bronnen over Cortebert gezocht

Ik las dat de fascist in kwestie het onbestaanbaar vond dat zijn land geen eigen horloge kon produceren. De oplossing simpel: kopen bij Cortebert, onder de voorwaarde dat ze een nieuwe merknaam voor je aanmaken. Perseo bestaat overigens nog steeds.

Deze is toevallig m’n horloge van deze dag uit 1946 :yum:

Advertentie uit een boekje anno 1946

6 likes

Italië (als staat) bestond natuurlijk ook nog pas relatief kort en een echt succesvol, modern leger was nog niet opgebouwd. Wellicht dat die factoren ervoor zorgden dat (in tegenstelling tot andere landen) ze met dit soort zaken wat achterlieten.

Het is me wel duidelijk geworden dat spoorweg horloges (en ook levering aan tram maatschappijen zeggen sommige bronnen) een serieus onderdeel van de business bij Cortebert was. In de mooie bijdrage van @Maurits zag ik dat Cortebert in 1916 een merk registratie doet met een beeldmerk van Ferrovie Italiane. In dat jaar waren ze er dus al mee bezig. Op de website van submerk Perseo staat dat onder die merknaam sinds 1927 aan de spoorwegen leveren. Ik voel een nieuwe obsessie aankomen: de pre-Perseo :joy:


En al doende kwam ik ook nog een Italiaans boek tegen over de horloges van de spoorwegen. Als je op de titel van het boek op youtube zoekt is er iemand die het hele boek doorbladert :upside_down_face: Daarmee gaat wat meer vinden over Italiaanse spoorweghorloges wel lukken. Nu de Turkse horloges nog.

Heb deze Cortebert uit 1955 met Calibre 700 als uurwerk. Heeft duidelijk een ander uurwerk dan hier eerder getoond.

5 likes

Dat is ook een hele fraaie. Vooral het opgelegde logo spreekt me erg aan. Op het exemplaar dat ik heb is dat naar de kroon verbannen.

1 like

Thanks voor de verwijzing. Veel opgestoken afgelopen week.

Dat is zonde. Is de diameter dan te gering of is er te veel concurrentie?

Hallo, ik ben nieuw hier en heb me net aangemeld. Ik ben ook erg geïnteresseerd in Cortébert. Nu heb ik zelf een aardige collectie Cortébert horloges. Horloges van het begin tot aan het invoeren van het nieuw gestileerde logo. Echter kan ik geen topic vinden voor Cortébert in het specifiek, is die er al een aangemaakt? Of heb ik deze over het hoofd gezien? In iedergeval, fijn dat er meerdere Cortébert geïnteresseerde zijn!

1 like

Wat een mooie patina op de wijzerplaat zeg, de hele layout ziet er ook mooi uit. Uurwerk in het horloge is alleen van een later model aan het gebruik van koper te zien. Erg mooi horloge!

1 like

Een sub-second bij een cal.700 heb ik nog nooit gezien?! Erg mooi horloge.

1 like

Welkom op het forum :hugs:…en laat ons genieten van je collectie in het vintage en of het algemene hoekje van dit forum :wink:

1 like

Dankje! Ik ben nog even de weg aan het zoeken op het forum. Zal het zeker delen. :yum: Alhoewel het een verloren/vergeten horlogemerk is, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk.

1 like

Heb een topic voor Cortébert Watch Company aangemaakt, hopelijk zijn er forumleden met Cortébert horloges die geplaatst worden!

Opgericht in 1864 en toen er in Zwitserland een nationaal handelsregister kwam ingeschreven

Officiële publicatie van het Zwitserse handelsregister 23 mei 1885 van een deal tussen IWC en Cortébert

Registratie van het merk in 1885

3 likes

Knap staaltje speurwerk! Dank. Wel vreemd dat Cortébert zelf overal aangeeft dat het is opgericht in 1790? Het staat zelfs vermeld op posters en horlogedeksels.

Misschien was het eerst een VOF of een CV oid en hebben ze er pas later een NV van gemaakt.

Wist je dat ze kennelijk ook het merk Tellus maakten?


Uit de Zutphensche courant 13-11-1930

2 likes

Klopt, voor de scandinavische markt is het Viking-Sport, verder zijn ze uitgebracht onder de namen; Perseo, Jupiter en inderdaad Tellus.

Volgens het boek ‘wristwatches’ hebben ze de eerste honderd jaar onderdelen gemaakt en is die registratie het begin van de productie van complete horloges onder eigen naam.

1 like

Oké, dank voor de info. Dit wist ik nog niet.