratie-technisch (door een vakman) nog eer aan te behalen? Vooral vanuit het oogpunt van emotionele waarde, verkocht wordt ‘ie sowieso niet.

Een onderhoudsbeurt zal het horloge goed kunnen gebruiken.
Zoek op bijgaande kaart in het linkje naar een horlogemaker in de buurt en maak een afspraak:


Succes :four_leaf_clover: