Archimede only

giphy (6) (4)

2 likes

Dus wel op de knip maar niet voor de knip, zou voor mij al voldoende zijn :shushing_face:

1 like

:joy:
Ja, ik bedoelde dan ook gewoon dat het een serieuze review was, he jongens.

Dat die Ide zo zijn tactiekjes heeft om goeie deals te maken, is zijn goed recht, natuurlijk.

1 like

Had dit topic nog nooit gezien, inderdaad weinig op het forum. Hierbij mijn no-date 42mm Pilot.

Ik denk er wel over om hem weg te doen…

6 likes

Dat was een vooruitziende blik :grin:

3 likes

Dit zoekertje ook hier maar even crossposten.

Is er überhaupt ooit een blauwe Archimede Outdoor op HF gesignaleerd?? :cold_face::rofl:

1 like

Volgens mij niet.

1 like

Ik was er al een beetje bang voor.

Misschien het zoekertje verbreden naar ook zwart dan, daarvan lijken er wel een paar rond te zwerven.

Maar die blauwe plaat :blue_heart::ok_hand:

Uit nieuwsgierigheid, welk model is dat? De nieuwe 100m WR versie?

Enfin, ik doe even mee met mijn Archimede, de Klassik 39 Braun.


Zeer tof horloge. Maar ik zit er over te denken om deze weg te doen teneinde een Archimede Pilot 39 aan te schaffen met gebold saffier-mod.

1 like

Mijn Pilot 42 is van een vroege generatie met smalle wijzers. De huidige modellen hebben bredere minuten- en urenwijzers. Ik las ergens dat vervanging mogelijk is en stuurde Archimede een mailtje. Vier dagen later kreeg ik een antwoord waaruit vooral bleek dat men mijn vraag niet gelezen had. Ik stuurde een verduidelijking en kreeg de afgelopen vier dagen hierop geen reactie. Is Archimede altijd zo traag?

Ik zit het niet op de minuut te meten, naar mij hebben ze altijd correct gecommuniceerd. Maar ja, het boeit mij dan ook niet als er een paar dagen over zo’n sales vraag heen gaan.

1 like

Op zich is er inderdaad geen haast bij. Ik heb alleen het idee dat wanneer vragen beantwoorden lang duurt ook interventies lang aanslepen.

1 like

Ik heb de Pilot 42H. Gekocht in 2014, toen was het nog 50m WR. Wel een saffieren sandwich dus zicht op het - niet heel bijzondere - ETA-werkje onder de motorkap. Glas is vlak, niet gebold.

Ik vond het toen een prima (betaalbaarder) alternatief voor de duurdere F23883-producenten.

Bewust zonder datum en logo, zo clean mogelijk, net zoals ten tijde van WWII.

Maar je wil ook aande pilot? Die je nu hebt, wat voor een is dat?

1 like

De Archimede die ik heb, die postte ik hierboven al, da’s die bruine Klassik 39.

Wat betreft de pilotenhorloges die ik heb… Tsja… Als je het kras bekijkt heb ik er drie.

De oudste is een Citizen Promaster Sky.

Toen kwam daar de Pellikaan HFLE2019 bij.

En recentelijk, al weet ik niet of ik het geen vliegende veldduiker zou noemen, de Yema Flygraf.

Vroeger heb ik er nog twee gehad, maar die heb ik geflipperd:

De Airman 18.

De Stowa Ikarus.

Kort en goed zou ik inderdaad nog een lekkere 36-40mm Flieger willen met gebold glas. Omdat ik de Ikarus ergens wel mis, maar 'm toch liever in het zwart heb.

Tja, ik twijfel tussen een Logo-date versie die ik dan ga pimpen met geblauwde wijzers en gebold AR saffier, of een No-Logo No-Date versie die ik alleen nog maar hoef te pimpen met gebold AR saffier.

Archimede Pilots. Welke?
  • De datum-logo versie met extra geblauwde wijzers en gebold AR coated glas
  • De no-date, no-logo versie met extra AR-coated glas

0 stemmers

Dan is er nog de vraag of ik 'm van een uien-kroon zou voorzien, en of ik er een stalen bodem op zou laten zetten. Want ja, alternatief 1 kost al 1060,- Euro om op de mat te laten ploffen, alternatief 2 kost me 1040,- Euro om hier te krijgen.

Die 60 Euro voor een stalen bodem is dan ook niet zo raar meer. Dan betaal ik dus 1100,- Euro all in, wat dezeflde prijs is als een Stowa Flieger. De laatsten zijn ook prachtig, maar hebben maar 50m WR, dus dan wint Archimede.

Hier nog even wat foto’s die Lisa me toe had gestuurd:



Dus dan nog de hamvraag:

Flieger voor 1100! Welke?
  • Stowa. Schön, war, gut
  • Gepimpte Archimede, want leuk bedrijf

0 stemmers

Da’s een beetje het proces.

@wilfox en @Dustbunny, hoe is de lume?

Alhoewel ik tevreden ben met mijn Archimede en er inderdaad leuke modellen te vinden zijn die ook nog kunnen worden aangepast, zou ik gaan voor origineel.
Dat wil zeggen, zoveel mogelijk. Derhalve zou ik kiezen voor een Stowa, Laco, Wempe etc.
En met een Stowa ga je echt niet mis.

Dat vind ik een hele esotherische gedachte. Het ontwerp kwam van het Reichsluftfartsministerium, en zodra je je aan de publieke specificatie houdt ben je in mijn optiek een originele Flieger aan het maken.

Stowa is tenslotte ook het originele Stowa niet meer (want door Jörg Schauer over genomen), en ook IWC is inmiddels geen onafhankelijke maar een Richemont partij. Voor hetzelfde geld maakte Ickler tijdens de 2e wereldoorlog ook al kasten voor Wempe, Laco of Stowa, of doen ze dat nog steeds. Want dat doen ze al sinds 1924, nietwaar?

Dus kijk ik puur naar de specificaties en het uiterlijk. De LaCo’s zijn me te dik. En die retro kastvormen doen het niet voor me, met die rare uitstaande lugs. Historisch het meest accuraat, maar ook verschrikkelijk lelijk. :slight_smile:

De Wempe Zeitmeister Aviator staat het verst van de RLM specificatie af, met verkleinde hand sets, veel tekst op de dial en een klein kroontje kunnen we het beter een field watch noemen. Die dingen zijn best mooi, maar het is geen Flieger Flieger. Dan zou ik nog eerder een Mühle Glashütte Terrasport II in het zwart scoren, eerlijk gezegd.

Stowa en Archimede blijven over omdat die gewoon een echte RLM flieger aanbieden in een moderne 10.20mm kast. Het gaat tussen Stowa en Archimede om deze redenen:

  • Archimede heeft een basisuurwerk maar 100m WR
  • Stowa heeft 50m WR, maar een mooier uurwerk

De vraag is dus eigenlijk, wat vinden we belangrijker: Uurwerkdecoratie of waterdichtheid voor hetzelfde geld? Ik neig naar waterdichtheid, nu ik dat zo opschrijf.

1 like

Als je in het Archimede only topic de vraag stelt welke het moet worden, Archimede of Stowa, dan is dat toch eigenlijk een retorische vraag?

2 likes

Hahahaha… Sja. Toch zijn mijn drie kandidaten Mühle Glashütte, Stowa en Archimede.

Het zou zo kunnen zijn dat mensen die een Archimede hebben (en dat zijn er niet veel op dit forum) fans zijn van de Duitse horloge-industrie in z’n algemeenheid, toch?

Zie daarom ook het antwoord van @Topdude. Zelf heeft ie een Archimede Pilot, maar hij geeft wel mooi een reden waarom hij voor Laco, Stowa of Wempe zou kiezen. Dat vind ik redactioneel gezien echt top van 'm. :slight_smile: :+1:

2 likes

haha ja je hebt een punt en snap ook waarom je hier de vraag stelt! Maar volgens mij heb je al een voorkeur :). En die snap ik ook. Ben zelf sinds kort op “ontdekkingsreis” naar de Duitse horloge-industrie en erg gecharmeerd van de (wellicht relatief gezien) kleine bedrijfjes die op een typisch technisch Duitse manier horloges maken. Recent een Junghans gekocht en nu aan het kijken naar een toolwatch. De strijd gaat tussen Damasko, Sinn en Archimede, waar ik eigenlijk (net als jij…) al besloten heb voor de Archimede. Ik laat het nog even rusten (zoveel dagen, zoveel meningen) maar het doel wordt wel steeds helderder.

1 like

Mijn Archimede Pilot 42 heeft goede lume op de minuten- en urenwijzer. Die van de getallen is de moeite niet waard. Het is wel een ouder model, dus misschien heeft Archimede dit inmiddels aangepakt.

Wat mij erg aanspreekt is de zeer degelijke metalen band. Op veel horloges draag ik een MN strap maar net bij de flieger waardeer ik de RVS band die erg comfortabel is en qua gewicht en dikte past bij de voor mij wat overgedimensioneerde kast.