Caliber 3075 technische vraag

Vraag aan de Rolex kenners met verstand van het uurwerk.

Mijn 16750 wilde niet lekker blijven lopen. Moest hem telkens opwinden.

Na open zag ik het schroefje van de brug bij het balans er een stukje uitsteken.

Daar bleef de rotor achter hangen/ schraapte.

Toen ik het schroefje wilde aandraaien kwam het los en sprong weg. ( onvindbaar :cry::roll_eyes:.

Ik ga zo spoedig mogelijk na een horloge maker voor een nieuw schroefje. Maar hier komt de vraag.

Alles lijkt goed vast te zitten. Is dit een sier stuk of kan ik het horloge ook zonder dit plaatje blijven dragen ?

De balans zit goed vast.

afbeelding

De vraag kan ik niet beantwoorden.
Wel kan ik je @Tempusuurwerktechniek aanraden voor het schroefje of een complete servicebeurt.
Zij kunnen je ook vertellen of dit schroefje voor de sier is of functioneel.
Voor de sier kan ik me nauwelijks voorstellen trouwens, dat klinkt niet als Rolex…

2 likes

Ja, ik ga normaal altijd naar W & V. Die wilde ik dinsdag gaan bellen. Maar ik hoopte op kennis op het forum. Aangezien ze nu niet bereikbaar zijn

Ik denk dat die schroef het plaatje van de python van de balans vast zet.
Dit is i.v.m. het recht tikkend maken van het horloge. Dus als het plaatje los komt, komt ook de Python los te liggen en dat kan het lopen gaan beïnvloeden. Of het horloge stopt meteen. Dus snel naar een Rolex reparateur.

Is inderdaad de schroef van het piton plaatje. Dit zorgt ervoor dat het horloge bij een schok of stoot niet scheeftikkend wordt. Plaatje zal er los op moeten liggen en haal hem eraf voordat hij in de spiraal terecht komt.

De pitonhouder zit vast met het shock systeem en kan hieromheen verdraaid worden.

Neem aan dat het een korte schroef was. Als het een langere was dan is het die voor de hoogte instellingen van de balans

2 likes

Plaatje heb ik eruit gehaald. Maar blijven dragen is dus onverstandig, ik heb hem afgedaan en ga eerst naar een horlogemaker dinsdag

1 like

Met 0 verstand zelf je horloge openmaken en aan schroefjes draaien :sweat_smile:

Maat, waarom?

5 likes

Volgens mij kun je het uurwerk stoppen door de crown eruit te trekken. Misschien ook even handig om eventuele verdere schade te voorkomen. Succes!

1 like

Het ging allemaal prima, tot het schroefje wegschoot en is niet het eerste uurwerk wat ik open hoor :kissing_heart:

Klopt. Al gedaan :+1:

1 like

Vanochtend kon ik meteen terecht bij @Tempusuurwerktechniek. Super snel aardig geholpen met een nieuw schroefje. En ook nog kosteloos! Niks anders dan een dikke 10 voor dit bedrijf!

Dankjewel :pray:

5 likes