Zelf kroon vervangen, advies gevraagd, nu een beetje doorgeslagen :)

Wat voor olie moet ik dan aan denken?
Ik heb nog nooit gewerkt aan een uurwerk. Op termijn wil ik daar ook wel aan beginnen maar vooralsnog is mij dat een brug te ver. Het oliƫn van een stem daarentegen moet wel lukken, maar ik neem aan dat dit niet gewoon wd40 of ptfe is oid :slight_smile:

Wat bedoel je met spoed? Zelf kijk ik op windingstems.com. Dan het uurwerk opzoeken en dan kan je bij more info zien welke maat het schroefdraad heeft. Als het uurwerk er niet bij staat, kijk ik in Bestfit welke uurwerken dezelfde stem gebruiken die er wel bijstaan.

1 like

Kijk, dat is interessante informatie. Met spoed bedoel ik de hoeveelheid windingen per mm (in lengte van de stem).

Sorry maar ā€œspoedā€ begrijp ik niet en google helpt mij niet ermeeā€¦
(Ik ben franstalig :slight_smile: )
Er zijn voor de stem verschillende diameter 1, .9, ā€¦ Er zijn ook stem verlanger met verschillende diameter om op te schroeven.
Weet niet of ik heb beantwoordā€¦

Volgens mij is dat niet relevant. Ik ben er in ieder geval nooit tegenaan gelopen.

1 like

Dus spoed gaat met diameter, normaal geen probleem daarmee :wink:
Edit : Voor de fun, kijk eens hier

Normaal is het Moebius olie, heel duur. Maar voor een stem, een beetje olie van een naaie machine of zo is goed. WD40 is geen olie. Als het droogt wordt het vet.
Het moet niet druppelen, maar een beetje vochtig zijn.

1 like

Ik dacht dat naaimachineolie juist kleverig werd naar verloop van tijd? Maar ik kan dit dus gewoon gebruiken?

Het topic wat je post had ik inderdaad al gevonden, maar daar ben ik niet precies genoeg voor (neem ik mij de tijd niet voor) :wink:

Nee, niet echt. Alle moderne olie zijn beter in de tijd dan de olie van vorige eeuw. En hier voor een stem als het een beetje steviger word is het niet erg omdat vet kan ook gebruikt worden. Het zou anders zijn voor meer gevoelige deelen (balansā€¦)
Edit : Als je moebius wilt kopen is het beter, maar ik denk dat de prijz ongeveer 1ā‚¬ /ml was :wink: en niet zo gemakkelijk te vinden.

1 like

Top, dankjewel @brunod en @Vintage1982!

Ik heb inmiddels een kroon voor de PR516 gevonden. Voor de enicar zoek ik nog even verder. Ik post iig plaatjes van het resultaat :wink:

Overigens staat de PR516 te koop maar ik zit toch weer serieus te twijfelen om hem van buiten helemaal aan te pakken en gewoon te houden. het blijft toch wel een gave klokā€¦

1 like

Als je nog nooit aan een horloge gesleuteld hebt kan je dit het beste door een horlogemaker laten doen.
Dit is vaak geen gemakkelijke klus, er gaat gemakkelijk iets fout zoals de lengte van de opwindas die niet meer klopt, de diameter van het pijpje waar de kroon op komt en het verschuiven van een heveltje, bij het terugplaatsen van de opwindas zodat de wijzers, de wijzerplaat en datumringen verwijderd moeten worden om het heveltje weer in goede positie te zetten. :grimacing:

1 like

Ook ik was recent op zoek naar een (goudkleurige) kroon voor een Enicar. Op e-bay vind je verschillende, met uiteenlopende prijzen, let ook even op de verzendkosten, die variĆ«ren van ā‚¬ 1,50 tot ā‚¬ 15,00

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

2 likes

:thumbsup: Bedankt voor de gouden tip om soldeertin te gebruiken als de opwindas net tekort is.

Dank voor alle tips, die ook voor mij erg nuttig zijn.
Ik heb voor een ander horloge een nieuwe opwindas gescoord, maar deze is te lang. Hoe kort ik die op een veilige manier in?

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

@Ron_P
Prima tip, die ga ik ter harte nemen. Dank je wel.

(Wat een geweldig forum is dit toch, binnen 10 minuten antwoord)

Hallo Ron, veel herkenbare tips maar toch twee vragen:
-Waarom zet je de kroon altijd vast met Loctite, als hij toch gewoon vastzit op frictie dan is dat toch voldoende?
-Je hebt het over over Fomblin, maar welk product is dat precies?

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Bedankt voor je gouden tips. Het lijkt mij juist leuk om dit zelf te doen. De eerste stapjes richting het onder handen nemen van een uurwerk zeg maar :wink:

Had je nog een speciale reden om groene locktite te gebruiken ipv blauwe?

En waar zou ik dit Fromblin kunnen krijgen? Is dat enkel beschikbaar via groothandels of is dit ook voor de leek in kleine hoeveelheden te koop?