Zoek de verschillen

Laatst zag ik op een veilingsite een horloge waarvan ik dacht, niet interessant dat heb ik al.
Tot ik beter keek. Eén keer geboden en daarna - gelukkig voor weinig - de toeslag gekregen.
Allebei Pontiac. Allebei Hydraulica 3. Allebei wat we toen een TV-model kast noemden. En van dezelfde kastenfabriek (Richard Pfisterer in Pforzheim)
Deze had ik al (die is nog van mijn vader geweest)

En deze heb ik er nu bij.

Wie weet wat de verschillen tussen deze twee horloges zijn?

2 likes

wijzerplaat zegt voldoende :wink:

Voor wie geen zin had te zoeken of het echt niet zag (eigenlijk moeilijk te geloven, want mijn foto’s zijn veel te duidelijk :wink: ) hier zijn de verschillen:
Het ene horloge heeft een anthraciet wijzerplaat en Ref.Nr. 88005

en een 9180 uurwerk.

Het andere een bruine wijzerplaat met sunray, Ref.Nr. 89005

en een 9157 uurwerk.

En de 89005 is miniem dikker vanwege het dikkere uurwerk. (88005 = 11.75 mm, 89005 = 12.10 mm)

Op de wijzerplaat van het quartz horloge staat niet alleen QUARTZ maar ook nog trots 32768 Hz. (quarz was nieuw en had een hogere frequentie dan de stemvorkwerken, dus dat moest benadrukt worden. Dat er bijv. van Omega al een Megaquarz met 2 MHz. was, was niet belangrijk.)
De reden, dat de lagere frequentie zich doorgezet heeft, is dat de flipflop schakeling van van een MHz werk veel meer stroom verbruikt.
Het model Nr. 89005 kreeg, zoals vaak gebeurde bij Pontiac, nog een speciale benaming, in dit geval Pontitronic.

Iets eerder was er al een Pontilectric geweest. ( Een ander Landeron kaliber )
Het verschil tussen Pontitronic en Pontilectric: Het werk van de Pontitronic is een getransistoriseerd onrust systeem, dat van de Pontilectric is een elektromechanisch systeem. (Wat dat betekent vind je in het boek Elektrische und elektronische Armbanduhren van Franz Schmidlin)

Als ik het me goed herinner bestond er ook een versie met een 11 1/2‘“ ETA werk, dus dat moet een Ref.Nr. 84005 oid gehad hebben. Als iemand er één in de la heeft liggen, mag hij een foto’tje plaatsen.

3 likes

Leuke aanwinst, kan me voorstellen dat je die er nog bij wilde hebben. Zo’n elektromechanisch horloge staat ook nog ergens op m’n lijstje; gewoon voor de heb. :grin:

1 like

Een link naar een mooie referentie over het merk.
Enjoy,
Gianni
http://home.kpn.nl/mc.boon.1/overig/PONTIAC.pdf

1 like