Zo probeert men dus ... Oplichter aan het werk via Belgische Marktplaats.

Ik ben ook wel benieuwd hoe dat tegenwoordig gaat na de 2 stappen verificatie. Als ik geld wil overmaken heb ik ook mn telefoon nodig. Als ze die niet hebbbe, wat kunnnen ze dan?

Dit dus, met WA ansich is niks mis.
Op rare linkjes klikken en vervolgens daar je gegevens invullen wel :grin:
Ik vind WA vaak toch wel handig al is het maar omdat ik het schijt irritant vind dat marktplaats chat op mobiel bij enter direct het bericht verstuurd ipv een nieuwe regel :tired_face:

1 like

@nightscreen @koekoek

Is niet zo moeilijk als men eenmaal uw gebruikersnaam en wachtwoord heeft (wat je dus afgeeft als je zogenaamd het “rekening nummer verifieert” door op hun link te klikken en in te loggen). Dan kan men alles wat u zelf ook kunt doen.

En als er limieten opstaan dan neemt men toch 1000 euro over op 23.59 en vervolgens om 0:01, wellicht niet uw hele bankrekening leeg (als u het meteen heeft opgemerkt) maar wel 2 keer het maximale bedrag van uw rekening overgemaakt.

Wat ook weleens wil gebeuren is dat men door middel van uw inlog poging (en verificatie) een app op een andere telefoon authoriseert, en er zijn al een aantal banken die ipv het gebruiken van een e-dentifier u de app laten gebruiken, en zo kan men dus wel uw hele rekening leegplunderen.
(Ik gebruik namelijk ABN en ING op 2 telefoons waarmee ik in de app alles kan, stelt u zich eens voor dat iemand anders dus op zijn telefoon uw rekening beheert in de bank app dan kan hij dus alles doen).

Kortom legio mogelijkheden als u zo naïef bent om ergens “even een rekening te verifiëren” en inlogt.

2 likes

In de Ing app kun je het max bedrag daar zelf wijzigen. Als iemand éénmaal binnen is, kan hij dat zelf ook.

3 likes

Inderdaad @luc1956, dáárom het volgende : " de enige die te vertrouwen is - voor 100% - is Rob van monsterwatches.nl. Een goudeerlijke mens imho " :+1:

2 likes

Dit is een hele leuke, de overheid geeft het “goede?” voorbeeld.
Wat een sukkel
https://www.demorgen.be/nieuws/filip-anthuenis-lokeren-toont-nieuwe-identiteitskaart-en-maakt-het-fraudeurs-zo-wel-heel-makkelijk~bacad9c6/

Dus als filip wat aanbied of koopt op marktplaats ff de burgervader bellen whoeaaaaa

Is het misschien een idee om ,speciaal voor MP achtige sites en de handel en wandel daarop , een rekening te openen bij een andere bank dan waar men gebruikelijk zit. Met daarop 0.01 cent en geen mogelijkheid om rood te gaan. Geen koppelingen what so ever. En die alleen gebruiken voor zulke meuk. :thinking:

Als je veel handelt, waarom niet. Maar dan wel een andere bank.

1 like

:sunglasses:

1 like

En wat wil je daar dan mee bereiken? Die snap ik even niet.

Als ze een link sturen weet je dat het fout zit… is voor niets nodig, of heb ik het mis?

Je maakt gewoon geld over of ontvangt geld via een overschrijving, simpel en veilig.

1 like

Ik was te lui het te corrigeren.:smirk::tumbler_glass:

1 like

Gewoon voor de zekerheid. Wie weet wat voor trucks ze nog bedenken in de toekomst.

8 likes

Goh, ik ben lekker bezig. Nerveus voor een sollicitatiegesprek vanmiddag, vermoed ik.:confused:

6 likes

Ik wens je in ieder geval veel succes!

1 like

Succes! Lekker weer aan de slag :ok_hand:

1 like

Boefjes kunnen nogal vernieuwend zijn. Voor je het weet gebruiken ze iets nieuws waar m’n dan weer intrapt.
Heb je dus een rekening waar niks opstaat en ook niks af kan ben je toch altijd die evt. vernieuwingen voor.

2 likes

Succes man!

1 like

Precies waarom ik al die apps niet moet. Gewoon cash storten of overmaken waar je bij staat. Tegenwoordig kan overmaken gelijk zichtbaar zijn.

Vroeger (en nu in bepaalde mate waarschijnlijk ook nog) maakte men misbruik dat n overboeking 1 of enkele werkdagen kan duren. Zij laten dan n neppe pagina van hun rekening zien dat t afgeschreven zou zijn. En jij zit dagen tevergeefs te wachten totdat het bij jou is bijgeschreven.
Ondertussen hebben zij de buit al binnen en zijn met de noorderzon vertrokken.

2 likes

Succes. En “hummmmmmmmm”

1 like