Betaling aan douane

Hallo beste forummers…

Ik heb van de douane een brief gekregen om aan te geven wat er in een pakketje zit dat ik vanuit HongKong heb ontvangen.

Nu is het bedrag lager dan 350 Euro, moet ik dan wel of niet invoerrechten/belasting betalen?

Hoe kan of moet ik deze betaling aan de douane voldoen? Moet ik dit overmaken, of moet dit aan de deur aan de postbode betalen? Ik heb geen idee hoe dit gaat, ik heb namlijk voor het eerst wat van buiten Europa besteld.

Alvast bedankt.

Pas als de waarde lager is dan 40 Euro, hoef je geen invoerrechten te betalen…

Kijk es op http://www.douane.nl en specifiek op http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/interneti.htm

Verder kun je op de site het telefoonnummer vinden van het douane-kantoor waar je onder valt: gewoon effe bellen.

Succes! (ik hoop dat je bij je aankoop rekening hebt gehouden met deze heffing)

Helaas, je betaald zowieso invoerrechten over het faktuurbedrag plus verzendingskosten, erbovenop komen nog kosten voor het inklaren :frowning:
Komt de brief van de TPG-post douaneafdeling? in dat geval betaal je aan de postbode.
Je krijgt zo’n brief volgens mij alleen als de verkoper geen faktuur heeft bijgesloten (anders hanteren ze de gewoon waarde die op de faktuur is aangegeven); hou er wel rekening mee dat je dan een “bewijs” moet meesturen, waarop te zien is dat de waarde die je aangeeft op het formulier ook daadwerkelijk de prijs is die je ervoor betaald hebt (ik gebruik bij Ebay aankopen vaak de geprinte pagina van Ebay en/of Paypal, en dat was altijd OK) Je kunt de verkoper ook even vragen om een faktuur te emailen. (je kunt zo’n faktuur ook zelf maken, maar dat is geloof ik niet helemaal de bedoeling :smiley: )
Groet,
Paul

Mmmmmm dat is jammer, ook invoerrechten betalen over verzendkosten, daar had ik niet op gerekend. Ik dacht zelf dat er zo’n 25% bijkomt over de prijs zonder verzendkosten :frowning:

Nou, het voordeel is hiermee wel zo ongeveer verdwenen, maar ja, toch weer een ervaring rijker :slight_smile:

De brief was overigens afkomstig van TPG, dus betaling aan de postbode. Hoe weet ik nu van te voren wat ik moet betalen??? Die postbode kan wel van alles vragen!!!

Prettig weekend allemaal.

je moet natuurlijk wel even kijken of je postbode er betrouwbaar uitziet :smiley:

Nee hoor, d’r zit dan een briefje op 't pakket van de douane, met daarop het bedrag wat je moet dokken :slight_smile:
Om je een idee te geven: het laaste pakketje waarvoor de douane mij te grazen nam was 275 euro invoerwaarde, waarover ik moest betalen: belastingen en inklaringskosten: 67,25 euro…

Een fijn weekend (toch nog) :smiley:

Pffffffffffffff, van mij is precies hetzelfde bedrag. Nou, de spaarpot nog maar eens om dan… als mijn vriendin even niet kijkt…