Cyclisch melodieus geluid Parachrom hairspring

Goedendag Rolex fans. Een vraag, wanneer je een nieuwere Rolex hebt, heb de de blauwe Parachrom hairspring. Wanneer je aan het horloge luistert, hoor je een melodieuze “tik” in plaats van de “vlakke tik” van de modellen die deze hairspring nog niet hebben. Maar wat mij is opgevallen, bij allen met zo’n nieuwe hairspring, is dat het geluid cyclisch is en een verandering van klank heeft in golven. De omlooptijd waarin het geluid verandert is tussen de 5 en 10 seconden schat ik, waarin de toonhoogte verandert. Dit zowel bij modellen met én zonder datumfunctie.
De toon is zo goed te horen dat een nachtkastje mee resoneert en je het ook hoort terwijl het horloge er 's-nachts op ligt. Iemand een verklaring waarom dat geluid cyclisch is, en niet constant? Dat die hairspring “zingt” begrijp ik wel tot op zekere hoogte maar de veranderende toon begrijp ik niet.
Overigens, je valt er prima mee in slaap :slight_smile:

Kerel ik denk dat jouw gehoor te goed is…

:joy:

Maar even serieus, als het elke x seconden gebeurd of veranderd dan zou het denk ik te maken kunnen hebben met 1 of meerdere tandwielen die bij een bepaalde gedeelte van de tandwielen meer of minder druk doorlaten. Geen idee of dit echt zo is, is het enige wat me logisch klinkt.

Wel een interessant bevinding van je

Zo’n beetje alle automaten die bij mij de revue gepasseerd zijn kwam en komt hetgeen wat je omschrijft in meer of mindere mate voor.

In bv. één minuut gaat dan het tik geluid van een strakke “tiktiktik” over in een “dingdingding” achtig geluid, om later weer het strakkere getik te laten horen.

1 like