DE ULTIMATE GRAIL: Rolex Milgauss 6541!

Ik heb mijn “Ultimate Grailwatch” gekocht!

Ik denk dat een mens, en zeker een verzamelaar, zo geprogrammeerd is dat hij iets wilt hebben wat een ander niet kan krijgen. Je wilt je onderscheiden, imponeren en het idee hebben dat jij de bijzonderste hebt. Hoe anders verklaar je in de vintage Rolex wereld enorme prijsverschillen voor variaties in kleine details. Meest extreme voorbeeld de “Oyster Sotto” een vroege en zeldzame configuratie van een Daytona met ‘Paul Newman graphics’ waarbij er geen “Rolex Oyster Cosmograph” staat maar die laatste twee woorden zijn omgedraaid: RCO! Voor 99.99% van de mensen nietszeggend, zelfs voor 99.99% van de verzamelaars niets zeggend; toch kan dit een verschil van een half miljoen zijn.

Maar wat nou als je niet een klein detail over het hoofd ziet maar een compleet model? Op een gegeven moment had ik me flink ingelezen in de toolwatches van Rolex en dacht ik toch wel het leeuwendeel meester te zijn; totdat ik stuitte op een model die eigenlijk zelden of nooit voorbijkomt. Zelfs van de zeldzame Paul Newman Daytona’s staat Instagram vol, en als je naar een veilingweekend gaat draagt de eerste de beste Italiaan die je tegen het lijf loopt er een. Maar dit horloge waar ik het over ga hebben hoor je bijna nooit over, laat staan dat je hem in het wild tegen komt. Dit is voor mij de Mew van het horlogeverzamelen; de 151ste Pokemon, terwijl je dacht dat je Pokedex er enkel 150 telde.

Het horloge in kwestie is de Milgauss. Nu kan ik een tiental modelnamen van Rolex noemen (waar we tevens een filmpje van hebben gemaakt) waar jullie waarschijnlijk nog nooit van hebben gehoord, maar de Milgauss kennen jullie natuurlijk gewoon. Dat mag best wezen, gezien het nog steeds een plaatsje heeft in de huidige collectie, maar de Milgauss waar ik het over heb is ondergedompeld in mysterie. Voordat ik deze illustere en historische referentie ga verklappen wil ik wat kwijt over het huidige model, wat tevens de reden is dat ik dit model eerst genegeerd had.

Een van de weinige stalen modellen die niet boven listprice gaat in het grijze circuit en dat verdient die ook niet. Al vanaf de her-introductie in 2007 eist het geen duidelijke plek op in de Rolex lijn en is het in de marketing ook een onder geschoven kindje, het lijkt alsof Rolex zelf ook niet zo goed weet wat ze er mee aan moeten. De maatvoering van 40mm met gladde bezel en oranje details komt simpelweg goedkoop over. Voeg optioneel dat groene glas toe en het drama is compleet. Zeker in combinatie met de blauwe dial lijkt het op een kleurplaat die een blinde heeft ingetekend.

Maar dat het model geen populariteit genoot was allerminst nieuw in deze lijn. De voorganger 1019 was al 30 jaar uit productie omdat de verkoop ook niet opschoot. Dit model was 38mm en beschikbaar met een donkere of lichte wijzerplaat. Voor vele mensen leek het een beetje op een oversized Oyster Perpetual maar was veel duurder en had niet eens een datumfunctie. De anti-magnetische kast was voor vele mensen niet de meerprijs waard (Je had nog nauwelijks computers of andere elektronische apparaten die een uurwerk kunnen ontregelen).

Dat is wel de oorsprong van het model geweest, vandaar die bliksemschicht secondewijzer; mocht je het je af vragen. “Gauss” is een magnetisme eenheid en “Mil” staat voor duizend. Rolex wilde bij alle prestigieuze beroepen een vinger in de pap, zoals de Submariner voor duikers is en de GMT voor Piloten, was dit model voor wetenschappers bedoelt. Waar IWC met de Ingenieur op inspeelde, JLC met de Geophysic en PP met de Amagnetic. Een vrij kleine niche en op CERN na waren er weinig particuliere afnemers. Toch is de 1019 bijna 3 decennia in productie geweest. Door de beperkte productie en verschillende configuraties door de jaren heen is het tegenwoordig geliefd en wordt in de huidige markt gewaardeerd vanaf €22K.

Waar Rolex normaal gesproken vrij conservatief is met aanpassingen in het design, en ze meestal dicht bij de oorsprong blijven, is niets minder waar voor de Milgauss. De referentie in kwestie is de 6541. Voor een “niet-kenner” kan deze wellicht verward worden met een Submariner vanwege de draaibare zwarte bezel en zwarte wijzerplaat, daar lijkt het in ieder geval meer op dan de zojuist besproken jongere varianten van de Milgauss. Maar als je verder kijkt kom je erachter dat dit deze productie misschien wel de meest opzienbarende is uit de rijke geschiedenis van het merk en dat is ook reden dat dit mijn grailwatch werd.

De “Faraday” kast met anti-magnetische binnen deksel beschermt het special gemodificeerde cal. 1065. De 6541 heeft op de platine onder het caliber nummer een “M” gegraveerd, zou die staan voor Milgauss of Modified? De kast heeft de gebruikelijke verhouding van toolwatches uit de jaren 50, 38mm en zonder crownguards. Alle 6541’s starten met een serial 412xxx waarvan tussen het vroegste en laatste nummer ongeveer 200 tussen zitten, wat doet vermoeden dat er ongeveer 200 38mm kasten zijn gemaakt voor dit model, echter zijn er nog geen 100 ooit op de markt verschenen. Het is meer dan ongebruikelijk dat er slechts een batch qua productie is, maar ondanks dat de kasten allemaal tegelijk gemaakt zijn (en in de deksel zijn gestempeld in 58) heeft de uiteindelijke uitlevering stapsgewijs enkele jaren in beslag genomen. Dat verklaart waarom er in zo’n kleine productie zoveel verschillende variaties bestaan met bezel lay-outs, wijzersets en wijzerplaten.



De lug-width is 20mm, maar vreemd genoeg heeft het nog onbekendere broertje, ref 6543, een lug-width van 19.5mm; waardoor er geen stalen band tussen past. De 6541 is voorzien van een rivited Extendable Oyster met bandnummer 6636 en 65 end-links.


Qua bezels bestaan er in beginsel 2 variaties. Je hebt de draaibare lunette of een gladde bezel, die laatste werd geleverd voor de Amerikaanse markt. De draaibare lunette heeft een zwart geanodiseerde aluminium-inlay die gegradeerd is van 1 tot en met 6. De bezel is er ook weer met verschillende lay-outs: met of zonder parel en de driehoek op 12 in het rood of zilver.

De wijzerset is het volgende punt waarin variaties bestaan. Zo schijnen de eerste de Mercedes hands hebben gehad. Maar kenmerkend en geliefd is de bliksemschicht secondewijzer, ook deze kan een rode of zilveren punt hebben; wat niet hoeft te corresponderen met de kleur van de driehoek in de bezel. De uren en minutenwijzer zijn niet plat maar zijn licht gevouwen in het midden.

Het voornaamste wat de 6541 zo aantrekkelijk maakt is de wijzerplaat. Op een enkel gezien exemplaar, waarbij Milgauss op de 6 uurs-positie staat, bevindt de modelnaam zich bovenaan onder Oyster Perpetual in het rood. De overige tekst op de wijzerplaat is SCOC en gesigneerd Swiss. Vooral de structuur van de wijzerplaat doet het ‘m. De zwarte “waffle dial” speelt geweldig met het licht en geeft de perceptie alsof de wijzerplaat gevlochten is. Dit is niet alleen esthetisch bevredigend maar heeft ook als functie dat het bijdraagt aan de bescherming van magnetisme.

Tot slot nog de markers en plots. De minuten/ seconde gradering is een closed minutetrack oftewel een chapterring. Het heeft opliggende kwartieren die iets weghebben van “Arrowhead markers” maar heeft een rechte basis. De driehoeken zijn elegant gefaceteerd. Verder biedt het de mogelijkheid voor lumeplots, hoewel ze hier niet allemaal van voorzien zijn. “No-Lume dials” zijn gepaard met gesloten wijzersets en waren bedoeld voor landen waarin de import van radioactieve stof lastiger was, zoals Japan. Verder werd er op de vroegere varianten gebruik gemaakt van Radium wat een hoge aflezing geeft op de geiger-counter. Later uitgeleverde moesten voldoen aan nieuwe guidelines nadat het Rolex al problemen had opgeleverd en zelfs een rechtszaak en re-call omtrent de 6542. Vervolgens werd Strontium 90 of Premetheum 147 gebruikt, met korte halveringstijd en lagere ioniserende straling (microseivert). Deze modellen zijn voorzien van extra plots naast de kwartier markers. Ik vond dit Milgauss boekje uit 60/61 waarbij de 1019 al wordt aangekondigd als opvolger maar nog gebruik wordt gemaakt van een afbeelding van een 6541 waarin de laatste zin het belangrijkst is: “Radiation safe”

Het is bizar om te bedenken hoeveel verschillende variaties er bestaan binnen zo’n kleine oplage. Tevens geldt hier wat voor de meeste toolwatches opgaat, ze werden gemaakt om gebruikt te worden. Zodoende zijn er nog zeer weinig over waarvan de conditie als uitmuntend bestempeld mag worden. Hoewel ik gedurende de jaren meermaals de mogelijkheid had om eindelijk mijn grailreference binnen te slepen; voldeed het meestal niet aan mijn conditiestandaard of vond ik de configuratie niet perfect. Tot een maand geleden. Ik ben mega trots dat ik eindelijk in het bezit ben van een 6541, en niet zomaar een. Dit is de beste en mooiste die ik ooit gezien heb.
I can now die in piece.

Cheers, Jasper Lijfering

Alle foto’s bijgevoegd in dit artikel zijn van mijn Rolex Milgauss 6541

294 likes

Gefeliciflapstaart

2 likes

Leuk verhaal :+1:

1 like

Cool J! :ok_hand:t3::ok_hand:t3:

1 like

Holy shit hij heeft m hoor … :frowning:

1 like

Super gaaf, gefeliciteerd :tada::sunglasses:

1 like

Heerlijk horloge zeg :+1:
Enjoy!

1 like

Prachtig !! Veel plezier met deze!

1 like

Geweldige vangst, geniet ervan :+1:

1 like

Wat een verhaal! Met plezier gelezen en van harte met deze legendarische aanwinst.

1 like

Sorry, nog een plaatje ervan; kan het niet laten :sunglasses:

73 likes

Heel gaaf! Gefeliciteerd!

En nog meer plaatjes zijn welkom.

Heel tof!!

1 like

Heel tof! Maar wat nu🤔

1 like

Gefeliciteerd :ok_hand::ok_hand:

2 likes

Erg gaaf horloge met een prachtig verhaal erbij. Als ingenieur die vroeger veel met sterke magneten gewerkt heeft is dit de Milgauss net een Rolex die me wel aanspreekt. Heb je trouwens een idee waarom de markeringen op de bezel van 1 tot 6 gaan? Wat was het idee erbij?

1 like

Geinig horloge. Veel draagplezier.

1 like

Heb half uur onderzocht en mensen gebeld om er achter te komen dat het geen specifiek doel had behalve het timen in blokken van tien minuten…

1 like

Heel gaaf, gefeliciteerd :ok_hand:t2:

1 like

Pfoe voor deze moet ik toch even gaan zitten​:sunglasses::+1:

1 like

Ah, ik zag hem ook staan op MP, maar was net te laat.

Gefeliciteerd! :+1:

6 likes