Zo probeert men dus ... Oplichter aan het werk via Belgische Marktplaats.

Altijd scherp blijven. Ik ga er bij mijn advertenties standaard vanuit dat de “geinteresseerde” of een oplichter is of absoluut niet serieus. Merk je snel genoeg. Altijd leuk om die spelletjes mee te spelen. Expres je van de domme houden, onduidelijk antwoorden zodat ze moeten blijven doorgaan. Net vissen hahahah…

1 like

De truc bestaat al jaren maar hele groepen mensen hebben werkelijk geen idee hoe dit werkt. Oplichters proberen je de indruk te geven dat JIJ misschien niet helemaal te vertrouwen bent. Door jou de kans te geven dat JIJ wel betrouwbaar bent, want mensen met goede intenties willen absoluut niet onbetrouwbaar overkomen. Maken ze slinks misbruik van je. Die gasten doen dit ook gewoon de hele dag door. Bij alles en iedereen. Van de 1000 mensen stinkt er eentje in… en diegene is dan gelijk de jackpot.

3 likes

Oké, maar het tikkie moet toch juist van de koper naar naar de verkoper? Of denk ik nu te simpel :sweat_smile:

De koper wilt zogenaamd weten of hij t geld daadwerkelijk overmaakt naar degene die het product verkoopt. Dus vraagt hij de verkoper om een betaling v slechts 1 cent naar de koper toe, zodat die de gegevens heeft van de verkoper.
Zo doet de koper dus alsof de verkoper misschien niet te vertrouwen is, en de verkoper kan dmv t betalen via de link laten zien dat ie wel te vertrouwen is.

Door te doen alsof ie (de koper) bang is bedrogen te worden, ga jij (de verkoper) er van uit dat diegene niet aan t bedriegen is.
En omdat jij weet dat je niet bedriegt heb je er geen problemen mee jouw goeie intenties te bewijzen. Tevens zorgt die impliciete beschuldiging v dat jij misschien wel n bedrieger kan zijn, voor druk om te bewijzen dat je geen bedrieger bent.

2 likes

Die koper stuurt een tikkie naar de verkoper onder mom dat zij die banknummer niet vertrouwen.

En bovendien was het al bekend. :expressionless:

Ja voor iedereen die wel eens een tikkie heeft verstuurd, is het totaal geen logisch verhaal denk ik. Maar het is wel triest dat marktplaats zo’n heerlijk oplichters platform is geworden. Een platform als StockX is denk ik wel de toekomst voor allerlei producten met enige waarde.

Je was nog nooit de sj44k.

:wink:

4 likes

Hele dag wachten op een MP schorem komt ie niet opdagen… daarom zit ik ook met smart op de trustlevel 2 te wachten hier.

Ps : wellicht een idee voor velen hier. İk heb sinds kort een Money You rekening. İs gratis, dochter onderneming van ABN Amro, kan je gewoon geld op sparen/potjes maken voor bv horloge of simpelweg zoals ik voor boodschappen gebruiken :slight_smile:

1 like

badum pats !
BRILJANT :smile:
Dank u voor een dikke glimlach op mijn gezicht !

1 like

Heey … daar hebben we toch een topic over :innocent:

Ook leuk, had al lang door dat het een oplichter was, dus ik voor de grap vragen of hij een foto met een papiertje en zijn naam er op kon sturen.

Krijg ik dit, zelfde foto als in de advertentie, maar dan prima gefotoshopt papiertje er bij.

16 likes

aha duidelijk… vindingrijk, dat dan weer wel.

Voor marktplaats is het alleen maar nadelig. De markt gaat op z’n gat liggen.
Daarom, ik las het al in een post, hier op HF met horloges handelen, en al is het een flink portie duurder, bij een betrouwbare partij een horloge verkopen c.q. kopen.
Wat ik ervaar is dat velen zó goedkoop mogelijk willen handelen, en als je een ding wil verkopen op marktplaats en het is een goede hoge prijs, dan verkoop je het niet.
Daarom, een horloge via betrouwbare kanalen verkopen c.q. kopen, en marktplaats is voor hondenriemen, bureau tafels, en afzuigkappen.

Ik koop regelmatig rally miniaturen 1:43 voor mijn zoontje. Paar tientjes links en rechts en dat gaat altijd goed. Maar een paar jaar geleden kocht ik een nieuw Spider-Man pakje voor hem (5 jaar) voor 35 euro. Bij iemand die het pakje zijn eigen zoon verkocht (was te groot of te klein dacht ik). Lui kon ik gewoon terug vinden (gewoon gezinnetje) op facebook. Het Spider-Man pakje is nooit afgestuurd. Gewoon keihard opgelicht over de rug van kinderen :frowning:

:joy:
A for effort zullen we maar zeggen

1 like

Ik solliciteerde vandaag in de zorg. Maar een casio omgedaan. Gaat het niet worden, overigens.

1 like

Jammer. Volgende keer beter.

2 likes

Dank je @bmwx6m wat voel ik me oud met mn 45 lentes zeg.

Ik heb idd geen tikkie, tokkie of fikkie fokkie.
Ook geen banking app.
Dus begreep even dat “verifieren” niet.

Komt er op neer dat zonder een app je niet op deze manier kan opgelicht worden? Want ik zou die gewoon mn bankreknr geven en “schrijf jij maar over, vriend. En dan verifieer ik wel of je geld er daadwerkelijk op staat”

1 like

De meeste mensen weten het trucje met die ene cent wel. Waarom zou een oplichter zelf niet iets willen verkopen op marktplaats voor een schappelijke prijs (via die link) en dan je rekening leeg trekken? Is toch slimmer dan die cent vragen? Of heb ik het mis?

2 likes