Discussie: Wanneer vind jij dat sprake is van 'High End' horloges?

Unox is dus eigenlijk de ETA van de rookworst.

5 likes

Cultureel klassiekertje. Ik krijg tranen in m’n ogen wanneer ik ergens een Jamin zie, en wanneer ik een HEMA rookworst-verkoper ontwaar. Van blijdschap, welteverstaan.

Shit. Zijn we toch off topic.

1 like

tl;dr.

Zal tussen de 800 en 1 miljoen horloges per jaar liggen. Dat zijn explorers, subs, day dates en heel veel datejusts.

Meer dan 500 mensen willen een rolex per AD.

1 like

Ik neem aan dat je dat per jaar bedoelt, dus als Rolex 3x zoveel zou gaan produceren dan klappen de Rolex prijzen gigantisch naar beneden. Zijn we dus allemaal de pineut met wat wij voor een Rolex op dit moment betalen?

Wie weet Fred. Ik denk dat er de Rolex markt wel wat klapjes kan opvangen.

Maar een jaar of 15 geleden was Panerai hot. Het kan verkeren.

2 likes

Doe nou gewoon even niet hier joh. Het was zo’n leuk topic. :slight_smile:

Daar. Kun je je hart ophalen aan alle prijs- en voorraad-discussies.

1 like

Je hebt gelijk, het topic ging uiteindelijk over highend horloges. Die discussie moet maar verder gaan in de gekte gaat vrolijk door. Dus hoor graag verder wat over de highend horloges.

Pfoe, wat een gemiep in de topic. Even terug naar de basis, wat is high-end?

High-end is in mijn optiek gelijk aan de vertaling van Google Translate;

Maar wat is dan hoogwaardig zal misschien iemand vragen?
afbeelding

En zo is de discussie klaar. Het maakt niet uit of het massaproductie is of met de hand gemaakt door een stel maagdelijke feetjes bij volle maan.

Wel zie ik verschil tussen wat we wereldwijd kennelijk “haute horlogerie” noemen en high end. Vertaal je haute horlogerie, dan is dat weer hoogwaardige horlogemaken. Maar hier is de term gereserveerd voor “artistieke horloges”. Rolex valt daar gewoon niet onder. Ambachtelijke makers van uurwerken, die wel. En dat is een behoorlijke lijst nog van producenten, die weer niet altijd in het lijstje high end staan.

1 like

High end? Ik ben hooggeleid G! :sunglasses:

4 likes

Definitie van high-end is goede kwaliteit en duur. Volgens mij voldoet Rolex aan deze eisen.

1 like

Mooie van Unox rook worst: zonder “r” is het ook worst

1 like

Onder high end audio zou ik apparatuur verstaan die:

  • muziek weergeeft op een kwaliteitsniveau dat duidelijk uitstijgt boven het gemiddelde
  • dat gedurende lange tijd blijft doen en niet door de eerstvolgende hype overbodig is verklaard
  • een bepaalde mystiek met zich meedraagt

Een voorbeeld is de Marantz cd12/da12 van rond 1990. Ok, de dac sectie is tegenwoordig echt wel wat achterhaald. Maar het cd loopwerk gebruik ik nog steeds tot volle tevredenheid, met een betere klok. Dit loopwerk geeft nog steeds een resolutie die maar moeilijk verbeterd wordt. De mystiek eraan is dat de cd12 ontworpen is door Ken Ishiwata, een legendarische figuur in de Marantz historie.

In audio vind ik dit high end. Hoe zich dit vertaalt naar horloges? Geen idee. Ik vind Grand Seiko spring drive high end.

https://dutchaudioclassics.nl/review/Marantz-CD12LE-CDplayer/

En walvis zonder w is ook al vis

1 like

Is nou net niet het uurwerk wat in mijn Royal zit, welke Tudor is deze?

De BB chrono heritage.

Had ik toch die moeten kopen, nou ja wat niet is kan nog komen :wink:

Heb jij een zolder vol geldbomen? :stuck_out_tongue:

Gewoon gestudeerd en daarna hard gewerkt, goed investeren dan kom je er wel :wink:

1 like

Bedoelde je nu industrieel vervaardigd?

Geen grand seiko kopen, dus. Kut. :slight_smile:

1 like

Oei Chris, laat koekoek dat maar niet horen :grin: