Zelf kroon vervangen, advies gevraagd, nu een beetje doorgeslagen :)

Geachte leden,

Ik heb een Tissot PR 516 GL met een blanco kroon en een Enicar Ocean Pearl met een originele kroon waar de tandjes zover van versleten zijn dat ik met het opwinden eigenlijk geen grip meer heb.
Nu wil ik deze zelf proberen te vervangen voor nieuwe gesigneerde kronen. Voor ik zover ben had ik nog enkele vragen. Veel kronen schijnen een interne draaddiameter te hebben van 0,9mm, is dat bij deze jongens ook het geval? Volgens mij wel maar het zou leuk zijn als iemand het kan bevestigen. Is dan ook de spoed hetzelfde? Daar heb ik niets over kunnen vinden.

Ten tweede, hebben jullie nog tips mbt tot het verwijderen van de kroon van de stem? Als ik het ga verwarmen met een föhn, de stem vastpak met een tangetje en de kroon losdraai ben ik er dan? Of denk ik dan te simpel?

Alvast bedankt!
En omdat geen enkele topic compleet is zonder plaatjes, hierbij nog twee plaatjes :smile:

Toevallig heb ik zelf de kroon vervangen van een PR516. In een day date zit waarschijnlijk een Tissot 794 uurwerk met een stem met schroefdraad 0.9mm inderdaad. De originele Tissot kroon had een diameter van 6mm. Even op Ebay kijken voor een vervangende.

De Enicar durf ik niet te zeggen. Ligt eraan welk uurwerk erin zit en dus welke stem. Je zou de kroon plus stem eruit kunnen nemen. De kroon eraf halen en dan het schroefdraad meten met een digitale schuifmaat.

Je kan de stem plaatsen in een pinvice en dan de kroon eraf draaien met de hand of je kan de stem beethouden met bijvoorbeeld een puntbektang. Wel op het schroefdraad en niet op het onderste deel dat het uurwerk ingaat.

1 like

Ik ben inderdaad vergeten de uurwerken te vermelden. Het gaat om een Tissot 2571 en een Enicar 160.

Dat ik de stem met een tang niet op het vierkante gedeelte moet vastpakken is een goede tip, daar had ik niet over nagedacht :slight_smile:

Ja, allebei 0.9 mm.

1 like

Als de stem een beetje tekort is toen men stevig schroeft kan men een heel klein stuk solder metal (Sn) in de gat laten. En een heel klein beetje vet of dikke olie op de stem voor het terug plaatsen op de vierkantige deel en op de plaats waar de trekker binnen gaat. :smile:

2 likes

Yes, dankje!

Is de spoed altijd hetzelfde?

En is daar een soort van database voor? Zelf zit ik nu ebay af te speuren naar de schroefdraad van een vervangende stem voor een uurwerk maar ook dan kom ik verschillende dingen tegen. Of is 0,9mm een soort van standaard?

Wat voor olie moet ik dan aan denken?
Ik heb nog nooit gewerkt aan een uurwerk. Op termijn wil ik daar ook wel aan beginnen maar vooralsnog is mij dat een brug te ver. Het oliën van een stem daarentegen moet wel lukken, maar ik neem aan dat dit niet gewoon wd40 of ptfe is oid :slight_smile:

Wat bedoel je met spoed? Zelf kijk ik op windingstems.com. Dan het uurwerk opzoeken en dan kan je bij more info zien welke maat het schroefdraad heeft. Als het uurwerk er niet bij staat, kijk ik in Bestfit welke uurwerken dezelfde stem gebruiken die er wel bijstaan.

1 like

Kijk, dat is interessante informatie. Met spoed bedoel ik de hoeveelheid windingen per mm (in lengte van de stem).

Sorry maar “spoed” begrijp ik niet en google helpt mij niet ermee…
(Ik ben franstalig :slight_smile: )
Er zijn voor de stem verschillende diameter 1, .9, … Er zijn ook stem verlanger met verschillende diameter om op te schroeven.
Weet niet of ik heb beantwoord…

Volgens mij is dat niet relevant. Ik ben er in ieder geval nooit tegenaan gelopen.

1 like

Dus spoed gaat met diameter, normaal geen probleem daarmee :wink:
Edit : Voor de fun, kijk eens hier

Normaal is het Moebius olie, heel duur. Maar voor een stem, een beetje olie van een naaie machine of zo is goed. WD40 is geen olie. Als het droogt wordt het vet.
Het moet niet druppelen, maar een beetje vochtig zijn.

1 like

Ik dacht dat naaimachineolie juist kleverig werd naar verloop van tijd? Maar ik kan dit dus gewoon gebruiken?

Het topic wat je post had ik inderdaad al gevonden, maar daar ben ik niet precies genoeg voor (neem ik mij de tijd niet voor) :wink:

Nee, niet echt. Alle moderne olie zijn beter in de tijd dan de olie van vorige eeuw. En hier voor een stem als het een beetje steviger word is het niet erg omdat vet kan ook gebruikt worden. Het zou anders zijn voor meer gevoelige deelen (balans…)
Edit : Als je moebius wilt kopen is het beter, maar ik denk dat de prijz ongeveer 1€ /ml was :wink: en niet zo gemakkelijk te vinden.

1 like

Top, dankjewel @brunod en @Vintage1982!

Ik heb inmiddels een kroon voor de PR516 gevonden. Voor de enicar zoek ik nog even verder. Ik post iig plaatjes van het resultaat :wink:

Overigens staat de PR516 te koop maar ik zit toch weer serieus te twijfelen om hem van buiten helemaal aan te pakken en gewoon te houden. het blijft toch wel een gave klok…

1 like

Als je nog nooit aan een horloge gesleuteld hebt kan je dit het beste door een horlogemaker laten doen.
Dit is vaak geen gemakkelijke klus, er gaat gemakkelijk iets fout zoals de lengte van de opwindas die niet meer klopt, de diameter van het pijpje waar de kroon op komt en het verschuiven van een heveltje, bij het terugplaatsen van de opwindas zodat de wijzers, de wijzerplaat en datumringen verwijderd moeten worden om het heveltje weer in goede positie te zetten. :grimacing:

1 like

Ook ik was recent op zoek naar een (goudkleurige) kroon voor een Enicar. Op e-bay vind je verschillende, met uiteenlopende prijzen, let ook even op de verzendkosten, die variëren van € 1,50 tot € 15,00

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

2 likes

:thumbsup: Bedankt voor de gouden tip om soldeertin te gebruiken als de opwindas net tekort is.