Algemene Panerai ETA echtheids kenmerken

Beste allen.

Onderstaand aan de ene kant een vraag van mij aan u allen. Kloppen mijn constateringen, is dit bij uw Panerai ook zo uitgevoerd. Anderzijds ter kennisdeling voor mensen die ook een echte zoeken en een fake willen herkennen. Misschien dat ik hier een relaas doe waarvan u allen zegt, pimmie dat weten wij al lang, zo scheiden wij al tijden het kaf van het koren. Maar dat hoor ik dan vanzelf. En om het eens over wat constructievers te hebben dan Dries Roelvink* die in Amsterdam* zijn Rolex* in de darkroom is kwijt geraakt. *Dit zijn gefingeerde namen. Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval.

Zoals al eerder elders gepost ben ik zoekende naar een mooi model. Zodoende hoe herken ik een eventuele fake. Ik weet het, simpel bij de dealer kopen is veiliger. Maar wel of geen AD zijn weer andere topics voor.

Het leek mij dus leerzaam op eens op zoek te gaan naar wat dat kopers van nep allemaal op hun nepper aan te merken hebben. En wat ze er aan modden om zo dicht mogelijk bij de echte in de buurt te komen. En in die zin er achter te komen wat die chinezen nu nog niet na kunnen maken en zo handreikingen te hebben om een echte te spotten. Dus een beetje: weet wat namaak is, en zoek dan in de tegenovergestelde richting.

Nu is scheve tekst, slechte afwerking een open deur.
Verkeerde kleur schroefjes of jewels vind ik heel lastig. Hoe vergelijk je een foto genomen onder bepaalde lichtomstandigheden met iets wat je in je hand heb onder andere lichtomstandigheden. Waarbij de kleurweergave van je telefoon, tablet, op pc ook nog een factor is. Als het niet te veel afwijkt in kleur kunnen deze factoren net het verschil maken dat je het niet ziet.
Enz.

Maar goed na zoeken zoeken zoeken. Denk ik twee punten gevonden te hebben die bij afwezigheid duiden op een fake. En die de Chinezen voor wat ik kan vinden nog niet, of anders erg weinig toepassen in hun fake producten. Kloppen mijn constateringen dan zou het een leuke hulp zijn voor bij bepaalde modellen vlug de fakes er tussen uit te halen.

Na veel kijken en lezen viel mij tot nu toe de volgende twee dingen op.

• vorm van de swan neck
  • vorm van het incabloc

Ik baseer mij op afbeeldingen van het net waarbij mensen claimen dat die van hun echt is. Meestal aangeboden om andere mensen een fake te laten herkennen. Zijn deze dan ook daadwerkelijk echt, geen idee, maar je moet ergens van uit gaan. En ik ga er van uit dat de mensen die openlijk claimen dat die van hun fake is, ook daadwerkelijk een fake is. Of het moet een trol zijn met een echte op een fake forum met: “wat ik nu voor goede kopie heb gekocht, bijna niet van echt te herkennen”.

Vorm swan neck.
Bij een echte Panerai ETA lijkt op de foto’s dat de onderkant van de swan neck een klein beetje een kromming heeft. Niet helemaal de zelfde kromming als het incabloc. Maar wel lichtjes meelopend.

Bij alle plaatjes van fake modellen is de afwerking van de swan neck gewoon recht. Of zelfs een totaal andere vorm.

vorm incabloc
Wat mij opviel. Het incabloc is op veel modellen recht. Dus dat wordt gemod naar een Y bloc, maar…
Bij veel Chinese varianten word gewoon het midden conisch afgewerkt. Maar bij een echt incabloc zouden er ook nog twee twee soort kuiltjes moeten zitten. En dat is dan weer net te duur voor veel Chinese namaak modellen.

Kloppen deze constateringen. Is de swan neck altijd lichtjes gebogen op dit punt, en zitten er altijd twee “kuiltjes” in een incabloc? Zo ja kunnen we dan constateren dat bij afwezigheid van deze twee je altijd een fake te pakken heb? Wat nog niet wil zeggen dat als deze wel aanwezig zijn je niet een nieuwe verbeterde fake te pakken heb.

2 likes

Leerzaam blijf je topic volgen om wat te leren👍