7750 binnenwerk

Hallo,

Zoals eerder gepost ben ik de gelukkige eigenaar van een hamilton X-wind.
Nu vind ik het leuk om van de hoed en de rand te weten en ben ik erg benieuwd naar leuk informatie over de Hamilton X-wind.

Zo las ik hier ergens dat er een 7750 binnenwerk in zit.
Zijn er meerdere bekende horloges waar dat in zit?
Wat zijn specifieke eigenschappen van dit binnenwerk?
Etc. Etc.

Ik hoop dat julie jullie kennis willen delen?

Alvast bedankt
JP

Het gaat hier ongetwijfeld over het Valjoux 7750 kaliber. Je wilt niet (of eigenlijk juist wel) weten in hoeveel merken / soorten horloges dit wordt gebruik. Waarschijnlijk te veel om op te noemen. Vaak worden er aan dit kaliber ook nog bepaalde aanpassingen gedaan. Gooi de term Valjoux 7750 maar eens in Google en je hebt genoeg te doen de rest van de dag :slight_smile:

hans

Hallo JP,

Het uurwerk is een 7750 Valjoux uurwerk, hier http://home.xnet.com/~cmaddox/valjoux_7750_engine.html staat in interessant stukje met verduidelijkende foto’s van het uurwerk.

Groeten,

Stefan

JP Schreef:

Wat zijn specifieke eigenschappen van dit
binnenwerk?
Etc. Etc.

Ik hoop dat julie jullie kennis willen delen?

Alvast bedankt
JP

Let op met de datum verstellen gebruikaanwijzing goed door lezen.
Niet tussen 20.00 en 02.00 uur

Ik vind de Valjoux 77xx serie een zegen voor ons horlogeliefhebbers. Al meer dan 30 jaar zorgt o.a. de V7750 voor een betaalbare geintegreerde automatische chronograaf.
Dat het uurwerk zo alomvertegenwoordigd is heeft zo zijn reden. Het is gewoon een uiterst betrouwbaar, en makkelijk te reguleren en te servicen uurwerk.

Na verloop van tijd zul je zelfs de befaamde Valjoux-wobble waarderen. De rotor windt slechts naar 1 richting toe op. De rotor draait vrij rond in de andere richting. Bij bepaalde bewegingen draait de rotor als een wilde in het rond, dat is de Valjoux wobble.

Een ander voordeel is dat je een V7750 chronograaf tweedehands voor heel mooie prijzen kunt kopen.

gr,
Hans Mennink

Dat typische geluid van de Valjoux-wobble vond ik helemaal te gek.
Zat ik naast een nietsvermoedende collega te werken op een rustig moment op kantoor, vroeg die collega opeens “Heee, wat is dat voor geluid? Hoor jij dat ook?!” :wink:

Allemaal alvast heel erg bedankt, voor de reacties!
Erg leuk dat er zoveel mensen zo gefascineerd zijn door horloges.

Ik moest inderdaad even aan de wobble wennen maar inmiddels ben ik er aan gewent.
En kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment de wobble zal missen als je het horloge niet om hebt.

Nog niet veel tijd gehad om alle informatie te lezen maar dat komt zeker nog wel.

Mochten er nog meer punten zijn om rekening mee te houden tijdens het gebruik (zoals de datum instelling)
dan hoor ik het graag.

Bedankt !

Het geluid van de rotor (wobble zoals jullie het noemen) kan sterk verminderd worden door een aangepaste smering. De smering van neuwe horloges kan verschillen van atelier .
Zo heb ik in een montageatelier, die voor een 20 tal topmerken montages doen in zwitserland, verschillende smeringen gezien volgens de voorschriften van het merk zelf. Soms komen de onderdelen al voorgesmeerd binnen, dit voor onderdelen van de automaat. Ook wordt er dikwijls afgeweken van de voorschriften van smering opgegeven door de fabrikant. Deze worden opgesteld bij de ontwikkeling, maar worden proefondervindelijk veranderd.
Ik heb ook een paar horloges met een 7750 en heb praktisch geen geluid van de rotor.