Zelf kroon vervangen, advies gevraagd, nu een beetje doorgeslagen :)

[quote=“Arie_Kabaalstra, post:40, topic:49689, full:true”]
Dat is het mooie… “Kennis is het enige dat zich vermenigvuldigd als je het deelt”
[/quote] :+1: :gem:

De eerste kroon is binnen. Supersnel in 3 dagen, vanuit Canada.

Ik heb nog wat andere spulletjes besteld want ik heb besloten om de Tissot vanbuiten ook op te knappen. Opnieuw polijsten en brostelen. Die ene vervelende kras uit het plexi polijsten en weer helemaal tiptop maken. Tzt ook nog een nieuwe wijzerplaat en dan wordt hij weer als nieuw.

De Enicar kroon is overigens ook onderweg :slight_smile:

1 like

Succes en houd ons op de hoogte (met foto’s natuurlijk!) :smile:

1 like

update-je

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en besloten de kroon van de enicar te vervangen. Eruit halen en loshalen was zo gebeurd, toen bleek echter de nieuwe kroon niet om de tube uit de kaste te passen :unamused:

Alles weer netjes teruggezet en op zoek naar een nieuwe kroon voor de enicar…

Aangezien het allemaal sneller ging dan verwacht heb ik ook gelijk maar de PR516 GL erbij gepakt. Hiervan wilde ik de kroon in een keer met de rest van de kast aanpakken, maar voor het zover is duurt nog even en het viel zo erg mee dat ik de kroon toch maar nu al vervangen heb. EN WAT EEN VERSCHIL!
Blij dat ik het nu gedaan heb. De originele kroon staat hem echt veeeel beter dan het generieke exemplaar dat erop zat. Het scheel slechts fracties van millimeters maar het is ook de vorm die ietsjes verschilt waardoor de kroon harmonieuzer oogt met het totaal.

generieke kroon:

generiek naast nos:

En de NOS kroon:


Ik ben echt super blij met het resultaat!

Bedankt voor de tips en de raad iedereen!

Nu eerst op zoek naar een Enicar kroon en dan op zoek naar meer tijd :stuck_out_tongue:

1 like

Goede truc!

Van de ouden gelezen :wink:

Dit is nu echt een glimmer geworden die ontzettend veel met het licht speelt. Zeker de combinatie glimmer en goud is mij denk ik te veel van het goede. Ik heb nu wel mooi kunnen oefenen voor mn stalen PR 516 GL, die komt binnenkort aan de beurt :smile:

1 like

Zo die is strak geworden zeg. Echt heel erg mooi. Mooie wijnkleurige wijzerplaat die ineens tevoorschijn komt. Het valt me wel op dat ook deze een dagschijf heeft die blijft hangen, net als bij jouw stalen versie.

Mooie restauratie.
Heb je de goudlaag er helemaal afgehaald?

Dankjewel! De wijzerplaten van deze Tissot’s kunnen me echt bekoren!

Bij mijn stalen is het de datumschijf die op het verkeerde punt blijft hangen. Hij roteert wel iedere keer een dag. De service is niet helemaal vlekkeloos verlopen en dit is een van de gevolgen. Ik weet nog niet wat ik daarmee aanmoet.

Bij de gouden is het dag inderdaad en dat is het andere manko van deze, hij loopt niet :grin:

Thanks! Nee, enkel oppervlakkig gepolijst en geborsteld.

Ik had het al gezegd, maar hier nog maar een keer: mooi gedaan! :smile:

1 like

Geen fijn datum/dag systeem, tijdje geleden ook al met de dagschijf aan het stoeien geweest van een pr516 :smile:

1 like

Draait de dag ook terug als je de tijd terugdraait tot over en na middernacht? Als dat het geval is is er een veertje gebroken of niet goed gepositioneerd, het uurwerk neemt de datum schijf dan wel mee maar niet met een mooie schakeling.

Spoed is het type schroefdraad Bruno!

2 likes

Die onderste foto is echt prachtig man!

1 like

Yep, klopt. Maar als die dat niet zou doen dan zou de dag niet los van de datum te verstellen zijn, toch?

Tijd voor een update!

Ook de kroon van de Enicar is vervangen. Hoewel de nieuwe kroon zelf dunner is, lijkt het buisje van de nieuwe kroon dieper dan dat van de oude en moest de nieuwe kroon inderdaad een beetje opgevuld worden met soldeertin. Dit is prima gelukt en het resultaat is helemaal geweldig. Nogmaals bedankt voor alle reacties en tips!

oud en afgesleten:

Nieuw en scherp:

6 likes

Mooi gelukt :smile:

1 like

Mooi resultaat!

1 like