Aankoopadvies eerste horloge (Omega/IWC)

Beide zijn gerenommeerde merken die hun waarde na de eerste afschrijving goed behouden. Persoonlijk vind ik de speedy iets meer een allrounder maar das deels een kwestie van smaak en ligt ook een beetje aan wat je doorgaans aan hebt qua kleding.

Fwiw: er zijn vrij veel horloge verzamelaars (of influencers) die vinden dat je in ieder geval eens in je level een speedmaster gehad moet hebben om jezelf een serieuze horlogista te mogen noemen.

Speedmaster Peofessional co-axial.
Iets groter maar wel een automaat!

1 like

Welk nummer is dit? Ik kan hem niet vinden.

Dan is speedmaster Coaxial een no brainer.
In alles bijna niet te onderscheiden van de echte moonwatch.
Maar stand is toch een dead giveaway en optie is te duur zonder echte meerwaarde.

2 mm verschil is echt visueel niet te onderscheiden.
Hand opwinden is de belangrijkste reden waarom ik niet voor de moonwatch ging.

Ik weet niet hoe waardevast deze versie is. Is het niet waardevast…koop het tweedehands.

Lekker budget en dan geen Rolex pakken op je 24ste. Jij bent mijn held van de dag.

Kijk niet verder en koop deze: Te koop: jaeger lecoultre deep sea chronograph

6 likes

Mag ik dan zeggen dat IWC en Omega niet écht luxe merken maar in mijn optiek meer een instap luxe merk zijn :grimacing: Niks mis mee maar met een budget van 15k is wel iets specialers te vinden. Of van de andere manier bekeken een mooie Omega chrono of IWC portugeser kan je ook vinden voor 5k ipv 15k.

Ik zou ook kijken naar grijze dealers of wellicht jong gebruikt voor Omega en IWC. Scheelt een slok op een borrel tov nieuw bij het AD kopen (tenzij je bij het AD een goeie korting kan bedingen).

Heb je suggesties? Ik vind bij de ‘echte’ luxe merken zoals JLC de horloges pas mooi worden vanaf 30k, alles daaronder vind ik vaak te saai/simpel.

Ik ga waarschijnlijk wel bij grijze dealers wat halen als ik iets moois heb gevonden. Kan een behoorlijk verschil maken zie ik.

Ik zou als 24 jarige toch gaan voor de Omega; toch wat praktischer ook in vakantie situaties. Ben overigens benieuwd welke modellen afgevallen zijn in je selectie waar deze 2 dus kennelijk overgebleven zijn. In die prijsrange kun je heel wat fraais aanschaffen immers. Vind ze overigens beiden mooi hoor. Kwaliteit gegarandeerd.

1 like

Zenith is ook zeker een goede optie. Mooie history en geweldige movements met ditto functionaliteit (zij maakten de movements voor de Rolex Daytona).

Maar als ik het zo hoor heb je al best uitgebreid research gedaan en in deze prijscategorie kom je eigenlijk (als je Rolex dus niet meetelt) uiteindelijk uit bij:

Omega
IWC
Jaeger-LeCoultre
Grand Seiko
Piaget
Girard Perregaux
Panerai
Glashutte Original

Voor mij persoonlijk staan Grand Seiko, JLC en Zenith bovenaan van de merken waar ik nu een horloge van wil (ik heb al twee IWC’s, vandaar dat ik je IWC zeker kan aanraden :slight_smile:) . Maar mensen zijn pas toe aan een Grand Seiko nadat ze veel andere horloges hebben gehad :smile:

Ik denk dat je keuzes voor IWC en Omega heel mooi zijn. Pas een paar modellen, want om de pols en in real life vallen veel modellen meteen af. Een Portugieser of Moonwatch zijn altijd goede en tijdloze keuzes!

2 likes

Zenith ontbrak op m’n lijstje, maar in de tekst staat die duidelijk vermeld :smile: Chronomaster Original, Chronomaster Sport, Defy Classic, Chronomaster Revival, allemaal mooie opties met history.

Gewoon lekker voor die Speedmaster coaxial gaan. Je smaak kan zich nog ontwikkelen, maar op het forum vergeet men weleens dat er ook gewoon mensen zijn die niet flipperen :innocent:

Even mijn stokpaardje : als je complicaties, automaat, Omega en moonwatch ‘inspired’ wil, dan is de Mark 40 Speedmaster ook nog optie. Kun je er wel een paar van kopen voor je budget. 1 op staal, 1 op bruin leer, 1 op zwart leer en 1 op een nato… alle eventualiteiten gedekt!

1 like

Ik zou een nieuwe speedmaster kopen met co-axial escapement en de rest in bitcoin / ethereum stoppen. 5 jaar niet aanraken (de crypto natuurlijk, de speedmaster iedere dag dragen), je smaak in horloges blijven ontwikkelen en ik ben er zeker van dat je na 5 jaar iets prachtigs zal vinden.

Ik zou er dan een vintage Datejust van kopen. 5 jaar lang dragen en er dan iets prachtigs van kopen.
We zitten niet op een beleggingsplatform.

2 likes

Of een blancpain bathyscape chronograph? Of Breguet XXII? Glashutte Original Senator chronograph? Of JLC polaris chronograph?
De Blancpain springt er kwa uurwerk wel bovenuit, 6 posities afgesteld, 5Hz beat rate, flyback chronograph, wel met een mindere gangreserve, maar ja who cares, en ziet er kwa klok en uurwerk geweldig uit.
Groet Leen en succes!

3 likes

Dat is inderdaad het serieuzere werk voor 15k.

Je bent de this is not investment advice disclaimer vergeten :sweat_smile:

1 like

De woorden Grand Seiko HAQ schieten me door het hoofd. Dan kun je 10K in de kontzak houden om eens te zien welke inzichten er de komende vijf jaar komen.

:joy:

Maar niks mis met beide horloges. Ik vind de IWC duizendmaal mooier.

1 like

Ik vond het een tijdje geleden ook waardeloos om handopwinders te kopen, maar na even een Lange 1 te hebben gehad ben ik daar van teruggekomen.

Handopwinders geven veel plezier en je bent er veel mee bezig. Vaak zijn de uurwerken ook mooier door het ontbreken van de rotor.
Hierbij enkele prachtige voorbeelden:

Patek Philippe 6119R

Omega Speedmaster Professional Moonwatch

Arnold & Son Victory

Wat betreft in jouw situatie zou ik voor een Speedmaster gaan. Is een horloge waar je daadwerkelijk lol aan beleeft en allemaal leuke banden voor kunt kopen.

Dan blijft er ruimvoldoende over om nog een automatisch IWC horloge er bij te kopen :muscle:t4:

4 likes

Hi,

Zie veelal voorbij komen dat je een jong gebruikte iwc zou kunnen kopen. Begrijp zelf goed waarom je als eerste echte horloge een nieuwe zou willen kopen, dit had ik zelf ook toen ik op mijn 28e mijn eerste iwc portugieser 7 days kocht.
Het gaat om een stukje beleving en de juwelier waar ik deze iwc kocht gaf me fantastisch advies, liet me alles passen en bij de aankoop zaten we lekker een glaasje te proosten. Daarnaast kun je over t algemeen bij iwc wel een aardige korting krijgen.

Ik vond het zelf prettig dat mijn eerste horloge echt een ongedragen horloge was.

Veel plezier met de zoektocht, tis een mooie maar verslavende hobby;)

1 like