Zenith zakhorloge

Ha vrienden,

Hier nog een ander zakhorloge. Ditmaal een Zenith met ankeruurwerkje.
Kan iemand mij iets meer vertellen?

Bijvoorbeeld uit welke periode het horloge ongeveer komt, en eventueel wat meer informatie over het merk. Schijnt nog steeds te bestaan en tot het wat hogere sortiment te behoren?

Is dit een kwalitatief uurwerkje? Kast is lijkt me niet van zilver, maar wellicht wel verzilverd (metal blanc?) Klokje verkeert in ieder geval in zeer gave staat.

:relaxed:

5 likes

Erg mooie Zenith hoor! Ziet er prima uit!! Ik schat hem zo rond de jaren 60. Geen zilver, gewoon RVS :slight_smile:

'It means “Guaranteed white metal” which hardly requires a guarantee because it’s saying it’s not gold and it’s not silver. ’

2 likes

Bedankt voor je snelle reactie, duidelijk!
De robijntjes/jewels hebben nog een messing busje er omheen, dat zie je niet altijd? Is dat om deze extra te beschermen tegen schokken? Ik neem aan dat deze robijnen (als het dat is) synthetisch zijn? Een normaal robijntje van een paar millimeter is immers al behoorlijk kostbaar in een ring.:slight_smile:

Hoe staat het merk Zenith aangeschreven qua zakhorloges uit die periode? De kast is dus niet echt hoogwaardig, dus het zal geen zeer kostbaar horloge geweest zijn vermoed ik. Behoort dit exemplaar echter toch eerder tot de wat betere/kwalitatievere zakhorloges uit die periode? Kun je deze Zenith bijvoorbeeld vergelijken met een Omega exemplaar van dezelfde klasse?

Fleck :evergreen_tree:

Die Zenith is nog in mooie staat. :thumbsup:
Op deze franse website is veel over Zenith te vinden.

2 likes

Dank! Ik heb even gekeken en op onderstaande pagina, lijken het middelste en meest rechtste uurwerk van de bovenste rij wel behoorlijk op het mijne.

2 likes

Ja dat klopt, ze zijn in diverse diameters gemaakt.

Kun jij me zeggen in hoeverre je een Zenith uit deze klasse kunt vergelijken met een Omega of andere kwaliteitsmerken?

Ongeveer dezelfde kwaliteit van een Omega, dat klopt wel.

1 like

Ok, dank!

Fleck :evergreen_tree:

1 like

Uitgaande van het serienummer dan zou dit horloge gemaakt moeten zijn in 1908.

Ok, dan ziet hij er nog erg goed uit! Baseer je e op het nummer dat in het stofdeksel staat?

Sorry ik heb me 1 positie vergist. Hij is van veel later lijkt het, maar de serienummer tabellen gaan niet zo hoog. Heel vreemd…

1 like

Ok, toch bedankt voor je moeite. Als iemand anders nog een mening heeft over de (ongevere) productieperiode, graag!

Ik vind de wijzerplaat, met name de cijfers, toch wel vrij klassiek ogen, meer wat je ziet bij exemplaren uit de vroege eerste helft van de 20e eeuw.

Bedankt! Mijn nummer staat er inderdaad niet bij, zou dan van ver na 1975 moeten zijn. Gek dat de tabel daarna stopt.
Maar jonger dan 1975 lijkt me ook weer sterk gezien het design? Wat menen jullie?

Fleck

Het kalibernummer moet volgens mij ook ergens op het kaliber staan, dat zie ik hier niet. Misschien op de bodemplaat onder de balans.

Het zou een z.g. ‘marriage’ kunnen zijn en dat verklaart ook het niet kloppende kastnummer.

Ik ben geen expert, weet het dus niet zeker, maar denk gewoon hardop :grin: Misschien weet @koen het? :relaxed:

EDIT: nee, ik heb geen gelijk, want in dat deksel met nummer staat ook Zenith, dus hoort denkelijk wel bij elkaar :grin:

1 like

Goedenavond,

Zelf zou ik dit horloge in de periode vanaf de jaren 50 van de vorige eeuw plaatsen. Het uurwerk is voorzien van een incabloc schokbescherming, en werd pas veelvuldig toegepast na de 2e wereldoorlog.

De kast is typisch van een “laat” zakhorloge uit de jaren 50-60 (of later). Deze zijn vaak gemaakt van een onedele zilverkleurige legering, om messing wat vernikkeld/verchroomd is. De stijl van het uurwerk is typisch voor uurwerken van Zenith uit de jaren 50-60. Al met al denk ik dat het een zakhorloge uit de jaren 60 of later is, kan eventueel ook de jaren 70-80 zijn.

Uurwerken in de kast zeggen bij oude zakhorloge nooit wat, tenzij ze overeenkomen met het nummer op het uurwerk. Niet overeenkomende nummers wil lang niet altijd zeggen dat de kast en uurwerk niet bij elkaar horen. In dit geval kan het kastnummer wel degelijk een serienummer zijn, zoals ook bij polshorloges het geval is. Qua stijl en periode horen de kast en het uurwerk in dit geval zeker bij elkaar.

De waarde, voor zoverre deze relevant is, is ongeveer 100-130 euro.

Met vriendelijke groet,
Koen

4 likes

Ha Koen,

Dank voor je reactie! Ik zie de incablok inderdaad zitten.
Deze Zenith leent zich denk ik uitstekend voor alledaags gebruik.

Enig idee hoeveel jewels dit exemplaar heeft?

Fleck :evergreen_tree:

1 like

Volgens mij zijn het er 15:
4 stenen in de incabloc (2 radiaal en 2 dekstenen)
1 impulse pin in de balans
2 pallet stenen in het anker
2 lagerstenen voor het anker
2 lagerstenen voor het ankerrad
2 lagerstenen voor het secondenrad
2 lagerstenen voor het derde rad
Geen stenen voor het centrumrad

totaal 15 dus. :smile:

2 likes

Wauw, dank voor de uitvoerige info!

2 likes