Wist u dat?

En dus is de afstand tussen de 2 punten van de meetlat relatief. De meetlat zelf blijft een lengte van 30cm houden.

Als ze nu bij de namaak de wijzers op 08u20 zouden zetten zou alles toch veel eenvoudiger worden…

3 likes

Nee, precies omdat de waargenomen afstand tussen de 2 uiteinden van de meetlat korter wordt, wordt de waargenomen lengte van de meetlat korter (…voor de stilstaande waarnemer althans). Jij wil op een of andere manier graag dat lengte onafhankelijk is van de positie van de waarnemer, maar relativiteitstheorie toont nu juist precies aan dat dat niet zo is.

Ik ga dat niet meer faciliteren door verderbij te dragen aan deze ja-nee discussie. Ik gun je van harte het laatste woord. Als je er blij van wordt, mag je mijn daaropvolgende stilzwijgen interpreteren als bewijs dat je de discussie gewonnen hebt.

5 likes

Lijkt me verstandig, voor je het aan je hart krijgt :joy:

Ah, het is weer vrijdag…

3 likes

Op vrijdagavond begint ook voor de meeste dieren het weekend

3 likes

Ah yes eindeloze discussies over tijd en ruimte en het heelal. Het is tenslotte vrijdag.
Ik gooi gewoon mn steentje erbij:
We weten steeds meer over de geschiedenis van het heelal en het begin van de aarde.
Als we punt 0 kennen en dan nog punt x en punt y etc etc en dan het huidige punt nu. Dan zou je dus hier een formule/berekening bij kunnen opstellen op basis van die punten. En met die formule kun je dus extrapoleren ofwel de toekomst voorspellen.

Maar… Dat betekent dus dat alles al vast staat, de illusie van de vrije keuze etc. :scream: :laughing:

We hebben de data en rekenkracht nog niet en misschien zullen we die nooit krijgen maar stel…

Ja je moet wat in de lunch pauze, ben ook maar een boerenlul die het boek van Stephen Hawking iets te vaak gelezen heeft en de Matrix minstens 12x gezien heeft. Iets om over na te denken tijdens de vrijmibo! :beers:

1 like

Wetenschap is nu eenmaal subjectief.

Eh, wellicht dwalen we af. Maar zou het niet leuker zijn om gewoon horloge-wist-u-datjes op te nemen? Het lijkt mij dat we nu weer in een zinloze wetenschappelijke discussie belanden.

Het begon zo leuk…

Nee, wetenschap is (als het goed is) objectief. Het is alleen geen statisch geheel, maar past zich continu aan aan nieuwe waarnemingen en kennis. Als iemand in de wetenschap het niet met mij eens is, betekent dat dus gewoon dat hij of zij nog niet alle kennis in huis heeft :stuck_out_tongue:

1 like

Kant en Latour denken er toch anders over.

Klopt. Is volgens mij zelfs een officiele term voor: chronostasis

1 like

Nou on topic dan maar weer. Wisten jullie dat Eterna in 1932 ETA heeft opgericht? Hieronder de geschiedenis in een tijdslijn weergegeven:

3 likes

Wist je dat arie kabaalstra nog steeds alle zinnen met 2 puntjes afsluit?

3 likes

Dat valt mij nu pas op.

Ik had laatst ook zoiets in de auto, toen leken de wielen van een auto naast achteruit te draaien zoals vroeger op beeldbuizen tv , wanneer de film niet synchroon loopt met de beeldopbouw,
dat zou in werkelijkheid niet kunnen want daglicht is totaal anders dan licht op een beeldbuis,
Nu blijkt het dat je 2 systemen hebt die iets waarnemen zodat ze kunnen samenwerken maar ook dat 1 even in rust kan blijven,
mogelijk is het moment waarop je switched ook het moment waarop er even vertraging ontstaat in de beweging wat dan bij een snel draaiend wiel dus het effect geeft van een terugdraaiend wiel zelfs bij normaal daglicht.

Dat dit topic redelijk offtopic is?

1 like

Way off topic!. Wellicht beter houden bij topic beschrijving ‘wist-je-datjes-over-horloges’ :wink:

1 like

Het polshorloge uitgevonden werd door Patek Phillippe aan het einde van de 19e eeuw. Het werd toen voornamelijk gezien als vrouwensieraad. Aan het begin van de 20e eeuw ondervond de Braziliaanse uitvinder Alberto Santos Dumont problemen met het aflezen van de tijd als hij vloog. Hij vroeg aan Louis Cartier, een bekende van hem, om een horloge dat makkelijker te gebruiken was. Cartier gaf hem een horloge met een leren horlogeband. Gezien de populariteit die Cartier genoot in Parijs, verkocht hij ook andere van deze horloges aan mannen.

Wist u dat?

Voor alles is er een fobie ,een angst ,zelfs voor tijd…in het bijzijn van een klok of het horen van het getik ervan kunnen mensen die last hebben van deze fobie zwaar depressief worden…

Chronomentrophobia.
The fear of clocks the fear of time. (A3000/Idlewild)

3 likes