Battle of cocktail times: SARB065 vs SRPB43 welke vind je beter...en waarom

Kijk al een tijdje naar de cocktail time maar nu is er ook een nieuwe versie ervan.
Hoofdzakelijke verschillen zijn:

  1. Ander uurwerk, minder gangreserve, maar nieuwer uurwerk
  2. Indices hebben minder facetten. Duidelijker
    3.kast is dunner
  3. Onion kroon
  4. Andere tekst op de wijzerplaat. Op de SARB staat “automatic” en de nieuwe staat “presage”

Is er iemand die beide in handen heb gehad. Graag je ervaring en mening

Alvast dank,

Ken

2 likes

Hoe bedoel je dit?

1 like

Vroeger, was alles beter. Zo ook de oude cocktail. Uienkroon hoort op een flieger. Ook het belettering op de dial vind ik minder subtiel dan op de oude variant.

1 like

Ik bedoel eigenlijk een nieuw uurwerk.

Een 4r35 is toch geen nieuw uurwerk? Qua uurwerk is de 065 gewoon een stuk beter.

2 likes

Hey. Weer wat geleerd. :wink:
Dit is toch een fantastische forum!

Een 4r35 is gewoon een gepimpte 7s26 :wink:

2 likes

De SARB065 heeft het beste uurwerk en is ook (kwestie van smaak uiteraard) het meest stijlvol:

1 like

SARB lijkt mij ook elegantere lugs te hebben :slight_smile:

1 like

Soms is “Ouder” toch beter dan “Jonger” . In ieder geval qua uurwerk (6r vs 4r, alhoewel we dat duurdere uurwerk verschil ook niet moeten overdrijven). Heb altijd graag een 065 Cocktail Time willen hebben, maar om één of andere reden vond ik hem toch te duur. De Sarb065 is het origineel. Ik heb nu een SRPB41J1, de blauwe versie van de 43, met stalen band en een lagere prijs. Dat is een nakomertje, maar ben er héél content mee!
Ouder vs Jonger speelt ook uitdrukkelijk bij de Samurai’s. Dáár vind ik de oude Sammies (met nota bene 7S uurwerk) veel origineler en exclusiever dan die nieuwe versies (ik heb beiden).

5 likes

En de nieuwe heeft een matte kast, de oude een gepolijste.

Edit: nee toch niet, alleen de eerste foto vertekend.

hoe ervaar je de dikte van de horloges. De SARB is 13 mm en de nieuwe is 11mm.
maakt het veel uit?

Nee, maakt niet veel uit, Nauwelijks verschil. Als je een overhemd hebt met 2 knoopjes op de mouw/manchet, en met het laatste knoopje schuift de Cocktail er gemakkelijk onder door. Dat is voor mij de maat. Het metalen bandje (van de 41) draagt zeldzaam heerlijk!

Ik stond enige tijd geleden voor dezelfde keuze en heb toen bewust voor de SARB065 gekozen. Op eBay kun je deze nog vinden voor redelijk schappelijke prijzen. Belangrijkste argument voor mij was het uurwerk. Nadat ik er wat meer over had gelezen toch besloten om voor het ‘oude’ model te gaan in verband met het betere uurwerk. Overigens is het nieuwe model wel iets goedkoper te krijgen. De Presage heb ik al gezien voor rond de EUR 300.

2 likes

Ik heb de SARB065. Als ik foto’s vergelijk, mis ik enkel de Flieger kroon van de nieuwe.

De donkerblauwe SRPB41 lonkt mij wel. Maar hoe meer real-life foto’s ik aanschouw, zie ik meer paars dan blauw.

1 like

Ik heb de srpb41 zojuist eens goed het daglicht laten zien, van alle zijden. Hij is en blijft echt donkerblauw. Door de schittering is de blauwe plaat moeilijk goed te fotograferen, waardoor het soms een paarse gloed kan hebben op de foto.

2 likes

Oud. Geen twijfel. Maar jij moet het zeggen.

1 like

Hmmmm, bijna iedereen voor de SARB

:grin:

Meeste hebben een voorkeur voor de oude sarb065 omdat het een beter uurwerk heeft. Wat ik heb gelezen is dat 6r en 4r beide zijn afgeleid van de 7s familie en alleen het verschil is dat de 6r15 een spron 510 mainspring heeft. Hiermee is de 6r nauwkeuriger en heeft een gangreserve van 50 uur.

Ik heb SRP637 met 4R36 gehad, maar die liep ook als een trein en nauwkeurig.

De prijsschil tussen beide is €70. Rechtvaardig dit nog steeds voor de Sarb065?

There is only one real cocktail time en dat is de Seiko Sarb065 met 6R15 uurwerk. Japanese market only. De nieuwe heeft een minder hoogwaardig uurwerk en ik vind de kroon te lomp. Tevens vind ik het jammer dat Seiko voortaan overal Presage of Prospex op de dial flanst. But that is my opinion :sweat_smile:

3 likes