(Horloge) Boeken in onze bibliotheek

Ik plaats deze link op de boekenlijst erbij Brunod!! Gaaf e-boekje!!

1 like

:thumbsup: Leuk boekje over de Marie Antoinette! Zo jammer dat Breguet nooit een mooi boek heeft gemaakt over het ontwerp en fabrikage van de replika…

Bijgaand nog een paar plaatjes uit de Habsburg catalogus (catalogus klinkt misschien niet echt super, maar het is een heel mooi gedrukt, dik naslagwerk); foto’s geven een betere indruk over de inhoud van het boek

Nog even aanvullend op het Breguet thema: Deze staat ook nog op de boekenplank; de collektie van Salomons in een dik boek, mede geschreven door Daniels.

Ook voor dit boek geldt weer dat, hoewel Daniels zonder twijfel de grootste independent watchmaker was, zijn foto’s toch een beetje wazig zijn…: :smile:

2 likes

Daniels heeft nogal veel geschreven. Deze laatste kende ik niet.
Er is ook deze :

Maar ook nooit in mijn handen gehad…

2 likes

Hier is een filmpje erover

1 like

Hier een 37 bldz pdf over de Breguet sympatique, maar in italiaans :
http://www.orologiko.it/utenti/entusiasta/Breguet-sympatique.pdf
BD

1 like

Goede link Bruno, interessant, hoewel het Italiaans wel wat lastig is…

Maakt wel een leuk bruggetje naar een boek wat ik net op de kop heb getikt:

tenslotte was het een soort “Sympatique” waarmee Andreas Strehler internationale bekendheid kreeg; een kalender klok met afneembaar zakhorloge; de klok stopt zodra het horloge afgenomen wordt, maar synchroniseert weer als het horloge wordt teruggeplaatst:

Na dit “afstudeerprojekt” is Strehler ingehuurd door vele horlogemerken om complicaties en complete uurwerken te ontwerpen, ontwikkelen en te bouwen, bijvoorbeeld de Chronoscope van Chronoswiss, alle kalibers van H.Moser, diverse uurwerken van Harry Winston en veel voor Maurice Lacroix.
Voor de laatste ontwierp hij oa de super-gecompliceerde Memoire 1 (die nooit in propduktie ging) en de prachtige Le Chronographe…

Het boek beschrijft een beetje zijn leven en loopbaan (grappig om te zien dat hij collega was van Bart Grönefeld en Robert Greubel bij Reinaud & Papi); daarna hoe hij als zelfstandige consultant voor diverse opdrachtgevers werkte.
Veel aandacht voor zijn recente Papillon creaties en diverse vindingen van zijn hand.
Zijn Sauterelle wordt beschreven met het door hem gepatenteerde remontoir d’égalité waarmee een constante en lineaire kracht wordt afgegeven naar het echappement; het lijkt trouwens uiterlijk (wieltje in de wijzerplaat) wel wat op de constructie van de Grönefeld 1941 Remontoir, maar dat heb ik nog niet echt vergeleken…

Kortom: een leuk boekje voor de liefhebber van techniek en de “Independent Watchmakers”; normaal kost het 52 euro, ik had de mazzel dat het voor slechts 21 euro werd aangeboden op Amazon, helemaal als nieuw en het bleek ook nog gesigneerd!
Erg leuk, hoewel ik de tekst “Geht Kaputt - A.Strehler” nou niet echt een goede reclame voor zijn produkten vind…

:grin: Als iemand kan ontcijferen wat er wel staat, dan hoor ik het graag! :slight_smile:

3 likes

wat een geweldige constructie zeg!! gaaf :slight_smile:

1 like

lijkt mij te staan: voor Karin ?

1 like

dat haal ik er zo niet uit (het tweede woord lijkt meer op Kapukol…), maar het zou kunnen Robert;
Opmerkelijk dat iemand die geweldig nauwgezet complexe miniatuur constructies kan maken zo slordig schrijft… :relaxed:

1 like

Niet zozeer horloge boeken, maar ik las in het start topic dat dat ook niet perse moet in dit topic.

Onze boeken,

2 likes

Klopt!

Rechts onder is een, BH.

Ik ga het spoor kleding maar snel volgen!

Ja mijn oorsprongelijk post was niet duidelijk dat ik over horloge boeken of relateerde sprak. Dus hier zijn een paar anderen boeken.
IT


Psycho (zelf gemaakt boekenkast)

Algemeen

Boekenkast van Mevrouw

De echte horloge boeken zijn in een andere kast waar het te donker was om een goede photo te maken :stuck_out_tongue:

2 likes

Dit is op dit moment mijn Breguet horlogeboeken bibliotheek … :relaxed:

En de E-Library

2 likes

Ik heb nog deze :

en zoek :

1 like

Dit is m’n hele horloge bibliotheek, “Meester Zacharias” is de horlogemaker van Geneve uit ongeveer 1850 en Cameron Diaz staat voor de show op de cover van dit horlogeblad😄

1 like

welke is de middelste van die kleine fotootjes…

@red :
Abraham-Louis Breguet, l’horlogerie à la conquête du monde

272 pages, édition Somogy 2011, 28,4 x 27,6 x 2,8 cm, 39,95 €

Edit :
http://www.breguet.landesmuseum.ch/publication.html

1 like

Mooi boek hoor, maar frans… dat kan ik niet lezen, wel een beetje maar alles wordt me te veel… :sunglasses:

Ik heb enkel deze (foto van het net) De Nomos Encyclopedie
Wat mij betreft een aanrader!

2 likes

van de hand van Allen Kurzweil is er een nog veel toepasselijker boekje:

heb het ooit voor $1,00 gekocht op Ebay… :grin:

3 likes