Zak horloge om te leren restaureren

Ik heb al gezegd dat ik geen verzamelaar ben. Dus mijn richting lijnen om een horloge of werktuigen te kopen zijn wat deze mij kunnen leren.
Daarom had ik deze zilver sleutel zak horloge gekocht.


Natuurlijk, altijd de binnen kant kijken.

Diagnosis :
dial beschadigt
geen wijzers
geen glas
balans as gebroken : beide pivot
center wiel gebroken : een tand verdwenen
veerton hak krom.

Een paar uren om ermee bezig te zijn.
Dus langzaam beginen. Deze doe ik tijdens tussen tijd en ik heb geen dead line. Ik heb ook mijn uuren niet getelt.

Ten eerste iets gemakkelijk :
Balans as
Het is een cylinder balans as. Als het compleet is is het met 4 deelen gemaakt : “écorce” is de buus, 2 “tampons” als dopjes van beiden kant met een kleine punt, de “pivot” die in de rubis gaat plus de balans.


Omdat de kloof omgekeerd op de foto ligt ziet men hier boven de onderste pivot gebroken.
De tampon verwijderen. Daarvoor gebruik men bepaalde punchers met een punt om van binnen kant de tampon eruit te duwen. De kleine gesplits anvil is noodzakkelijk om de cylinder vast te houden en toch de tampon eruit laten komen.

De tampon zit in de anvil, en men ziet wat blijft van de bovenste tampon, onder de balans, ook gebroken.
Ik heb geen afmeting genomen dus om te beseffen hoe groot dit is volgt een foto met een cent.

Hier is alles samen : oude en nieuwe tampons.

De kleine gaat onder, de andere boven. En als men geen tampon heeft zijn ze te draaien.

Ter plaats en nog niet geduwt, om de maat te checken.


En de nieuwe tampons in plaats.

De spiral is nog niet terug op de balans, om te kijken of alles goed draait.
De onderste plaat is uit genomen om die drie delen te proberen : plaat, kloof en balans.

De pivot zijn te lang en moeten geknipt worden. Maar de hoogte moet met de escapement wiel perfect samen zijn; daarvoor moest ik de twee contre-pivot afnemen, die de balans as tussen de twee steenen met gaten houden.
Probleem : een rubis (vlak model) van contre-pivot was gebroken. Verschillende actie moeten nog plaats vinden, maar ik zal in de volgende dagen een nieuwe burnisher krijgen die ik wil hierop proberen. Deze kant gaat nu niet verder.

Center wiel
Zoals gezien op de tweede foto, naast de kleine rode punt is er een tand weg.


Dus nu tandarts …
Ten eerste de gat schoon maken en vergrooten om een betere vorm te krijgen (met zaag).

De wielen zijn met laiton (Cu+Zn) gemaakt. Met een draadje van hetzelfde soort maak ik een kleine driehoek vorm. En met de hammer in plaats slagen.

Dan de stuk knippen…

en zilver solderen.

Sorry maar soms is het erg moielijk om goede foto te maken…


Afnemen wat te veel is.

En de tanden weer maken.

Dan wil ik proberen of alle wielen goed draaien, maar de veerton kan ik niet herladen.

Veerton


Twee problemen : de veer is uit de haak en de “vinger” wiel die met de malte wiel moet werken mist.
Alles uit. (Hier is de veerton hakje boven links al recht en polished.)

Een nieuwe krull maken. Hier was het gemakkelijk omdat de veer niet gebroken was. Ik heb al een paar keer een nieuwe gat moeten maken om de veer aan de hakje te hangen.

Schoon gemaakt, olie, normaal zal ik de veerton sluiten en niet meer er binnen werken.

Nu zit de veer vlak de stem en zal niet meer eruit glijden.

Een beetje polish nu.


Dat zijn de vinger en malte wiel van de veerton en twee wielen die achter de dial zijn.
Voor het polish

en na.

Maar voor de vinger en malte wiel is het onmogelijk die zo in de klaauw te houden.
Dus gebruikt men een shellac lijm, hetzelfde dat de ankersteen vasthoudt.

Hier alles terug. Maar ik moet echt proberen betere foto te maken.

Wat blijft nog te doen zal minder interessant zijn, en zal gemaakt worden als ik er tijd voor heb.

Ik hoop dat jullie hebben plezier gehad met het lezen en dat ik niet te veel fouten heb gemaakt zodat het begrijpelijk blijft. Sorry voor de technische woorden maar ik ken ze niet wel in nederlands.
:smile:
BD

16 likes

Geweldig Bruno, zelf tandjes in een tandwiel maken is iets dat ik ook graag nog zou willen leren. Heel erg bedankt voor de mooie fotosessie! Ik durf zelf best wel wat aan maar een cilinder uurwerk met zoveel defecten is toch wel een echte uitdaging…

Très bien! :wink:

1 like

Geweldig! Dank voor het delen.

Gr men

1 like

Ge-wel-dig ! Chapeau! :smile:

Toch wel verrekte handig en knap als je dat allemaal zelf kunt hoor!!

Pff

1 like

Mooi hoor, vooral de reparatie van het tandwieltje, solderen op de tiende mm.

Heel mooi om te zien, dat je hier aan durft te beginnen. :thumbsup:
Het is een hele prestatie als je weet dat de onderdelen piepklein zijn.
Ik zou het niet kunnen met mijn grote handen. :smile:

1 like

Vooral die tandjes herstellen, prachtig gedaan :+1:

2 likes

Geweldig als je je hobby / vak zo perfect beheerst dat je dit soort restauraties kan uitvoeren. Chapeau (= petje af in het Nederlands :stuck_out_tongue_winking_eye:).
Maak je trouwens geen zorgen om je taalgebruik, wij hebben een levendige fantasie en begrijpen je best. Ik zou willen dat mijn Frans zo goed was als jouw Nederlands. Opnieuw Chapeau.
Wat ik me wel afvraag is wat je doet met die horloges die je hebt gerestaureerd, want je zegt geen verzamelaar te zijn…

1 like

Bruno, voor zoveel volharding, en oog voor detail kan ik alleen maar heel veel respect opbrengen… Ook erg mooi dat je elke stap laat zien… en… we weten allemaal hoe lastig het is om die kleine details te fotograferen…

Je hebt ook mooi laten zien hoe een Cilindergang balans is opgebouwd… ik had er nog nooit bij stilgestaan… maar met 2 tampons in de einden…ja… da’s eigenlijk de enige manier om zoiets te maken… Gaaf dat je dat zo uitgebreid hebt laten zien.

en… maak je over je taal maar geen zorgen… 1 foto zegt meer dan 1000 woorden… en heel veel dingen in horloges, daar is niet eens een fatsoenlijk nederlands woord voor… zoals het Echappement bijvoorbeeld… ja… “onrust” maar… nee… ik geloof niet dat dat woord veel gebruikt wordt…

3 likes

Dank je Arie,
Voor de foto is de zoom van mijn klein apparaat niet genoeg, dus ik gebruik een vergrooter met mijn andere hand. Daarom kan ik nooit iets zoomen tijdens ik eraan werk. En foto nemen tijdens het werk is soms ook moeilijk.
Voor de cylinder wilde ik toen ook een herstellen, maar kon niet begrijpen hoe men had zo een gat erin kunnen maken… totdat iemand liet mij de tampon ontdekken. Ik had al cylinder gekeken, maar had nooit kunnen zien dat er dopjes waren. :stuck_out_tongue_winking_eye:
En voor mijn taal, ik hoop toch dat als ik hier een beetje blijft zal het beter worden :wink:

1 like

@EricA : Dank je voor de reactie;
Verschillende horloge zijn terug naar hun eigenaar gegaan.
Een paar houd ik omdat het zijn waardeloos familie geschenk (Opa, vader horloge…), anderen zitten in een kast waar de horloge die klaar zijn tot nu toe blijven. Maar er zijn niet zo veel. Vroeger ging ik vaak naar de rommel markt en heb een beetje van alles gekocht. Nu will ik eerste dat alles klaar maken voordat andere dingen te doen. Ja soms maak ik een uitzondering :wink:
Dus de anderen ben ik langzaam aan het bewerken. Deze hier zal bijvoorbeeld een paar dagen wachten voor mijn nieuwe burnisher die ik wil proberen. Dan nog een rubis (al gevonden) wisselen. Daarna kan ik kijken of die kan lopen en pas dan alles uit elkaar nemen om schoon te maken, olie en weer samen zetten. Ik moet ook de kast maken en dan een glas kopen. Voor de dial had ik dingen gelezen die ik wil proberen en de wijzer heb ik misschien al. Maar deze zal ik zeker houden : het is een van de ergste die ik heb gehad met al deze problemen samen :smile:
Daarna zal het zonder volgorde naar ouderen kijken (een verge fusee is aan het wachten), verschillende chrono, verschillende balans assen oa een moeris voor iemand (ik heb al erover iets gepost, maar ik wacht ook voor de burnisher om met de balans as verder te gaan)…
Nu zoek ik langzaam voor complicatie (moonphase, réserve de marche, groot date… ) als ik iets kan vinden. Maar het is moeilijk : als het perfect is interessert me niet, ik wil niet vernietigen en het is te duur; en andersom, als het helemaal explodeerd is met delen die missen gaat het ook niet omdat zonder modelen kan ik niet herstellen :confused:

1 like

Jouw nederlands is stukken beter dan mijn frans… ik heb ooit 31 jaar geleden op school 1 jaar frans gehad… en dat is grotendeels “weggezakt”…

:thumbsup: Mooi werk Bruno! Goed in beeld gebracht ook!

Groet,
Paul

1 like

Ik voor 6 jaren 32 jaar geleden. Jij bent ook zo een oude :wink:

Schitterend toch als we in beide landstalen kunnen converseren. Zouden veel mensen dat misplaatst chauvinisme eens opzij schuiven in België zouden we heel wat verder zitten :wink:

Zit je toevallig ook op FaM France?

1 like

@GhentWatch: Ja, en ik heb ook in Duitsland geprobeerd, maar zij hebben mij geweigerd. Mijn Duits is slechter dan mijn Nederlands. :confused:
Ben jij ook op Fam FR ? Daar heb ik de zelfde pseudo.

[quote=“GhentWatch, post:15, topic:47881”]
Schitterend toch als we in beide landstalen kunnen converseren.
[/quote] Sorry : in de drie landstalen zou noch beter zijn, plus engels natuurlijk :wink:

1 like

Bedankt voor je post, mooie foto’s en vakwerk!

1 like

Chapeau!! Het blijft geweldig dit soort post te zien met zo ongelooflijk vakmanschap!

1 like

Als lezer, niet als poster. Als belg moeten we een beetje op horlogeforum.nl en FAM meegraaien natuurlijk. Best of both worlds.

1 like

Geweldig topic daar geniet ik echt van bedankt voor het delen . :ok_hand:

1 like