Zodiac Astroquartz

Een leuke kapotte jaren '70 Zodiac op de kop getikt

Het ESA 9182 uurwerk

Nederlands dag wiel :slight_smile:

De rotor had een gebroken as, dus de oude rotor er uit, stukje as er uit gepeuterd en een goede rotor er weer in.
Hier nog een plaatje van een ander uurwerk waar ik de rotor van gebruikt heb. De rotor zie je dus linksonder, naast de spoelen die de rotor aandrijven. (die bijna altijd stuk zijn)

Hij loopt nog te langzaam, maar dat is nog wel bij te stellen denk ik.

2 likes

Mooie dial (tu)

Zie ik daar nu een incabloc achtig ding zitten, zo ja, wat dempt deze?

Ik denk dat de rotor van het stappenmotortje net zulke dunne en tere astappen heeft als een balans… bovendien… is de massa van deze rotor behoorlijk groot… denk dat het wel nuttig is als ie een schokdemping heeft…

Leuke aanwinst weer , zeker met de NL dagaanduiding.

Schokdemping heeft weinig geholpen ben ik bang. De as aan de kant van de schokdemping was dus afgebroken.

er is een grens… :slight_smile:

één van de astappen heeft de klap overleefd… Positief blijven he?..

zie ik het goed dat ie 3 aansluitingen heeft?.. dan is het een Unipolair stappenmotortje… :slight_smile:

En hoe is 't inmiddels afgelopen ?

Hallo Martin,

ik heb ook een 9182 uurwerk alleen in een Palerma kast, de datum verzetting werkt niet ik mis het raadje dat het eerst op de kroon zit (op de 5e foto van het kapotte uurwerk). Is het eventueel ook mogelijk dat je me een fotootje stuurt van de andere kant van het horloge zonder de datum ring, ik heb nl. het idee dat daar een kloofje of afdekplaatje mist dat het overbrengingsrad naar de datum verzetter moet vasthouden, als dat zo is moet ik er naar op zoek.

Alvast bedankt.

vr. gr. Rudi

Dag @Rudiher, ik heb alvast deze, als dit niet duidelijk genoeg is dan moet ik even verder kijken :smile:

Tandwieltjes heb ik ook nog wel (ergens) liggen.

Hallo Martijn,

op de eerste plaats excuses voor de wel zeer late reactie (had meerdere oorzaken), ik heb hem nu sinds gisteren weer aan het lopen. toch een kwestie van schoonmaken van met name de rotor, er zaten toch kleine stukjes vuil aan. Het enige dat ik mis is het rad dat over de stift zit voor de verzetting van de datum aanduiding. Heb jij dat toevallig nog liggen en ik heb nog een dekplaatje dat ik zo niet kan plaatsen, moet ik nog verder naar kijken…

Vriendelijke groeten,

Rudi

Ik ga wel ff kijken, ik kom er nog op terug!

mooi en bedankt.

Is dit wat? Complete platine met dag/datum. Dat andere onderdeel kom ik nergens tegen trouwens.

Als je alleen datum hebt kan je het zo oplossen.

O ja, adressen en zo maar verder via PB :smile:

hallo, de datum verzetting werkt verder goed, ik heb deze:

maar het deeltje dat ik eigenlijk zoek is:

voor als je de datum met de kroon wilt verzetten, stand 1 of 2 van de kroon

groet Rudi

het stukje kan ik trouwens ook nergens plaatsen, moet haast van een ander horloge zijn dan.

Stuur maar ff een privé berichtje met je adres, dan doe ik dat tandwieltje wel in een envelop :slight_smile:

Mooi! Het horloge ziet er trouwens zo uit:

Ik zit niet vaak op het forum, kun je me zeggen hoe ik je een privé berichtje kan sturen?

1 like

Klik op mijn naam, en dan komt er een venstertje tevoorschijn, klik dan op bericht rechts in dat venstertje. Vergeet je nooit meer :slight_smile:

Mooie Palerma trouwens, altijd leuk, vierkantige horloges.