Cortébert Watch Company

Ik kan niet veel verdelen.
Dit is de Cortebert van mijn vader, vorig jaar geerfd. Die was in 1954 gekocht.
BD

14 likes

Hele mooie chronograaf. Je begint wel meteen met de kers op de taart zeg.

Heb nog geen chronograaf, deze zijn zeer moeilijk te krijgen. Meestal zijn dit omgedoopte Venus uurwerken. Zal zelf ook een deel van mijn Cortébert horloges delen.

15 likes

Er word ook gezegd dat Cortébert de eerste jumping hour horloges heeft ontwikkeld.

18 likes

Nette collectie :wink:

1 like

Ziet er goed uit deze collectie! Zou die graag in een officiele voorstel-topic toegelicht zien worden :wink:

2 likes

Dankje, ik heb een voorstel topic overworgen, maar ben zelf niet zo interessant ben ik bang :stuck_out_tongue: Ben zelf jaren specifiek opzoek naar Cortébert en de historie mbt Panerai, Rolex, Omega etc. Heb het Cortébert topic geopend in de hoop meer mensen met in het bijzonder Cortébert horloges te kietelen. Er is nog vrij weinig bekend over serienummers etc.

2 likes

Hele mooie klassiekers!

1 like

Helemaal mee eens!

Welkom en een mooie collectie :ok_hand:

1 like

Welkom hier bij HF !
Mooie verzameling.

1 like

dankje!

Leuk te horen dat je ook een Cortébert hebt, dank voor de info!

1 like

Om toch de relevantie en de hoge kwaliteit en prestige te laten zien van Cortébert in zijn glorie dagen, zijn er een tijd terug horloges geveild bij veilinghuis Christies. Horloges die in opdracht gemaakt zijn voor Jiminez Perez. Te zien zijn; Cortébert, Universal Geneve, Rolex.

2 likes

Waarschijnlijk werden Cortébert horloges vaker in opdracht gemaakt, en zijn er niet veel unique pieces bekend. Het gebruik van bijvoorbeeld emaille is zeldzaam, zelfs bij hoogstaande merken als Patek Philippe, emaille is kwetsbaar om mee te werken en het is een moeilijk proces. Daarbij is er geen garantie dat een wijzerplaat direct goed uitpakt. Dit maakt het dus een lastige kostenpost voor een horlogemerk. Toch is er in mei dit jaar bij Antiquorum een Cortébert geveild met een emaille blauwe wijzerplaat en een 18 karaats gouden horlogekast, hoogstwaarschijnlijk een unique piece. (foto afkomstig van Antiquorum)

2 likes

De waarschijnlijk historisch bekendste exclusieve retailer Beyer (vooral bekend als verkoper van exclusieve horlogemerken als Rolex en Patek Philippe) signeerde vroeger horloges van Cortébert. Er zijn meerdere retailer-stamps bekend op Cortébert horloges, maar er is nog weinig over bekend en je ziet ze zelden op de horlogemarkt verschijnen. Toch geeft het een beeld van de status destijds van een horlogemerk als Cortébert Watch Co. Zijn er meer gesigneerde retailers bekend op Cortébert horloges? Deel dit aub! (foto afkomstig van Christies)

2 likes

kwam deze vorige week tegen, helaas prijs niet gevraagd. Kan altijd nog terugvliegen. Misschien kan iemand zeggen wat zoiets waard is

1 like

De vraag hier is voornamelijk of de kast goud is of verguld is, dit is voor mij in iedergeval moeilijk te zien op de foto. Stonden er goud/keurmerken op de horlogekast? Dat is erg prijs bepalend. Het horloge is gemaakt tussen 1960-1969. Gezien het nog een é bij cortébert heeft staan in het vernieuwde font, is dit exemplaar aan de vroege kant gemaakt. De kroon sluit op de foto niet helemaal lekker aan op de kast. Als het goldplated is, denk ik dat het 250-350 euro mag kosten. Daar zie ik ze in iedergeval meestal voor weggaan. Als het echt goud is, is de prijs mede afhankelijk van het karaat gehalte. Maar dan ga je al snel richting de 1000 euro +. Nu ben ik geen taxateur, en is de staat van het horloge en de wijzerplaat natuurlijk moeilijk te beoordelen vanaf de foto. Erg mooi horloge wel!

1 like

Ik heb onderstaand horloge geërfd van mijn grootvader, veel informatie over dit specifieke model vindt ik niet. Weet er hier iemand toevallig iets meer over. verkopen doe ik sowieso niet.
alvast bedankt.

5 likes

Mooi horloge, spijtig te lezen dat je grootvader is overleden. Gecondoleerd met het verlies, mooi gebaar dat je via dit horloge iets tastbaars van je grootvader kan meedragen! Het horloge komt waarschijnlijk rond het jaar 1940-1950, het plexiglas of acrylglas is wel aan vervanging toe. Pas hier echter mee op gezien de cijfers op de wijzerplaat voorzien zijn van een aangebrachte laag radium. Radium kan tot de dag van vandaag nog steeds radioactief zijn. Let hier dus mee op ivm de gezondheid. Het is een automatisch uurwerk, gezien het model en de tijd waarin deze gemaakt hebben we het over een “bumper” automaat. Hierbij hamert de rotor van de automaat tegen twee veertjes op en neer om energie op te wekken. Hoogstwaarschijnlijk een cortébert cal. 684 of cortébert cal.451, deze zijn gebaseerd op AS uurwerken (AS 1250). Referentienummer begint met 8… (8501) wat aangeeft dat het gaat om een bumper automaat. Er zijn ook niet automaat modellen geleverd, anti magnetisch, meestal met een 665 S uurwerk. Het horloge is gemaakt van roestvrijstaal. (30mm tot en met 34mm) Heel mooi exemplaar met zwarte wijzerplaat en aangebrachte seconden aanduiding “sector dial”. De wijzers zijn origineel zo te zien, echter weet ik niet zeker of de wijzers nog het origine radium bevatten of dat er op een later moment tritium of super luminova is aangebracht. Horlogeband ziet er zelfs periode correct uit wat natuurlijk bijdraagt aan de charme van het horloge!

2 likes