Crest dials

Dit betreft uitsluitend “Crest dials”. Niet te verwarren met logo dials (voor bedrijven) of Retailer stamp dials. Crest dials beslaat uitsluitend issued horloges voor regeringen en overheidsinstanties. Niet alleen Rolex maakte deze op verzoek, ook velen andere merken produceerde dergelijke speciale uitgaves met wapens, signaturen en hoofden van royals op de wijzerplaat of gravure op de deksel. Echter focussen we ons hier louter op Rolex. Veel van deze orders kwamen uit het Midden-Oosten, meestal militair gelinkt met coat of arms maar soms met signatuur van belangrijk persoon uit de overheid.

Er zijn verschillende modellen gebruikt voor crest dials. De toolwatches met crests zijn een veelvoud waard tov een Datejust of Air-King met dezelfde crest. Tevens is de positionering van de crest van belang. De minst kostbare variant is als de wijzerplaat verder geen aanpassingen heeft ondergaan en je enkel een crest erbij ziet, vaak op de 9 uurs positie. Kostbaarder wordt het als de COSC specs weggehaald zijn voor positionering van de crest en als het een groot logo betreft. De bijzonderste zijn als ze op de 12 uurspositie bevinden, direct onder de Rolex kroon.

Onderstaand een aantal van de voorbeelden die mij het meest aanspreken door de esthetiek van de logos, zeldzaamheid en historie.

Zoals bij alles waarvoor een premium geldt, ook hier wordt vele mee gerommeld. Echter zijn de details van originele altijd makkelijk te onderscheiden en tevens kan je kijken naar de juiste serial ranges voor bepaalde modellen en crests (de exacte info hiervan kan ik om voor de hand liggende redenen niet openbaar delen) en zoals bij vele special orders staat vaak serial in de faseback gegraveerd. Vaak icm RWC ltd stamp in deksel en uurwerk.

Cheers, Jasper Lijfering

1. Rolex Saudi crest
    De bekende Saudi swords kan je niet alleen op Oyster modellen aantreffen, maar ook op Cellini’s. Wij hebben er een 4-tal gehad op Datejusts. Veelal gemaakt voor hoge overheidsfunctionarissen en royals. Vaak staat dan ook de signatuur van die desbetreffende persoon erop; zoals bijvoorbeeld King Fahd. ,

1. Bahrain
    Voor de overheid van Bahrain zijn verschillende uitvoeringen gemaakt, waaronder een moderne Datejust met crest. Echter vind ik zelf de Air-King het mooist door het rode teken. Deze kleur symboliseert voor mij Bahrain maar komt niet voor op de andere uitvoeringen. Ondanks de zeldzaamheid kost een dergelijke 5500 nog geen €8K.

1. Saudi Armed Forces
    Voor deze organisatie zijn 2 verschillende soorten crests gebruikt die wij beiden hebben gehad. De eerste die je ziet is voor een speciale tak; de Royal Naval Forces. Het betreft een kleinere crest met de Saudi Swords en de palmboom in geel en groen op een Datejust. Maar mijn voorkeur gaat naar de super decoratieve en kleurrijke crest op de Air-King 5500 en de 16030 Datejust. Deze crest is ook een stuk groter en loopt zelfs door onder de wijzers. Beiden missen de COSC specs vanwege de crest. Ook opvallend is het gebruik van gouden markers en wijzers, iets wat je vaker kan verwachten in het midden-oosten omdat mannen geen goud op hun huid mogen dragen van de Islam. Deze combinatie versterkt nog meer het kleurenspel waardoor het echte eye-catchers zijn. Desondanks zijn ze respectievelijk slechts rond €8K, €5K en €8k waard.

1. UAE Eagle:
    Een van de meest herkenbare en gewaardeerde crest is voor UAE armed forces gemaakt. Onderstaand een foto van onze 16030 met champagne plaat en de trotse vogel met op zijn borst de nationale vlag van de Arabische Emiraten. Deze crest is te vinden op Oyster Perpetuals, Dates, Datejusts en Day-Date. De waarde van de Datejust beperkt zich tot ongeveer €8K.

1. UAE Hawk of Quraish
    Verwar de vorige vogel vooral niet met deze Hawk of Quraish, ook gemaakt voor de UAE. Quraish is een stam waaronder andere profeet Mohammed behoorde. Uitgegeven aan members van verschillende clans onder deze stam zijn zeer zeldzame toolwatches. Denk aan een GMT 1675 in staal of zelfs goud maar nog zeldzamer en kostbaarder: een Daytona met deze crest op de 12 uurs positie! Zodoende is zelfs de merknaam “Rolex” weggelaten! Bij verkoop van dergelijke horloges kan je rustig op een paar ton rekenen.

1. United States Air-Force Thunderbirds
    We blijven bij de vogels maar gaan nu voor de verandering eens naar iets niet uit het midden Oosten maar naar “The greatest nation in the world”. Een prestigiues demonstratie bataljon van de Amerikaanse luchtmacht, genaamd the “Thunderbirds”, werd voorzien van een referentie 6609 Turn-O-Graph. Deze speciale batch is voorzien van van hun logo op de 6 uurspositie. Voor eeuwig hebben deze piloten een stempel gedrukt op de productielijn van de Turn-O-Graph die sindsdien de bijnam “Thunderbird” kent.

1. Libyan Air-Force
    Wellicht de mooiste crest-dial die we ooit gehad hebben staat hier links op de foto. Niet alleen vind ik de vleugels van de vogel erg elegant, ook heeft het veel details en ondanks de “Scribbles” eromheen oogt het gebalanceerd. In combinatie met de TOG bezel maakt het ook een stuk meer toolwatch-achtig. Het tofste aan deze plaat is dat er naast de crest alleen Rolex op staat, geen COSC-specs en zelfs geen Oyster Perpetual of modelnaam. Destijds verkocht onder de 10K.

1. Omani Police
    De Omani police deed het niet voor minder dan een 1675 en later een 16800 met matte plaat. Doordat deze crest enkel op die 2 referenties te vinden valt moet je wel al snel aan 5 nullen denken als jij eigenaar wilt worden van dit historisch kunstwerkje. Dan zou ik ook nog wel agent willen worden…

1. Italian State Police divers:
    Beter bekend als de “Octopus” of de “Polipetto”. In 2008, ter viering van het 50 jarig bestaan van de politiekorps duikers, werden 78 stuks gemaakt van een 16600 Sea-Dweller met hun logo op de 9 uurs positie. De vorige die geveild werd deed ongeveer 120k euro.

Eentje die niet per se aan de specificaties voldoet van “Crest dial” maar die niet ongenoemd mag blijven is de 16610 Sub ter ere van de overdacht van het Panama kanaal. 75 stuks werden destijds in 1999 gemaakt met illustratie op 6 uurspositie. Wellicht dat je nu ook denkt aan Comex uit Frankrijk, een van de bekendste en historisch belangrijkste speciale uitgaves van Rolex, maar dat heeft echt niets te maken met de overheid; dus die zal in de toekomst vast eens behandeld worden als we het over Brand/ company stamps hebben.

1. Oman Khanjar
    Deze dolk is het traditionele wapen van Oman en wordt gevonden op speciale uitgaves gemaakt voor de Sultan. Het leuke aan deze Khanjar crest is dat hij in verschillende kleuren verschijnt. Zo hebben wij momenteel een Day-Date met een Khanjar logo in het groen en 1 in het zwart. Daarnaast komen ook rood en geel voor. Khanjar crests op sportmodellen kan resulteren in een waarde van enkele tonnen tot zelfs een miljoen euro.

De 1807s in groen en zwart. 1 met Arab discs en 1 Engels.

49 likes

Heb trouwens ook een Qaboos 1807 maar is toch wat saaier. Vind de SD1665 met rode Qaboos sign wel dope.

25 likes

Leuk topic weer Jasper :+1:! Buiten Rolex denk ik als eerste aan SAS Polerouters.

1 like

Leuk stukje! Wel opvallend dat het voornamelijk midden oosten gerelateerd is!

1 like

Gave post weer!

1 like

Deze twee vind ik wel tof. Wat is ongeveer de meerwaarde qua prijs voor Crest dials?

a8a97bd68d276d68dc6babcbcc57da5ecff218d7_1_399x500f31ee0d962605ab1340624e187e188e86541c026_1_399x500

3 likes

Bedankt voor het delen Jasper, leuk en leerrijk topic :ok_hand::+1:

1 like

3K premium for die King Fahd en 8K voor die Qaboos

2 likes

Leuk om te lezen. Vandaag toevallig tijdens het lopen geluisterd naar jullie youtube filmpje 'drip, flip or skip’met daarin de info over risico’s met tiffany’s op de dial. Wat een mijnenveld

1 like

Wat Arabische teksten of een paar zwaarden op je wijzerplaat maakt het horloge zeer onaantrekkelijk. Geldt eigenlijk ook voor overige bedrijfslogo’s.

3 likes

Verschrikkelijk.
Bah
Bleh
Ieuw
Brrrrrrr

Dat soort woorden.

Heel ego, een horloge van een mooi merk met daarin mijn bedrijfslogo op de dail verwerkt of de kleuren zo gebruikt dat het bij mijn loge past zou ik geen straf vinden.

Dus, vind het erg lelijk maar vind het wel enorm gaaf!
Denk dat je dit soort horloges met grote trots zult dragen.

3 likes

Jasper,
Dank voor een leerzaam onderwerp.
Groeten Jeroen

1 like

Top info weer Jasper, Kom graag een keer een kijkje nemen in je zaak.

1 like

Voor de geïnteresseerden; filmpje over gemaakt:

7 likes

Bahrain in the house :bahrain:

10 likes

Zelfs op Reddit actief??

1 like

Nope, nog nooit ook maar Reddit geopend. Iemand gebruikt blijkbaar onze afbeelding.

1 like

Leuk dat je je kennis zo deelt.

Maar anders dan die stone dials is zo’n wapen er op gewoon lelijk en goedkoop, en doet het afbreuk aan het horloge. Dit staat voor mij op dezelfde lijn als een domino’s employee of the month Rolex. Het zegt mijns inziens ook wel wat over Rolex dat ze zulke vragen honoreren. Dat deze wijzerplaten bestaan doet voor mij afbreuk aan het merk.

1 like

Meen dat ik hem ook op Xhamster zag…

5 likes

Daar heb ik wel een account ja, alleen post ik niet zoveel :wink:

2 likes