Wijzerplaatjes knutselen

Beste Forumleden,

Een tijdje terug kreeg ik van Henrik de vraag om één van z’n lievelingsuurwerkjes, een Chézard 7400 met springende seconde, in te kasten en eventueel te voorzien van een transparante wijzerplaat.
Het hele verhaal vindt je hier terug: http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,100388

Het idee van de doorzichtige wijzerplaat werd al snel verlaten, maar het bracht me wel op een ander idee…

Waarom geen wijzerplaat maken met behulp van een transparant waarop gewoon de indexen en de tekst geprint kan worden… en dat op een ondoorzichtig plaatje tot één geheel maken ?

Na wat ge-experimenteer kwam ik tot een “aanvaardbaar” resultaat…

En eigenlijk is het héél makkelijk, en dus wil ik jullie dit niet onthouden.

Hier gaan we:

Uit een dunne plastic plaat (deze is van oud verpakkingsmateriaal) snijden we eerst de cirkelvormige onderplaat uit. Dit doe ik mbv een passer waarbij het potloodstiftje vervangen werd door een stalen pennetje:

Met een Triebniet pons wordt het centrale gat geponst:

Plaatje wordt vervolgens afgebraamd en wit geverfd (gaat prima met een spuitbus):

En zorgvuldig stofvrij gedroogd onder een stolp:

Dan komt het creatieve gedeelte: met een simpel tekenprogramma wordt het ontwerp op de PC aangemaakt :

Vervolgens wordt het ontwerp geschaald en geprint op een printbaar transparant:

En met de passer uitgesneden: (deze is voor een ander horloge)

Hierna wordt het centrale gat in het transparant uitgeponst en moeten we alles enkel nog maar assembleren:

Met een speciale dubbelzijdige kleefband wordt eerst de onderplaat op het werkje bevestigd:

Dit doe je uiteraard enkel op plaatsen waar geen bewegende onderdelen zitten.

Voor een goede hechting volstaan meestal 3 piepkleine stukjes kleefband.

(foto is van nog een ander horloge, maar het principe blijft hetzelfde):

Het transparante plaatje wordt door middel van twee piepkleine stukjes doorzichtige kleefband op de uiterste rand vastgehecht:

En dit zijn dan enkele resultaten:

En mits wat geduld en gepriegel lukt het ook voor een chronograaf die al jaren wijzerplaat-loos ergens onderaan in een kistje lag:

Deze methode heeft echter wel z’n beperkingen:

De wijzerplaat moet vlak zijn (dus als je een oude wijzerplaat op deze wijze wil herbruiken lukt dat niet met bolle wijzerplaten).

De ondergrond (dus de basisplaat) moet in een lichte kleur zijn, aangezien in lichte kleuren printen op het transparant geen goeie resultaten geeft (tenminste niet met mijn eenvoudige inkjet printer).

Voor de rest kan je hier je fantasie eindeloos op loslaten…

Ziezo, dat was het…

Met Printende Groeten,

Chris.

12 likes

wow

super

gaaf

Heel mooi en het lijkt redelijk simpel. Dit is iets wat ik ook nog wel een keer aandurf, bedankt voor moeite!

Groet,

Frank

Heel mooi zeker het eindrusultaat bedankt voor het mee laten genieten
hoe je dit heb gemaakt al vraag ik me af of er ook iemand op dit forum kan
vertellen hoe in het echt zo wijzerplaat wordt opgemaakt.
Anton SV

Geweldig, bedankt voor het delen !

Groet,
Werner

Fantastische wijze.
Misschien niet echte verantwoord … (ethisch standpunt)

Maar misschien is het wel een oplossing voor oude en goedkope vintage beaters …
Je draagt ze nooit om de de wijzerplaat op niets meer trekt, nu heb je een goedkoop vervangmiddel.

Nu kan je dus ook zelf wijzerplaten ontwerpen (thuis)…

Ik heb al wat ideetjes … (:P)

Knap hoor ! En ik heb deze allemaal in het “echt” gezien bij Chris ! (tu)
Ik denk niet dat er iets is waar hij niet aan begint.
En het is tot in de puntjes afgewerkt.

Persoonlijk vind ik het erg mooie en bovendien uiterst leesbare wijzerplaten.
Hoedje af voor zoveel kennis en kunde.

Chris, hartelijk bedankt voor deze “howto”!
Dit opent nieuwe horizonten!:slight_smile:
Kan je wat meer zeggen over het tekenprogramma en de kleefbanden die je gebruikt.
Ik meen te verstaan dat de kleefband waarmee je de onderplaat op het werkje bevestigd niet dezelfde is als diegene waarmee je het transparant op de onderplaat kleeft?
Kan je nadien de plaat nog gemakkelijk van het werkje verwijderen of moet je dan ook een nieuwe plaat maken?

Een ideetje is misschien ook het gebruik van decalpapier welk door modelbouwers gebruikt wordt? Alhoewel dit wat omslagtiger lijkt dan jouw methode.

Frédéric

Heel mooi Chris! (tu)

Leuk ook dat je de voor ‘merknaam’ het caliber merk gebruikt. Want daar gaat het in dit geval eigenlijk om, toch.

Groeten,

Martin

1 like

Mijn beste,

Wederom heb ik met verbazing dit verbluffende resultaat tot mij mogen nemen.
Ik had Morse zijn uitmuntende verhaal aangaande de ‘VINTAGE STRIPTEASE’ http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932 al bij mij favorieten geplaatst en daar komt deze uiteenzetting natuurlijk bij.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Prachtige resultaten. Hier is weer eens een zinvolle toepassing van de moderne techniek te zien, die tegenwoordig voor iedereen toegankelijk is geworden(tu)
Leuk om te zien dat die nieuwe technieken (computer, printer) een oud horloge weer redelijk eenvoudig toonbaar maken:)

Cool, ziet er super uit! (tu)

bedankt voor het delen!

geweldig … zou er zelf niet opgekomen zijn , ziet er erg goed uit en je hebt mooi de glans van het plexiglas (tu)

Slim bedacht strakke uitvoering
Ben wel benieuwd hoe Lang die plaK stripjes goed blijven
thanks
Willem

Dat is mooi bedacht, Chris.

Hoe dik is het plastic plaatje wat je er voor hebt gebruikt?

Een mooie fotoserie trouwens. (tu)

Groet,
Mark

Prachtige serie en perfecte uitleg, complimenten. Goed doordacht uitgevoerd…en ik maar prakkedenken hoe ik een van mijn oude beestjes van een mooi wijzerplaatje kan voorzien, bedankt voor deze tip.
Heb je de maat overgenomen van een oude wijzerplaat?
Onuitputtelijk veel mogelijkheden hierbij,voor de creatievelingen onder ons, erg mooi.

Mooi om te zien hoe creatief je bent. Het resultaat mag er zijn.

Chris
ziet er inderdaad goed uit

Wat voor teken programma gebruik je hiervoor?
En is er een reden waarom je voor plexiglas hebt gekozen i.p.v. metaal?

Groet
Arie

Mooie resultaten Chris, vooral die chronograaf ziet er prima uit (tu), maar het kan nog simpeler, gebruik een originele wijzerplaat (blank gemaakt, wit gespoten, of anders bewerkt) en print je ontwerp op zelfklevend printerfolie (transparant of wit)
Dat zelfklevend folie is er als transparant “sticker” voor laserprinters, en als “waterslide” (net als bij die plastic bouwmodelletjes) in wit of transparant; de laatste kan je zelfs gebruiken op wat bollere platen, omdat het rekbaar is.
Een laserprinter geeft meestal wat strakkere resultaten, inkjet gaat vaak een beetje “lopen”.

Via een horlogemakersforum begreep ik dat inkjetplaatjes (zelfs met UV-coating) zouden vervagen, maar daar heb ik na een paar jaar nog steeds niets van gemerkt…

Groet,
Paul

Geweldig weer. (tu) Die Harley Ronda blijft toch een leuk horloge hoor. Zou het ook goed doen als produktiemodel.