Eeen horloge opleuken leuk of niet?

Hoi.Dit is mijn eerste berichtje op de horlogepagina. Met een “gewone vraag”.
Als het mogelijk was zou uw u horloge dan verfraaien.(functioneel of niet) of zou U dat zonde vinden. Heb namelijk. het zelf gedaan bij 1 van mijn eigen horloges, en ik moet zeggen. Het resultaat is niet slecht. en zelfs functioneel. Heb een seiko bellmatic 4006 -6031 verfraaid met een tachyring. Dit is mogelijk daar het kunstof glas in verhouding met de kast eromheen genoeg ruimte overlaat om zo’n aanpassing uit te voeren. Zonder lijm of dat het horloge er na afloop er lelijker van wordt. De tachymeter bezel die ik een keer had gekregen van een collega horlogemaker in opleiding leende zich prima voor dit “project”. Toen kwamen de problemen. A de bezel was te klein. en B hoe blijft zoiets zitten als het wel past (passen doet het sowieso niet). Maar hoe krijg je het zo dat het wel passend te maken is en en niet gaat rammelen of gaat draaien of er gewoon afvalt???. Het antwoord is : gewoon doen en niet bang zijn dat het mislukt. Dat risico loop je toch, maar was voor mij wel aanvaardbaar.Heb allereerst gekeken of het mogelijk was om de bezel aan de binnenkant af te slijpen. Had geen draaibank tot mijn beschikking dus die mogelijkheid viel af. en ten tweede zouden de markeringen op de bezel zelf dan wellicht ook mee(weggeslepen) worden. Toen heb ik de dikte van het kunststofglas bekeken en daar het om slechtts luttele millimeteres ging besloot ik de gok te wagen. Heb met een schuurpapiertje de rand van het glas weggeschuurd(pas op voor beschadegingen aan het oppervlak van het glas) telkens een fractie van een milimeter . helemaal rond tot ik er zeker van was dat hij er “net op paste”.Daar het een stalen bezel betrof goed gepolijsd. gewoon precies de bezel erop gelegd. en toen het moeilijkste!!!. Met bovenmenselijke kracht de bezel naar beneden gedrukt. En mijn vermoedens waren juist. De rand van de bezel sneed als het ware een flintertje plastic van het glas en vormde zich als het ware er als een tweede huid omheen. Eindresultaat. Muurvast en een schitterende verfraaing van deze wat lompe bellmatic. Nieuwsgierig geworden naar het resultaat. of heeft u zelf ook de wens om uw horloge te verfraaien. mail dan naar japestaartje1@hotmail.nl. groeten van een horlogopassiefist ha ha Jaap. het resultaat wordt terug gemaild

Hoi Jaap, welkom op het forum. Is het niet een idee om de foto’s in dit draadje te posten? In de FAQ staat uitgelegd hoe dit werkt. Na zoveel huisvlijt ben ik wel nieuwsgierig hoe het is geworden!

Gerwin

Hallo Jaap,

Allereerst welkom op dit forum.

Mijn persoonlijke opvatting is dat het “opleuken” van een horloge altijd, maar dan ook altijd ten koste gaat van de originaliteit van het horloge. Het horloge is door eigen modificaties eigenlijk onoverdraagbaar geworden.

Je hebt er voor gekozen om je Seiko toch op te leuken. Als je van plan was de Seiko voor je zelf te houden kan het een leuke exercitie zijn, en zo te lezen heb je er veel plezier aan gehad…prima, en gefeliciteerd met het resultaat.

Je zegt dat het eindresultaat ook functioneel was… dat snap ik ff niet… Hoe kan een tachymeter functioneel zijn bij een horloge zonder chronograaf functie??
De relatie tussen tachymeter en wekkerfunctie zie ik absoluut niet.

Anyway, veel plezier bij toekomstige opleukprojecten, maar ik hoop dat je het niet erg vind dat ikzelf geen horloge aan je zal opsturen ter “verfraaiing”.

gr,
Hans Mennink

Ikzelf laat mijn horloge ‘opleuken’ door er een andere rotor in te doen en als de tijd daar is ook een andere wijzerplaat te nemen. Dit is puur voor eigen gebruik dus zal hem ook niet door verkopen, maar als ik een horloge zou hebben en het daarna door wil verkopen zou ik het niet doen.

lijkt me prima maar op dit moment krijg ik geen toegang . Doe me best. groetjes Jaap

De ‘Seiko bell-matic’ is een klassieker uit de jaren 70. Die zou ik koesteren, en zeker niet opleuken of proberen te verfraaien. Bovendien hoort een tachymeter niet op een alarmhorloge te zitten, maar op een chronograaf. En het laatste argument tegen is dat het een behoorlijke precisie, goed gereedschap en deskundigheid vraagt om dit soort werkjes uit te voeren (zelf heb ik wel 's wat verprutst…).

Maar het kan zijn dat iets stoort in het ontwerp; ik heb dat met de lengte van de wijzers. De minutenwijzer moet tot de minutenaanduiding reiken, anders irriteert me dat. Dan zou ik in voorkomende gevallen die wijzers wel 's kunnen vervangen. Maar nooit als het een horloge van een vermaard merk zou betreffen.

Tenslotte: soms wordt opleuken tot kunst verheven. Zo heb je Bill Yao die de Seiko SKX007K aanpast met wijzers en wijzerplaat. Ik zie daar niet het nut van in; het ontwerp wordt er niet beter van, en het unieke van het horloge verdwijnt ermee. Maar Bill Yao heeft inmiddels wel een naam, en je krijgt “een echte Bill Yao”.

Maar ja, iedereen heeft natuurlijk het recht zijn bezittingen aan te passen aan zijn eigen smaak – mits het niet gaat om huisdieren en/of huisgenoten natuurlijk…

Hallo een tachymeter op een bellmatic- is ZEKER wel functioneel, omdat de bellmatic een draairing heeft. Voorbeeld van de functie van de tachymeter maar dan met behulp van een draaibare ring. Je rijdt 100km per uur. op het moment dat je het eerste 100meterpaaltje passeert. kijk je snel op je seconde wijzer. die staat bv op de 27ste seconde vanaf bovenaan. Je trekt met 1 hand de knop van de bezel uit draait hem naar de 27ste markering van de wijzerplaat(daar heb je tijd genoeg voor). Blijf wel op de weg letten by the way, Op het moment dat je het tiende bordje van de 100 meter paaltjes passeert kijk je waar de seconde wiizer op de draairing dus NIET van de wijzerplaat staat. en voila klaar is kees. Het enige wat je nu moet doen is het driehoekje van de bezel op de 12 zetten en kijken waar het getal(streepje van de bezel nu staart staat. en kijk vervolgens op je tachyring. Daar staat exact de juiste snelheid. Probeert u het zelf maar ,. je hebt er nog geen eens een bellmatic voor nodig aleeen maar een tachyring of markeringen en een draaibare ring En uiteraared een uurwerk. Daarom heb ik het gedaan. voor de verfraaing maar ook omdat het WEL degelijk functineel is.

Al redenerend werkt het wel (zit niet in de auto ;)). Maar ik wil ook graag zien hoe het er uit ziet wat je hebt gemaakt. Nog steeds geen foto’s?! Ik neig namelijk om mee te gaan met de reacties van eerdere posters.

Gerwin

Wie een foto van mijn bellmatic wil zien voor en na de “metamorphose” moet ff een mailtje sturen, met e-mailadres.dan stuur ik de fotos door. Heb namelijk (nog) niet door hoe ik fotos op het forum moet zetten. Groetjes Jaap alias Japestaartje

mail even naar tomkoerts@gmail.com en dan zet ik ze wel erop

Foto is niet echt van hele goede kwaliteit, maar je kunt het wel zien