WO1- Omega + medailles en documenten Oud-strijder

Ja denk ik wel. Heb nog modellen gezien met zo’n kleine sub seconds wijzers :slight_smile: dit is inderdaad een keeper :slight_smile:

vandaag gratis af te halen;
http://www.2dehands.be/verzamelen/overige-verzamelstukken/leger-oorlog-marine/oud-militaria-300752878.html

Hoe weet je nou dat het bij elkaar hoort? Als het in één familie een aantal generaties is doorgegeven dan is het van respectivelijk vader, grootvader, overgrootvader en is er geen twijfel. Maar eenmaal buiten de familie cq in de handel kan die connectie “vervliegen” als je het horloge niet aan de soldaat kunt linken door een inscriptie, correspondentie of faktuur, of anderszins. Wat waren de aanwijzingen dat het bijelkaar hoort?

In elk geval zijn niet alleen het horloge maar ook de andere objecten stuk voor stuk prachtig en een mooi en interessant bezit, ik ben zelf ook wel gek op andere historische objecten dan horloges. De Omega zelf is wel een luxe horloge, geblauwde wijzers, reliëf in de wijzerplaat, geen eenvoudige platte kroon en zilvereren kast.

Ben even snel aan het surfen geslagen n.a.v. deze objecten.
Zoekend naar het brevet “Médaille commémorative de la guerre 1914-1918”: Er waren ook een uitgebreid aantal aanhangsels (op het lint) te verstrekken voor aantal jaren frontdienst, verwondingen, etc. Het loont de moeite te vragen of er nog onduidelijke staafjes en dergelijke over zijn, er af gevallen zijn.
http://www.yser.eu/html/medailles/belgie_ww1_oorlogsherinneringsmedaille.html
Alle brevetten die ik zo snel vind waren franstalig, ik vraag me af of ze alleen in het Frans werden verstrekt.

Iets anders wat ik me afvraag: Is perlon wel tijdconform? Ik associëer het met een paar decennia later. Is natuurlijk snel gewisseld.
Wat staan er precies voor data op de vuurkaart? Waren dat de daadwerkelijke dagen te velde?
Of moest een militair meerdere periodes opkomen in die tijd. Op 30 augustus 1938 werd dan de dienstplicht ingevoerd in België.

Mooi spul.

Ah, voor wie het boeit, hier meer informatie over de “vuurkaart”:
http://bouveloo.be/nieuws-info/kleine-en-grote-wetenswaardigheden-over-de-eerste-wereldoorlog/de-vuurkaart.html

Prachtige set, proficiat!
Over het horloge productie jaar zou ik idd. ook proberen een certificaat te krijgen want het serienr. kan volgens sommige jaar tabellen nl. ook 1919 zijn en toen was WWI al voorbij…
Zie bv. deze site

1 like

Ja weet ik,maar de omega database is niet echt nauwkeurig op het jaar of 2 jaar. Maar idd het is de moeite dit na te gaan :slight_smile: ga ik ook wel doen denk ik. Ik bezoek het omega museum volgende maand.

1 like

Een mooi setje hoor! Van harte.

1 like

Ik ga me er eens in verdiepen. Ik heb alle reden aan te nemen dat het samen hoort. Ja ik weet dat documenten ook vaak in het frans werden uitgereikt. Ik heb nog wat meer info opgevraagd aan de verkoper. Maar de medialles komen ook overeen met de vuurkaart etc. Da data dateren vanaf 1914 tot 1918, in periodes inderdaad, geen constante periode.

Prachtig! Erg mooi en bijzonder zo bij elkaar.

1 like

Prachtig stukje historie! , en wat leuk dat de omega gewoon nog netjes loopt.

1 like

Geweldig zeg, wat een interessant stukje geschiedenis.

1 like

Super gaaf!!!

1 like

Met die geschiedenis: priceless! Koesteren dus.

1 like

Ik heb net de man gecontacteerd, de soldaat heeft de oorlog overleefd, de verkoper is een persoonlijke vriend van de man, hij heeft alles via zn zoon verkregen( z’n zoon is ook soldaat geweest en ook daarvan heeft hij nog het militaire paspoort). Ik ben nu in onderhandeling om ook nog enkele andere bezittingen over te nemen, zoals een handgegraveerd loopgravenmes, een gestolen Duitse mauser met bajonet, en zn na-oorlogs zakhorloge ter herinnering aan ‘14-18’ dat hij na de oorlog droeg.

2 likes

Gaaf zeg! Mooi stukje historie!

1 like

Prachtig!

1 like

wat staat er aan de andere kant van die vuurkaart ?

1 like

[URL=http://s1264.photobucket.com/user/HXCMDP/media/IMG_8316_zps0etc0of2.jpg.html][/URL]

dit is hem :slight_smile:

2 likes

Er zijn ook boeken waar alle aangemelde vuurkaarten instaan als de betreffende soldaat zich destijds heeft opgegeven. Zou leuk zijn als daar ook een vermelding in staat.

1 like

:heart_eyes: Geweldig zo een tijdsdocument :thumbsup:
Groet Iwan :motorcycle:

1 like