Benrus 14k gold niet werkend ontvangen

Komt me bekend voor zo´n Benrus movement - mijne is al jaren in ruste overigens :innocent:

2 likes

Een opwindveer kan nooit te strak opgewonden zijn, dit is een volledig foutief denkbeeld.
Als de opwindstift vast zit, dus niet verder meer draait, dan is de opwindveer bijna op de uiterste opgewonden stand. Een uurwerk kan nooit vastlopen omdat de opwindveer zogenaamd te ver is opgewonden.
Dit verhaal over te ver opgewonden veer behoort dan ook thuis in de sprookjesboeken van Grimm, Anderson of wat dan ook voor sprookjesboeken.
Dixi

Dit heeft ook niemand gezegd. :wink: We hebben het over “strak opgewonden” in de zin van “volledig opgewonden”.

Alleen het woordje “stift” tussen “dat de stift veer strak opgewonden is” is daar per abuis terecht gekomen. :sweat_smile: Maar dat staat er dan weer helemaal los van. :stuck_out_tongue:

Dat is juist waarover ik heb geschreven.
Een te strak opgewonden uurwerk kan nooit stoppen met lopen omdat het te strak zou zijn opgewonden.
De stift heeft daar ook inderdaad niets mee te maken.
Het gaat om het begrip te strak opgewonden uurwerken die dan niet meer lopen, dat is een fabel.

Je impliceert dat ik hier die fabel propageer en je mijn “volledig foutief denkbeeld” moet verbeteren. Of heb ik dan je bericht verkeerd begrepen? Want je verhaal over te strak opgewonden veren komt nogal uit de lucht vallen, daar heeft niemand het over hier. :sweat_smile:

1 like

Waar bemoei ik me nu weer mee… :wink:

Aaah te strak…

1 like

Goedemiddag,

Discussie niet helemaal gelezen, maar twee opties waardoor het horloge niet loopt o.b.v. deze symptomen:

1). Gebroken balans as, horloge heeft tijdens transport een schok gehad en daardoor is de balans as gebroken door het gebrek aan schokbescherming ik deze oude horloges. Weet niet of deze nog verkrijgbaar zijn maar kosten zullen wel snel oplopen…

2). Uurwerk is vuil en heeft een onderhoudsbeurt nodig

Ik vind het wel een leuk horloge, dus je bent van harte welkom in Tilburg om te kijken wat eraan mankeert. Opsturen mag ook, maar dan wel goed verpakt tegen eventuele schokken.

Met vriendelijke groet,
Koen

4 likes

Wel, wie zegt nu dat er iets uit de lucht komt vallen, wel, jouw eigen woorden, _“We hebben het over “strak opgewonden” in de zin van “volledig opgewonden””.
Daarmee impliceer je immers mee te strak opgewonden. Dus daar heb ik een opmerking over gemaakt.
Dus nogmaals, het begrip bij vele mensen die denken dat een te strak opgewonden veer een uurwerk zal laten stoppen is een fabel.
Dat dit wel eens wordt gezegd door bepaalde horlogemakers tegen iemand die bij hem een horloge wil laten repareren en die er vervolgens geen verstand van heeft is dus regelrechte onzin.

Nou nee. :joy:

Dit is aan de ene kant enorm grappig, aan de andere kant enorm droevig. Ik heb er hier ook nog wel eentje liggen die in een bubbeltjesenvelop uit Bulgarije was verstuurd… :disappointed_relieved:

Kan hem wel een beurtje geven voor je.

Gr

4 likes