Wijzerplaatjes knutselen

Dit moet bewaard worden in de archieven.

– moved topic –

super om te zien :~

Zeer intressant! Dit ga ik onthouden.

on ge loof lijk gaaf en knap gedaan. Idd kan je eindeloos ontwerpen volgens mij.

Ziet er heel netjes en verzorgd uit, complimenten.

Hallo,

Inmiddels ben ik op het moment gekomen dat er 'n wijzerplaat moet komen. Graag verneem ik welk tekenprogramma ik moet aanschaffen of zijn er die je gratis kan downloaden?? Kan je mij wat info mailen ??

Vrgr. Emile

Chris,

Ik heb een ORIS BC3 waarvan de wijzerplaat los zit. (bij tikken tegen de kast draait de plaat). Enig idee of dit door een knutselaar te fixen is?

(ik reageer maar even op jouw topic omdat ik nog niet door heb hoe ik er zelf een start)

Reinier

Voor Bolle wijzerplaten is er mogelijk een andere optie…

in de modelbouw wordt veel gebruik gemaakt van “Decal Sheet” een transparante film die je ook met de inkjet kan bedrukken… echter moet je deze na droging sealen met ofwel een speciale Sealer, of blanke lak ( kan gewoon uit een spuitbusje ),

Met een Cad programmaatje ( werk ik zelf het liefst mee ) of een DTP programma, maak je de afbeeldingen op

en die druk je vervolgens af…

en dan na het drogen, sealen en weer drogen…

Kun je het papier in water onderdompelen in water… zodat de lijmlaag oplost, en de decals loskomen van het papier… en dan schuif je ze zo op je model, of als je een wijzerplaat hebt, op de wijzerplaat…
rondingen zijn niet echt een probleem zoals je kunt zien op het model…

Wow, ik ben onder de indruk. Ik heb al tal van ideeën. Gaaf hoor!

Wow Chris, wat een geweldig resultaat. Ik had al van decals gelezen maar vind dit resultaat echt prachtig, complimenten.

Deze post had ik gemist als t hiernniet ter sprake was gekomen
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2811632

Leuk gedaan zeg (tu)

Beste Chris,
Ik heb zojuist een topic geplaatst met het volgende:
Ik heb een Licita polshorloge (een erfstuk) maar de wijzerplaat is helaas beschadigd. Ik heb het zelf geprobeerd bij te werken maar het herstel is een apenwerk geworden.
Kan iemand van jullie (lotgenoten) mij helpen de plaat enigszins te herstellen of weten jullie iemand die dat voor mij kan doe? Ik hecht veel waarde aan dat horloge en ben van plan om m te gaan dragen.

bijvoorbaat dank.

ook ik ben vragende partij!

Beste Chris,

Hoe komt u aan dat tekenprogramma en dat speciaal afdrukpapier?

Alvast bedankt

Prachtig! :heart_eyes::heart_eyes:

Beste forumleden,

Ik reageer nog even op dit oude topic omdat er toch nog wat vragen zijn.

Het tekenprogramma dat ik gebruik is “Tekenen en 0ntwerpen” van Easy Computing (Serif).
Of dit nog te koop is weet ik niet (is ondertussen toch al bijna 20 jaar oud), maar eigenlijk volstaat elk tekenprogramma om deze simpele ontwerpen te maken. Je hebt er echt geen CAD programma voor nodig. Hoe dan ook, elk tekenprogramma vergt wat oefening (maar dat is met alles zo in het leven :wink: ).

Voor de transparanten: hangt ervan af welke printer je gebruikt. De oorspronkelijke plaatjes werden gedrukt op een oude HP inkjet en dat vergt specifieke transparanten met een wat “geruwd” oppervlak (anders duurt het eeuwen eer de inkt handdroog is). Voor m’n latere “knutselwerkjes” gebruik ik een laserprinter. Daar heb je keuze zat, want de inkt wordt op een verwarmd oppervlak gedrukt en is na het printen met de nodige voorzichtigheid bijna meteen te verwerken. Zelf gebruik ik dikwijls OHP transparanten (voor overhead projectoren) van Nobo.
Uittesten met welke transparanten je printer best werkt is hier de boodschap.

Een alternatieve werkwijze werd hierboven door Paul K. en Arie Kabaalstra al geopperd: printbare decals op waterbasis.
In de prachtige Youtube serie van Mark Lovick (Watch repair Channel) is er een prima video die deze techniek illustreert: https://www.youtube.com/watch?v=kt1nmSqS-Ps
Enige voorwaarde daarbij is dat je uiteraard eerst een blanco wijzerplaat moet hebben.

Tenslotte nog enkele tips:

  • tegenwoordig gebruik ik metalen onderplaatjes (meestal oude, sterk beschadigde wijzerplaten die blanco worden geschuurd en op maat geslepen, indien mogelijk nog met passende pootjes, anders de dubbelklevende stripjes uit het topic).
  • Let ook op de dikte: onderplaat + transparant kunnen de inbouwhoogte van het werkje in de kast beïnvloeden en ervoor zorgen dat de positie van de kroon niet meer overeen komt met die van de kast OF dat het uurwiel zo laag in de plaat verzinkt dat je er nog nauwelijks de uurwijzer vast op kunt drukken zonder dat die de wijzerplaat raakt.
  • De beste resultaten kan je enkel bereiken met vlakke wijzerplaten. Het transparant is wel een klein beetje flexibel, maar volgt geen echte bollingen (ook niet na verwarmen). Soms kan de originele (bolle) wijzerplaat in de glaspers wat vlakker geperst worden, maar dan wordt het vorige punt echt belangrijk: de inbouwhoogte.
  • In plaats van het transparant gewoon te printen spuit ik nu eerst een dunne dekkende laag verf op één zijde. Laat die minimum 24 u drogen en dan kan je kiezen: printen op de gespoten zijde, of printen op de onbespoten zijde. Dat eerste heeft als voordeel dat je een echt matte wijzerplaat met structuur naar keuze kan verkrijgen, het tweede heeft als voordeel dat je print veel contrastrijker is. In de fotootjes hieronder zie je beide voorbeelden.
  • Na het printen gaan er eerst een paar dunne laagjes vernis over de bedrukte zijde (kan mat, satijn of hoogglans zijn). Weer minimum 24 uur laten drogen. Hoe langer, hoe beter (wordt echt glashard).
    Daarna krijg je een redelijk krasvrij en handelbaar transparant (dat dus niet meer transparant is :slight_smile: en ook niet meer zo sterk elektrostatisch geladen) .
  • Pas daarna wordt het geprinte wijzerplaatje uitgesneden (nog steeds met passer).
  • Centrale gat uitponsen met een triebniet (zo nauwkeurig als mogelijk. Zelfs de kleinste afwijking uit center betekent een zeer zichtbare foute positie aan de rand). Let ook op de diameter van het gat: zorg dat het uurwiel voldoende bewegingsvrijheid heeft.
  • Transparant wordt dan gepositioneerd en op de onderplaat gelijmd met fotolijm (heeft als voordeel dat je het er nadien eventueel nog af krijgt, werkt zoals een “Post-it” ). Spuit een zo dun mogelijke laag, veel is echt niet nodig om voldoende te hechten.

Hier nog een paar resultaten: (sommige exemplaren zijn “geblurred” omdat er namen van personen op staan). Als er geen mechanisch werkje voorradig is, dan gebruik ik een klein miyota quartzwerkje (kost quasi niks). Het zijn tenslotte geen “verzamelobjecten” en de “waarde” voor mij zit in het zelf ontwerpen en maken.

Tenslotte nog dit: Deze techniek is op zich redelijk simpel, maar verwacht geen echt professioneel resultaat. Bovendien heb je hiermee geen opties voor een rechtstreekse witte opdruk op een zwarte of donkere ondergrond (er bestaan witte toners en speciale folie om via hitte het beeld op een ondergrond over te brengen, maar daar heb ik geen ervaring mee).

Anderzijds blijft het voor mij een makkelijke manier om oude horlogekasten met onbruikbare (of ontbrekende) wijzerplaten of losse onderdelen toch nog een nieuw (en bruikbaar) leven te geven met wat fantasie en wat handigheid.

Kortom, ik zie het als een aangenaam tijdverdrijf binnen de horlogehobby waarbij ik recycleer wat sommigen misschien in de vuilnisbak kieperen… En het zijn uiteraard “limited editions” voor een habbekrats…

Zo, hopelijk heb ik hiermee toch wat vragen beantwoord.

Veel knutselplezier !

Mvg,

Morse.

8 likes

Super tof dit te zien wat jij allemaal kunt maken :grin: wat een vakmanschap :+1:t2:

Morse,
Wat geweldig, hartstikke bedankt voor je uitleg, ik denk dat er veel aan heb en kom later hierop terug, en wat zijn die projecten van jou mooi, mooi en nog’s mooi, om van te dromen. Nogmaals bedankt en een fijne dag/ avond.

top hobby chris

Verbazingwekkend Morse.