Ancre incabloc

Beste heren en dames,

mijn naam is Jean-paul Liége. Ik ben een totale leek op horlogegebied en kom dan ook nederig tot jullie. Mijn oude moeder heeft een Ancre Incabloc. Het is een horloge wat bedoeld is om om de nek te hangen, met de hand opwindbaar en nog altijd in werkende conditie. Het grappige aan dit horloge is eigenlijk heel vervelend. Waar ik ook zoek, wie ik ook contact, niemand schijnt dit type te kennen. Google heeft dit type ook nog nooit voorbij zien komen kennelijk, want ik kom er ook met hun hulp niet uit. Vandaar dat mijn interesse al zeer ruime tijd, zeer aanwezig is. Met name naar de waarde.

Ik ben op zoek naar een contactpersoon die mij zou kunnen helpen in onder andere waardebepaling en geschiedenis.

Graag verneem ik jullie deskundige reacties.

Met hoopvolle groet,

Jean-Paul

Welkom Jean-Paul,

Ancre incabloc is een vrij algemene naam die slaat op
de schokbestendigheid van het horloge, het is in die
zin niet echt een merk.

Een (macro) foto van het horloge (voor achterkant) en van
het uurwerk kan wellicht meer aanwijzingen geven…

grt

Natuurlijk… Zoals ik al zei, ik ben een leek op dit gebied. Het volgende gebied is hoe te reageren op fora. Hoe moet ik dat doen? Een foto in deze discussie plaatsen?

Bedankt voor uw reactie zover

Hallo Jean-Paul, welkom op het forum!

Incabloc is een systeem voor schokbescherming, dit beschrijft dus een eigenschap van het horloge en dus geen modelnaam. Ancre ligt wat ingewikkelder, het is als een merk gevoerd door meerdere partijen maar volgens mij ook als een soort aanduiding op verder merklose horloges, dit maakt dat je veel Ancre’s tegen komt in allerlei vormen en kwaliteitsniveau’s. Het vinden van exact dezelfde exemplaren is met uitzondering van A-merk horloges zowiezo al vrij lastig.

Dit zijn in ieder geval geen waardevolle horloges, wat eventueel nog wel een optie zou kunnen zijn is dat de kast of ketting mogelijk van goud is, dan telt de gramprijs (smeltwaarde). Dit herken je in de regel aan kleine stempeltjes op de kast (bijv. symbooltjes, 14k, 18k, 9k, 585, 750). Ik achte die kans overigens klein.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Hallo Jean-Paul,

Zoals Gschoots al opmerkte, slaat ancre op een eigenschap van het uurwerk. Namelijk dat het een anker en ontsnappingsrad heeft, oftewel ankergang. Ancre is daar het Franse (Zwitsers) woord voor.
Ga er maar van uit dat het geen waardevol horloge is :wink: Afgezien van de emotionele waarde natuurlijk.

mvg Melvin

In de volgende link vindt je de handleiding om foto’s te plaatsen:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

Ik heb in mijn verzameling een paar Ancre horloges, waaronder een zakhorloge.
Het merk symbool zelf lijkt veel op een drukgroep van een koppeling.
Bij mijn weten is dit een Frans horloge merk, je komt ze vaak tegen.
Het horloge die Jean-Paul bedoeld , lijkt me een z.g verpleegsters horloge die met een ketting om de hals wordt gedragen.
Hier zijn er twee uit de verzameling.

Chris Kellner uploaded this image to

Ja, dat is inderdaad het merk Ancre, maar je komt het vaker tegen als een extra aanduiding op de wijzerplaat. Zoals bij deze uit mijn verzameling:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,1938672,1993622#msg-1993622

Grtz Melvin

Voor zover ik al eens ben nagegaan is Ancre een vrij algemeen gebruikte “merknaam” in het verleden en niet slechts één stand alone merknaam.
Het betekent lever of hefboom en je kunt er allerlei soorten uurwerkjes
in vinden. Dit is tenminste wat mijn speurtocht me heeft opgeleverd.

Ja, dat klopt, je ziet vaak oude merkloze zakhorloges waar ergens op de wijzerplaat Ancre staat, vaak aangevuld met 15 rubies.
Ik ben ook aan het zoeken gegaan en heb gezocht naar Ancre horloges, de merknaam bestaat nog steeds, en met quartz uurwerken.( ditmaal W Ancre )
http://yixx.nl/nl-nl/online/merken/ancre/brandproductlist-ancre

Ja, dat klopt Melvin, een vrij bekend merk was b.v. Union Ancre.

Merk of naam die je het vaakste tegenkomt op horloges is Ancre. Al dan neit met nog een andere neem of typeaanduiding erbij.

Ancre horloges zijn vaak simpel qua uurwerk en zijn verre van zeldzaam.
waarde van het horloge waarover u het heeft is dan waarschijnlijk ook nihil tenzij het een gouden ketting of kast heeft,dan telt goudgewicht x goudprijs per gram.

Klopt ik heb een tiental Ancre en ook Anker horloges en zelfs een wekkertje van dit merk waaronder ook Incabloc, handwinders en automaten. Over het merk is inderdaad weinig concreets te vinden. Soms vind ik een stempeltje met Laco erop of de toevoeging Terger of Jerger maar er zit niet echt een lijn in dit"merk" .