Zak horloge om te leren restaureren

@EricA : Dank je voor de reactie;
Verschillende horloge zijn terug naar hun eigenaar gegaan.
Een paar houd ik omdat het zijn waardeloos familie geschenk (Opa, vader horloge…), anderen zitten in een kast waar de horloge die klaar zijn tot nu toe blijven. Maar er zijn niet zo veel. Vroeger ging ik vaak naar de rommel markt en heb een beetje van alles gekocht. Nu will ik eerste dat alles klaar maken voordat andere dingen te doen. Ja soms maak ik een uitzondering :wink:
Dus de anderen ben ik langzaam aan het bewerken. Deze hier zal bijvoorbeeld een paar dagen wachten voor mijn nieuwe burnisher die ik wil proberen. Dan nog een rubis (al gevonden) wisselen. Daarna kan ik kijken of die kan lopen en pas dan alles uit elkaar nemen om schoon te maken, olie en weer samen zetten. Ik moet ook de kast maken en dan een glas kopen. Voor de dial had ik dingen gelezen die ik wil proberen en de wijzer heb ik misschien al. Maar deze zal ik zeker houden : het is een van de ergste die ik heb gehad met al deze problemen samen :smile:
Daarna zal het zonder volgorde naar ouderen kijken (een verge fusee is aan het wachten), verschillende chrono, verschillende balans assen oa een moeris voor iemand (ik heb al erover iets gepost, maar ik wacht ook voor de burnisher om met de balans as verder te gaan)…
Nu zoek ik langzaam voor complicatie (moonphase, réserve de marche, groot date… ) als ik iets kan vinden. Maar het is moeilijk : als het perfect is interessert me niet, ik wil niet vernietigen en het is te duur; en andersom, als het helemaal explodeerd is met delen die missen gaat het ook niet omdat zonder modelen kan ik niet herstellen :confused:

1 like

Jouw nederlands is stukken beter dan mijn frans… ik heb ooit 31 jaar geleden op school 1 jaar frans gehad… en dat is grotendeels “weggezakt”…

:thumbsup: Mooi werk Bruno! Goed in beeld gebracht ook!

Groet,
Paul

1 like

Ik voor 6 jaren 32 jaar geleden. Jij bent ook zo een oude :wink:

Schitterend toch als we in beide landstalen kunnen converseren. Zouden veel mensen dat misplaatst chauvinisme eens opzij schuiven in België zouden we heel wat verder zitten :wink:

Zit je toevallig ook op FaM France?

1 like

@GhentWatch: Ja, en ik heb ook in Duitsland geprobeerd, maar zij hebben mij geweigerd. Mijn Duits is slechter dan mijn Nederlands. :confused:
Ben jij ook op Fam FR ? Daar heb ik de zelfde pseudo.

[quote=“GhentWatch, post:15, topic:47881”]
Schitterend toch als we in beide landstalen kunnen converseren.
[/quote] Sorry : in de drie landstalen zou noch beter zijn, plus engels natuurlijk :wink:

1 like

Bedankt voor je post, mooie foto’s en vakwerk!

1 like

Chapeau!! Het blijft geweldig dit soort post te zien met zo ongelooflijk vakmanschap!

1 like

Als lezer, niet als poster. Als belg moeten we een beetje op horlogeforum.nl en FAM meegraaien natuurlijk. Best of both worlds.

1 like

Geweldig topic daar geniet ik echt van bedankt voor het delen . :ok_hand:

1 like

Een stap verder : De balans wiel
De nieuwe cylinder moet in de balans geduwt worden.


dan kijken of het rond draait en als het goed evenwichtig is.
En dan heb ik mijn sapphire burnisher gekregen :smile:
De pivot van de balans moeten de goede langte hebben, en de top een beetje rond gemaakt. Hier ziet men dat het te lang is : de punt gaat te ver.
Kijken of alles goed terug gaat. Hier kan men zien dat het een oude rubis is : niet helemaal rond en roos kleurig. Het is de tweede die vlakbij de eene met de gat komt, buitenkant.
En hier is het klaar. Het draait als men erop blaast, maar de spiral veer is nog niet in plaats.
Volgende stappen : een van de drie schroeven van de tonveer draait los…
En de vinger met de malta kruis heb ik jammer gebroken. Hier op de foto was het nog volledig.
Ik heb ook een beetje de dial gepoetsd :smile:

3 likes

Mis : Het was niet de cylinder terug plaatsen, maar de balans rond maken draaien door de ring te benden. Oops !

Heel mooi om te zien. :thumbsup:

1 like

Het is me niet duidelijk wat je gebroken hebt, maar zo te zien ga je dat ook wel weer in orde krijgen.
Mooi werk, succes!

1 like

@wbcoupe :


Hier zijn de twee “wielen” die samen werken : rechts de malta kruis, en links met de vier hoek gat is het de vinger. De kleine punt van de vinger is gebroken.
En ja, ik probeer een nieuwe te maken :wink:

Jammer dat de Maltezer kruis is beschadigd maar je ziet vaak uurwerken waar deze onderdelen ontbreken, het uurwerk loopt dan prima.
Het Maltezer kruis zorgt er voor dat de opwindveer niet te vast wordt aangedraaid.

Dat wordt weer priegelwerk, succes met de reparatie!

Prachtig werk Brunod. Heel erg mooi om te zien.

Een vraag over het vervangen van de tand van het tandwiel. Wat voor materiaal gebruik je hiervoor? Ik neem aan messing? Vervolgens het solderen, welke methode? Gewoon tin zal niet sterk genoeg zijn lijkt me?
Ten slotte, herstel je de vorm van de tand met de hand? Met een zeer fijne fijl, en vervolgens polijsten?

Vriendelijke groet,
Michiel

1 like

@Michkh :
De antwoorden zijn tussen de fotos :wink:

Afnemen met een zaag, vlak en de rond van de wiel maken met grind, tanden met grind ook. :wink:

Dank Brunod!

Heb over het zilver heengelezen! Ik moet toch ook maar eens leren hardsolderen!

Mooi werk!