Damasko only (Deel 1)

Die band is echt heel mooi ja :ok_hand:, horloge ook wel trouwens :wink:

2 likes

Ik denk er over om mijn DA36 in te ruilen voor een DS30. Heeft iemand die ervaring met beide modellen heeft gehad misschien iets over het verschil te zeggen? Ik zoek een iets compacter horloge.

2 likes

Watch and learn, my young Padawan.

Dan is de DS 30 een uitstekende keuze.

1 like

Haha goeie timing, ik was hem net weer aan het doornemen. Prachtige foto’s! Welke is uiteindelijk jouw meest gedragen model geweest?

De DS30 vanwege de afmetingen. De DA zijn toch fors dikker en ik stoorde me daaraan.

Thank you, sir :muscle:

1 like

Vertel er alles van!

(Staat op een shortlist.)

Wat wil je weten!? :wink::fist_right:t4:

Top! Mooie Damasko.

Look and feel, al is dat natuurlijk moeilijk te omschrijven en zeer subjectief. Heb het horloge helaas nog niet “live” gezien. Ben van plan naar Düsseldorf Watchtime te gaan in elk geval.

Hoe zit het met service van het horloge? Hoor verschillende verhalen daarover. Ook over damasko aftersales. Maar hopelijk heb je daar geen ervaring mee :slight_smile:

Heb je de SI versie ook overwogen?

Geniet van je klok!

2 likes

Hier een review van de dc57 si. Eindelijk een kijkje in het aangepaste uurwerk. Best wel indrukwekkend.

2 likes

Gevoel, gevoel, gevoel. Zeer subjectief, :sweat_smile:

Allereerst een disclaimer: ik had een doos vol met Seiko’s, een Hamilton en een tweetal Steinhart’s. Het entry level zeg maar van de gemiddelde startende horlogefiel. Mijn context.

Toen kwam de Damasko. Ergo: dan ben je snel geneigd om in superlatieven te gaan praten / schrijven.

Ik ben gek op toolish horloges. Geen glimmers, functioneel en robuust graag. Dus daar ben ik gestart op een hogere trede.

DC66 / look en feel
Het is stevige jongen. Qua dikte en qua omvang (ik kocht hem met een lederen band maar heb inmiddels ook de stahlband): toch draagt, en, voelt hij niet zo. Door de gebogen lugs en de beweeglijkheid van de band draagt hij verbazend licht en comfortabel (met band toch < dan 150g). Dat valt me echt op. Ook maakt hij (Valjoux 7750) weinig geluid (zeker in vergelijk met een ETA).

DC66 / kwaliteit en functionaliteit
Het is één brok kwaliteit. Vergeleken met een Seiko (sorry) is het zo veeeeeeeel meer. De indices, de wijzers, de uitlijning, de actie van de lunette. Hoe de kroon uitspringt en draait, hoe de pushers werken. Verslavend. Echt.

Minpunten. Tsja. Die zijn er toch ook wel vind ik.

De band. Inclusief verzending een kleine € 700,-. IJsgehard staal. Minpunt: vrij vlot zie je toch wel draagsporen en beschadigingen. Vind ik niet erg, mind you. Maar het is niet de propositie. (ik ben een bewust drager, zuinige vent, en het zwaarste apparaat dat ik bedien is een toetsenbord, :wink: ).

De lume. Voor een setprijs van een kleine 3K vind ik de lume slecht. Het is niet heeeeeel slecht maar één nacht door lukt niet. Vergelijk Seiko (lumibrite) of Steinhart (C1). Die schijnt je 's morgens vrolijk tegemoet. Een beter verfje moet toch te koop zijn.

De sales. Matig. Besteld (levertijd 2-3 dagen maar wilde enkelzijdige ontspiegeling, dus plus 14 dagen). Het duurde al met al 3 maanden. Geen proactieve melding van Damasko: op eigen vragen kwam er antwoord maar dat werd ook iedere keer negatief bijgesteld: 'ja sorry, ze zijn er toch niet, dus het duurt nog weer 7 dagen langer, dat werden er dan 14, waarna je zelf maar weer in de pen klimt. Communicatie wel keurig in het Engels en vaak direct antwoord. Aftersales: nog niet mee te maken gehad en hoop ook niet dat hem dat wordt, :wink:

Een mens moet ook wat te zeuren hebben, toch.

Overall: ik draag hem bijna elke dag. Ben verzot op het ding. Ik raad hem een ieder aan!

Moi!

4 likes

Aanwinstje!

13 likes

Prachtig horloge, draagt hij niet veel groter door de bezel?

Fantastisch horloge deze DC66 (toch zeker op leer) … één van de weinige horloges waar ik tot op vandaag spijt van heb dat ik 'm weggedaan heb.

Veel draagplezier !

Begrijp volgende wel niet zo goed … :thinking: ?

2 likes

Totaal niet. Meer dat voor mij de versie zonder bezel, best gedrongen oogt.

Dat was de band. Die was er razendsnel. 'k Had de klok besteld op leer en een paar weken later de band.

1 like

Hartelijk dank voor je uitgebreide verslag.

Opmerkingen betreffende sales en lume bevestigen wat ik er al over gehoord had.
Dat de ijsgeharde band al snel draagsporen laat zien is nieuw voor mij.

Hou zelf ook van een toolwatch en mijn Sinn UX valt wel in die categorie. Ondanks de niet getegimenteerde band ziet die er na ruim een jaar nog spotless uit. Behoudens een krasje door een diamanten ring veroorzaakt. Tja, dat spul is dus net even harder.

Uitstraling van de 66 vind ik helemaal goed, maar ben er nog niet uit of dat opweegt tegen de nadelen. Hopelijk binnenkort het horloge zelf eens goed bekijken.

Had je de Si nog overwogen?

1 like

@daffie, Tudor eruit dus het is weer Damaskotijd :+1:

9 likes

Hier even niets. Heel gaaf jouw DA38 op staal. Geef tzt maar een gil als ie eruit gaat. :wink:

1 like

Dat gaat niet gebeuren, ps het is de Da38 :wink:

1 like