Zodiac ESA Y2 9154 Orpheus (F-104/F-16)

Hallo,

Ik ben Barrie al een geruime tijd ben ik in het bezit van 2 ESA 9154 uurwerkjes.
Dit zijn uurwerkjes die ooit zijn gebruikt in de Orpheus fotopod zowel onder de F-104 en de F-16 (306 SQN)

Deze zitten normaal in een 8 hoekig vormig aluminium behuizinkje met een bajonet fitting, dit is zo geconstrueerd dat het klokje te zien is op elke luchtfoto. Dit is gedaan samen met een aantal losse cijfertjes waarmee je de datum en missie kan aangeven.

Deze 8 hoekige behuizing heb ik na-gemaakt en een nieuw batterijtje er in gedaan. Helaas loopt het uurwerk dan maar korte tijd en meestal niet echt met succes (heeft de neiging stil te gaan staan).

Ik zou hier graag wat aan willen doen, het zijn erg gave klokjes in deze verschijning. Het glas heeft een enorm mooie ontspiegelings coating. De mensen die ze voor het eerst zien schrikken wel eens even “je glaasje is er uit”.

Ik geloof dat er hier jongens zijn met veel verstand van dit type uurwerk, misschien dat ik het uurwerkje even uit elkaar haal en moet smeren etc. Het enige dat ik heb is modeltrein olie, maar ik denk dat naaimachine olie nog dunner is.

Heeft iemand enig idee waar ik op moet letten mbt de storing?

Zelf ben ik van oorsprong instrumentmaker en in mijn vrije tijd een vervent knutselaar, zo race ik bijvoorbeeld al een aantal jaar 50cc waarvoor ik alle onderdelen zelf maak. En ook MBT HiFi heb ik een boel zelf gemaakt, waaronder een draaitafel en een Moving Coil pickup element.

Alvast bedankt :smile:

Barrie

14 likes

Ik kan je helaas niet helpen, maar wel: WELKOM! en ik moet zeggen, dat ik het altijd knap vind wat handige handen (en geesten) altijd weten te bewerkstelligen. :+1:

Knap werk!
Naaimachine olie zou ik niet gebruiken, ik denk dat het handiger is om echte olie voor horloges te nemen, b.v. op hobbyklok.nl, watchtool.de of nog beter cousinsuk.com
De grote zware balans kan er voor zorgen dat de balans as erg gaat slijten, maar dan zou de balans veel speling moeten hebben. Verder kan de spoel heel goed stuk, en de electronische componenten hebben ook niet het eeuwige leven.
Spoelen en uurwerken zijn op ebay wel te vinden. De spoel is door te meten trouwens, met de multimeter op ohm stand. (weerstand)

Jaren terug heb ik er eens een “Voor & na” van gemaakt. Staat in de archieven.

1 like

Mijn beste,

Idem dito. :+1:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Mijn Zentra Savoy heeft ook een ESA 9154 “onder de kap”… een mooi zuiver uurwerkje… ik ben ook erg blij met dat horloge… maar dat heeft wel even geduurd… zie:

Ohja… een Orpheus?..

voor ik me met horloges ging bezighouden was ik een verwoed modelbouwer… deze “tentharing” is in schaal 1:144… 't objectief op de achtergrond is een 70-300 voor Nikon… even voor het idee…

Ok… terug naar het uurwerkje… de Dynotron werkt “achterstevoren”… Smering is kritisch bij dit werkje… niet te veel, maar ook niet te weinig… de balans is zwaar… dus moet ie goed gesmeerd zijn… het ankerrad… wordt door het anker omgedrukt… hier moet niet teveel olie op de ankerpalletten zijn aangebracht… anders gaat het rad te veel kleven… daarom ook de slipveren onder het brugje… hoop gepiel om ze bij montage goed in de slipringen te krijgen…

als je ze zelf wilt gaan servicen… moet je wel even investeren in de juiste oliën… en wat gereedschappen om de boel netjes te (de) monteren…

Ik had hetzelfde “euvel” met mijn Zentra , gaat het verstellen van de tijd erg licht?.. dan zou het kunnen dat je urenrad/minuutpijp versleten is…
dat was namelijk bij mij ook een van de euvels… er waren meer dingen mis met de mijne… maar ik heb 't allemaal weer kunnen fixen… mocht je documentatie nodig hebben… geef maar een gil… dan ga ik even mijn harde schijf uitkammen… ik heb er namelijk zoals in mijn topicje te zien is een manual van… ook dankzij een forumlid hier… weet alleen niet meer wie… :blush:

2 likes

Het heeft even geduurd, na een lange tijd van stilte. Maar inmiddels heb ik een nieuwe kast gemaakt, welke nog zwart geanodiseerd moet worden. En ook heb ik inmiddels voor het eerst een horloge geserviced en so far… so good! OA met hulp van “ome Arie” op afstand. Bedankt voor de mentale en practische support :).

Op de negatieven valt ook het orginele uurwerk te “spotten”.



22 likes

Wat een bijzonder (en) mooi horloge. Helemaal zelf gedaan en met een mooi verhaal. Geweldig.

Zeer fraai. Ik weet niet of een zwarte kast hem mooier maakt. Zelf vind ik de combi erg gaaf!

Wat een gaaf ding!

Wat een bijzonder ding zeg. Stoer gedaan!

Heel mooi.
Zat ff in de war met je eerste post van 2015 :joy:

Bedankt voor alle positieve reacties :), ik ben de boel nu langzaam aan het afregelen.
Op dit moment zit ik op 5s + / 24h.

Verder heb ik gister alle onderdelen weggebracht om te laten anodiseren. En dan hoop ik dus dat we volgende week het eindresultaat in handen hebben :).

Wat de kleur zwart betreft dat is niet echt een “optie” dan had ik elke kleur van de regenboog kunnen kiezen, het verhaal is: een uurwerk uit een optisch instrument (camera). De vorm heb ik dus gelijk gehouden, alleen met oren voor een band en een radius aan de bovenzijde. ivm draag gemak. En in optische instrumenten kun je kiezen uit alle kleuren die je maar wil, als het maar matzwart is :). Het verhaal moet blijven kloppen in deze.

B

5 likes

Tadaa!

Project is afgerond, alleen nog wat onzichtbare dingetjes doen als oringen vervangen.
Beide uurwerken lopen als een tierelier met weinig afwijking. En de zwart geanodiseerde kasten zijn geweldig. Qua banden vind ik ze allebei geweldig, misschien ga ik in de toekomst wel ns vaker wat maken. Dit is toch wel heel leuk!

B

19 likes

Ze zijn echt goed gelukt zeg. Prachtig

1 like

Echt subliem. Prachtig. Zou er zo eentje willen hebben!

1 like

Stuur hem gewoon een berichtje… Ook al issie TL-1 wellicht wil hij ze wel kwijt :stuck_out_tongue:

2 likes

Topic mocht sowieso wel omhoog, want superleuk. Acht likes. Schandalig.

3 likes

Wat een schitterend verhaal zeg!
Mooi gedaan.

1 like

Mooi project en dito resultaat. Ik ben benieuwd wat er meer gaar komen :grin:

1 like