Zakhorloge hoe vaak worden onderdelen vervangen?

Hallo,
Ik ben gek op mechanische zakhorloges en zag op marktplaats een hele mooie. Nu vertelde de eigenaar dat het zakhorloge een half jaar geleden gereviseerd is. Ik heb het liefst wel het originele uurwerk. Is de kans groot dat er niet-originele onderdelen inzitten? Komt het vaak voor dit in het uurwerk van zakhorloges onderdelen worden vervangen? en beinvloed dit ook de nauwkeurigheid?

Hoi Robin, welkom op dit forum!

Van de meeste zakhorloges zijn weinig onderdelen meer te krijgen, dus een horlogemaker zal zo min mogelijk onderdelen vervangen. Wat wel vaak voorkomt bij vooroorlogse (zak)horloges dat de tappen van de balans breken omdat horloges in die tijd nog geen schokbescherming hadden. Het kan dus zijn dat er een nieuwe as in de balans geplaatst is.

Verder kun je niet zomaar onderdelen van verschillende soorten uurwerken uitwisselen. Dus als er delen vervangen zijn dan zijn ze vervangen door onderdelen uit een identiek donoruurwerk of speciaal voor dit uurwerk gemaakt. Het heeft dus in principe geen invloed op de nauwkeurigheid.

Groet, Wilko

1 like

Oke, een beetje iets anders ik zie op sommige sites zoals zakhorloges.nl allemaal zakhorloges van onder andere
eichmuller en royal london, zijn deze echt authentieke? of is dit chinese namaak? Die van eichmuller is 189,00 en die van royal london is 109,00. Zijn deze echt origineel? Ze hebben beide een doorzichtige wijzerplaat waardoor je alles kunt zien.

Voor zover ik kan vinden zijn de merken die je daar noemt inderdaad Chinees spul met een Europese sticker en daarom eigenlijk te duur voor wat het is. Namaak kun je het niet echt noemen, dat suggereert dat ze er precies hetzelfde uitzien als bepaalde horloges van gerenommeerde merken wat niet echt het geval is.

Als je een nieuw zakhorloge wilt kopen zou ik eens bij Tissot kijken, dat is een gerenommeerd Zwitsers merk dat ook nog zakhorloges maakt. Al zit je dan natuurlijk wel in een iets andere prijsklasse.

Zelf vind ik het leuker om een echt oud zakhorloge te hebben van voor de oorlog. Bijna alle grote horlogemerken van nu hebben vroeger zakhorloges gemaakt en daar zijn er nog genoeg van te vinden. Je zou dan bijvoorbeeld eens op eBay moeten zoeken. En doordat zakhorloges niet erg in trek zijn zijn de prijzen alleszins redelijk. Wel moet je bij vintage horloges wel wat verstand van zaken hebben om te weten wat je koopt, maar op dit forum kun je daar genoeg advies over krijgen.

1 like

“Bedankt Wilko voor je uitgebreide reactie”, moest hier toch staan?

2 likes

Bedankt voor de reactie,
Waar zou ik op moeten letten als ik een zakhorloge koop van ebay? En zijn die tissot mechanisch? Of batterij

Tissot heeft zowel mechanische als quartz zakhorloges, waarbij de mechanische (uiteraard) de duurdere zijn.

Tips voor het zoeken van oudere zakhorloges op ebay:
Veel oudere zakhorloges hebben een emaille wijzerplaat, die willen nog wel eens barsten, kijk dus goed op de foto’s naar barsten in de wijzerplaat of slechte reparaties daaraan. Verder moet erbij staan dat hij het doet, anders kun je er wel een beetje vanuit gaan dat dat niet het geval is. Om te beginnen is het misschien goed om er een te zoeken waar bij staat dat hij een recente servicebeurt heeft gehad. Dat garandeert ook niet alles, maar de kans dat hij nauwkeurig loopt is dan het grootst.

Verder is het toch goed om qua budget iets rekening te houden met bijkomende kosten, het blijft oud spul, er kan altijd iets aan mankeren. Een servicebeurt bij een horlogemaker kost je al gauw 75-100 Euro, al kun je hier op het forum wellicht iemand vinden die het voor een gunstige prijs wil doen, maar gratis is het zeker niet.

Verder kun je met de zoekfunctie op dit forum ook het nodige vinden, lees bijvoorbeeld dit topic even door:

Succes!

Wat wil je doen met deze zakhorloge ?

  • Is het om elke dag een echte preciese horloge te dragen ? Dan moet je voor een anker beweging met incabloc zoeken.
  • Of een echte oude horloge te hebben (zonder probleem als het een paar minuut per dag afwijkt) : dan een cylinder beweging van jaren 1900-1920…
  • Of een echte antiek die loopt maar thuis zal blijven ? Dan een spillegang van jaren 1700-1800.
  • Of een moderne horloge zonder al dit beweging zorgen : een zakhorloge met quartz.
    :wink:
1 like

Ga eens kijken op de verzamelhorlogebeurs op 2 Oktober in Houten georganiseerd door de rikketik. En waar ben je naar op zoek, wat voor soort zakhorloge.
Daar staan veel amateurs en kenners van o.a. zakhorloges. Daar kan je ook zakhorloges kopen en daar zijn ook standhouders met kennis die zakhorloges kunnen repareren. Let wel op dat er nog maar weinig horlogemakers zijn die de kennis en kunde hebben om een spillegang zakhorloge uit 1700 of een cylinder uurwerk kunnen repareren.