WO1- Omega + medailles en documenten Oud-strijder

Schitterend, bijzonder hoor!:ok_hand:

1 like

Erg mooie groep zo bij elkaar :wink:
Sta er altijd een beetje van te kijken dat iemand zoiets verkoopt, zou het van mijn opa zijn geweest had ik het niet weg gedaan.

1 like

ja klopt, zoiets zou ik zelfs nooit meer verkopen en het is geen familie :slight_smile: Maarja, sommigen hechten er mss geen belang aan…

Op zich natuurlijk ook een geluk dat er mensen zijn die er geen binding mee hebben :wink: Anders was het nog moeilijker om mooie stukken te vinden voor de militaria verzameling.

1 like

Mijn beste,

Het museum Flanders Fields te Ieper is geheel gewijd aan de Eerste Wereld oorlog.
Of zoals de Vlamingen zeggen, “de Grote Oorlog”.
Ook interessant is het museum aan de IJzer te Diksmuide.
In beide musea ben ik vele malen geweest
en zijn van harte aanbevolen.
Overigens kan je te Diksmuide nog enkele loopgraven (de Dodengang) bezoeken.
Het zijn weliswaar reconstructies, doch het is zeer de moeite waard.

Medio oktober ga ik er zelf weer naar toe.
(Vanwege mijn interesse in de Grote Oorlog)

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Ja ben er ook al enkele malen geweest, ik ben leerkracht in de lagere school en dergelijke zaken staan om de paar jaar inderdaad op de agenda. Wat ik wel nog zou doen is uitlenen voor een tijdelijke tentoonstelling, maar permanent afstaan dan weer niet, daarvoor verzamel ik zelf te graag en het gaat ook altijd om wat geld :slight_smile:

Hier word ik nou blij van. Als het echt bij elkaar hoort - waar ik maar even vanuit ga - dan heb je een heel bijzonder setje. Enige vraag: is de wijzer van de subdial origineel?

Ja denk ik wel. Heb nog modellen gezien met zo’n kleine sub seconds wijzers :slight_smile: dit is inderdaad een keeper :slight_smile:

vandaag gratis af te halen;
http://www.2dehands.be/verzamelen/overige-verzamelstukken/leger-oorlog-marine/oud-militaria-300752878.html

Hoe weet je nou dat het bij elkaar hoort? Als het in één familie een aantal generaties is doorgegeven dan is het van respectivelijk vader, grootvader, overgrootvader en is er geen twijfel. Maar eenmaal buiten de familie cq in de handel kan die connectie “vervliegen” als je het horloge niet aan de soldaat kunt linken door een inscriptie, correspondentie of faktuur, of anderszins. Wat waren de aanwijzingen dat het bijelkaar hoort?

In elk geval zijn niet alleen het horloge maar ook de andere objecten stuk voor stuk prachtig en een mooi en interessant bezit, ik ben zelf ook wel gek op andere historische objecten dan horloges. De Omega zelf is wel een luxe horloge, geblauwde wijzers, reliëf in de wijzerplaat, geen eenvoudige platte kroon en zilvereren kast.

Ben even snel aan het surfen geslagen n.a.v. deze objecten.
Zoekend naar het brevet “Médaille commémorative de la guerre 1914-1918”: Er waren ook een uitgebreid aantal aanhangsels (op het lint) te verstrekken voor aantal jaren frontdienst, verwondingen, etc. Het loont de moeite te vragen of er nog onduidelijke staafjes en dergelijke over zijn, er af gevallen zijn.
http://www.yser.eu/html/medailles/belgie_ww1_oorlogsherinneringsmedaille.html
Alle brevetten die ik zo snel vind waren franstalig, ik vraag me af of ze alleen in het Frans werden verstrekt.

Iets anders wat ik me afvraag: Is perlon wel tijdconform? Ik associëer het met een paar decennia later. Is natuurlijk snel gewisseld.
Wat staan er precies voor data op de vuurkaart? Waren dat de daadwerkelijke dagen te velde?
Of moest een militair meerdere periodes opkomen in die tijd. Op 30 augustus 1938 werd dan de dienstplicht ingevoerd in België.

Mooi spul.

Ah, voor wie het boeit, hier meer informatie over de “vuurkaart”:
http://bouveloo.be/nieuws-info/kleine-en-grote-wetenswaardigheden-over-de-eerste-wereldoorlog/de-vuurkaart.html

Prachtige set, proficiat!
Over het horloge productie jaar zou ik idd. ook proberen een certificaat te krijgen want het serienr. kan volgens sommige jaar tabellen nl. ook 1919 zijn en toen was WWI al voorbij…
Zie bv. deze site

1 like

Ja weet ik,maar de omega database is niet echt nauwkeurig op het jaar of 2 jaar. Maar idd het is de moeite dit na te gaan :slight_smile: ga ik ook wel doen denk ik. Ik bezoek het omega museum volgende maand.

1 like

Een mooi setje hoor! Van harte.

1 like

Ik ga me er eens in verdiepen. Ik heb alle reden aan te nemen dat het samen hoort. Ja ik weet dat documenten ook vaak in het frans werden uitgereikt. Ik heb nog wat meer info opgevraagd aan de verkoper. Maar de medialles komen ook overeen met de vuurkaart etc. Da data dateren vanaf 1914 tot 1918, in periodes inderdaad, geen constante periode.

Prachtig! Erg mooi en bijzonder zo bij elkaar.

1 like

Prachtig stukje historie! , en wat leuk dat de omega gewoon nog netjes loopt.

1 like

Geweldig zeg, wat een interessant stukje geschiedenis.

1 like

Super gaaf!!!

1 like

Met die geschiedenis: priceless! Koesteren dus.

1 like