Zakhorloge Van Mijn Moeder !

Hoi ! Als ik het knopje naast de kroon draai , bewegen de wijzers !
Ik kan de tijd wel goed zetten ! ( als ik het kleine knopje indruk )

alleen als ik het knopje niet indruk , kan ik hem alleen naar rechts draaien .
Is dit dan ook de kant op om hem op te draaien ?
( naar links draaien kan niet )

groet Marcel !

1 like

Het hangt ook af van het materiaal van de ketting maar over het algemeen geldt: Hoe completer des te interessanter voor de verzamelaar.

Ja, als je de kroon naar rechts draait zou je hem op moeten winden, je hoort dan ook een tikkend geluid als het goed is, dat zijn de tandwieltjes, als je niets hoort dan is hij defect.

groetjes lenno

p.s. daarna een keertje voorzichtig schudden om de balans aan de gang te krijgen, dan zou hij moeten lopen

Als je hem alleen naar rechts kunt draaien vanaf de voorkant gezien dan loopt hij in zijn vrij, naar links (of beter met de klok mee van bovenaf gezien) kun je hem opwinden. Als dit niet lukt dan is de veer al opgewonden en blokkeert er iets in het uurwerk (vaak het moment waarop een horloge in de la verdween). Even op zoek naar een uurwerkmaker voor een definitieve diagnose. Hou er wel rekening mee dat een cilinderwerk zelfs na een service geen echt nauwkeurig horloge is. De suggestie van hierbovne om het horloge in een stolp te plaatsen is misschien slimmer.

1 like

Je spreekt nu jezelf tegen.
Van voren naar rechts is hetzelfde als van boven naar rechts.
Met de klok mee is met de klok mee, van welke kant dan ook, volgens mij natuurlijk.

groetjes Lenno

p.s. naar rechts dus

???

Voor mij is dat naar links :confounded:

Laten we het houden op draaien met de klok mee als het gaat om opwinden.

1 like

linksom en naar links is imho niet hetzelfde
Maar misschien had je goed moeten lezen wat @wbcoupe schreef.
En de opmerking over het potje zout begrijp ik niet.

Ik heb volgens mij niks geschreven in dit topic… :wink:

1 like

Sorry het was @HorloG
Ik word hier helemaal confuus van :wink:

1 like

Had ook maar zo gekund hoor, ik meng me regelmatig in dit soort zakhorloge-topics. :sweat_smile:

1 like

Ik voel me nu zo emotioneel verwaarloosd… denk ik een steekhoudende tekst te schrijven word ik zomaar verward met @wbcoupe.

Jammer.

:wink:

3 likes

Hoe kan ik het weer goed maken?

1 like

Snik… gevulde koeken maakt altijd een hoop goed… snik

Hoi forum ,
Hier Marcel ,
Heb het zakhorloge naar lucardi gebracht !
Die hebben het naar een juwelier verzonden .
Voor het na kijken van mijn zakhorloge .
De juwelier liet mij weten dat de prijs 390 euro is. Heb het niet goed gekeurd en nu ga ik het horloge in een stolp doen ofzo. Vind ik ook mooi . Het na kijken van het zakhorloge kostte mij 12 euro 50.
Ik wil nu een nieuwe zak horloge kopen , nieuw van 35 euro . Ik vroeg me af , kan een zakhorloge van 35 euro , nieuw , een goed zakhorloge zijn ? Een antiek winkel verkoopt ze !? Groet Marcel.

Lucardi en mechanische uurwerkjes lijkt mij geen goede combi. Een juwelier is geen horlogemaker.
Probeer het eens bij een (echte) horlogemaker. Die heeft verstand van uurwerkjes en kan veelal een zakhorloge ook wel servicen.

Het bedrag van €390 lijkt me belachelijk. Kijk eens in onderstaande lijst en breng m eens langs een horlogemaker bij jou in de buurt. Het zou natuurlijk heel leuk zijn om een familiestuk weer werkend te krijgen en volgens mij kan dat voor (veel) minder dan het genoemde bedrag.

2 likes

Eens.

1 like

Voor dat bedrag mogen ze mij wel een koffer vol brengen. Dat is leuk bijverdienen

3 likes

Harry, een leuke klus voor jou om te doen, het treinwerk is simpel en ik help wel met de cylinder as. Opwind veren heb ik volop en er zal er zeker een bij passen. Kijk maar of jij er zin in hebt en de kosten zijn zeker niet meer dan 100 euro als er verder geen onderdelen stuk zijn.

3 likes

Hoi , hier Marcel weer !
Na mijn post gisteren , heb ik mijn zakhorloge uit het zakje van de juwelier gehaald .
Ik draaide aan het opwind knopje ( kroon) .
En zag in een keer dat het binnenwerk ging bewegen . Heb het opwind knopje aan gedraaid en nu loopt mijn zakhorloge weer .
Alleen vanmorgen stond de tijd niet goed .
Hij staat nu op 12 uur , het is nu tien voor 12 .
Hoe kan het dat het horloge weer loopt ?
Wat zou er met mijn zak horloge aan de hand zijn ? ? Hij loopt onregelmatig . ( moet wel nog even naar die lijst van de horlogemaker kijken )
Groet.

1 like

Telekinese. Toen wilde het bewegen, maar een service beurt zou wel handig zijn. Neem eens contact op met @lassale, misschien kan Harry wat voor jou betekenen.

1 like