Een kijkje in de werkplaats van een (hobby) horlogemaker, nieuw onderwerp, de waterdichtheidstest

Hallo HF,

Sommige onder jullie hebben misschien mijn topics al bekeken waar ik een oud horloge weer opknap, horloges die ik hier soms van een HFer over neem en weer een 2de leven geef, niet voor de centen, maar voor de hobby, want de horloges hebben minder verkoopwaarde dan wat je er van onderdelen en tijd in steekt.

Ik kreeg van @Aqualand de vraag om wat meer uitleg te geven bij een toestel en dit bracht mij op het idee van dit topic te maken.

Ik ga proberen om af en toe eens een toestel uit mijn werkplaats te tonen via een youtube filmpje , zo kan je zien wat er allemaal gebruikt wordt van machines en dergelijke…

Om op vraag van @Aqualand te antwoorden zal ik hier beginnen met de Polimaxx poliermachine die ik net nieuw aankocht voor de corona uitbraak…

Dit toestel wordt gebruikt om kast en deksel te polieren en op de metalen piek kan je verschillende soorten polier/mateer wielen bevestigen, naargelang wat je gaat doen en welke materialen je gaat bewerken.

Hier de gegevens van de leverancier:

Polishing maschine Polimaxx - vario

Polishing machine Polimaxx - vario is a brandnew polisher with technical skill that stand out significantly in many respects from other devices. The powerful engine and the highly efficient triple filter system give this multi-purpose polisher unmatched class.

Key features:

maintanance-free polishing motor, most powerful motor in its class - 0,37 kW (0,5 PS)
new highly efficient triple filter system with > 90% filtration of particulare matter
Excellent suction via optimised, loss-free direction of air flow with 500 m²/h
Bright, glare-free workspace lighting using high power LED technology
Speed: variable speed from 300 to 3000 rpm
Extremely smooth operation with optimal torque
Hood can be opened and swung back completely from the polishing area (for large workpieces)
Generous armrest to eliminate tiredness while working
Technical specifications:
Motor: 0,37 kW (0,5 PS)
Speed: variable speed from 300 to 3000 rpm
Suction: 500m²/h
Lighting: 4x9 LEDs / 640 lumen
Brush diameter: max. 160 mm
Main connection: 230 V / 50 Hz
Dimensions (W x D x H): 450 x 3

En het filmpje dat ik gemaakt heb:

Vragen over een toestel, dan hoor ik het graag.

23 likes

Maar dit is geen hobby machine! Dan had ik een HBMtje met twee schijfjes voor een paar tientjes verwacht. Mooi hoor!

2 likes

:thinking:

500 m3/h vermoed ik

3 likes

Goed verhaal!

Wow, dat ziet er mooi uit. Aangezien ik op termijn ook een dergelijke machine in mijn uitzet wil hebben vraag ik me af wat het verschil is in gebruik in vergelijking met de HBM machine. De afzuiging is er een maar nog geen idee of dit zo belangrijk is?!
Verder hoor ik het graag van je BMWX6M

Dergelijk hobby toestel heb ik 1 week gehad… mijn slogan goedkoop is duurkoop dacht ik, ach voor wat ik het gebruik…

Uiteindelijk was het toch weer een grote teleurstelling, motor niet voldoende krachtig zodat hij in lager toerental bijna stil valt als je het werkstuk er tegen houd.

Ik ben zakelijk ook gewoon met goed gereedschap te werken dus die China toestanden moesten de deur uit.

En dan de Polimaxx gekocht… dit is fijn werken, wat ik verwacht van een toestel.

Afzuiging is wel aan te raden als je niet wenst dat alles vol hangt met polierpasta.

1 like

Wat een prachtig apparaat is dit. Ik heb hem net even gegoogeld en ben bang dat het niet voor veel meisjes/jongens weggelegd is om deze voor de hobby aan te schaffen. Je haalt er in ieder geval prachtige resultaten mee. Dank voor de moeite die je hebt genomen en het delen!

1 like

Ik herken dat gevoel. Maar ja, het blijft wel hobby.

Ik heb net stukje auto gepolijst op de auto van mijn vrouw. Alle goede materialen in huis behalve een compressor met genoeg inhoud. Zit ik dus elke 10 seconden te wachten tot zo’n kleine 10L compressor weer vol zit. Het lukt uiteindelijk wel, maar niet zoals je zou willen.

1 like

Tjonge wat een knappe machine .
Ik heb pakweg een jaar of 35 geleden ook wat polijstwerk voor me hobby gedaan .
Uiteraard ging dit old skool . Wasmachinemotor . Een spindel als in het filmpje en polijstrol en pasta van Drijfhout in Amsterdam .

3 likes

Het is een prachtige machine en zeker met die afzuiging erbij, dat ontbreekt bij mijn polijstmachines, en inderdaad dan zit alles onder de rommel na een week. maar moet jij nu iedere keer de polijst rol omwisselen voor als je met andere pasta gaat polijsten. of doe jij alle polijstpasta s met dezelfde rol ??? want ik gebruik 6 verschillende pasta s, d.w.z. ik heb 3 dubbele rol polijstmachines staan, dat zijn 6 polijstborstels met allemaal hun eigen pasta, Maar bij mij gaat dat niet anders daar ik 2 horloges per dag moet herstellen en kasten moet opfrissen. Maar je machine is een juweeltje, en bedankt dat je het filmpje heb laten zien, zodat ik er nu afzuiging op moet laten maken, zodat ik zelf niet meer onder de troep zit en het polijsthok wat proper blijft.

Je gaat toch niet met een luchtmachine polijsten, daar heb je een veel te grote compressor voor nodig, dat gaat niet met een 10 of 20 liter tank zuiger compressor. dan heb je een schroefcompressor nodig en daarnaast een buffer tank van 500 liter

Is inderdaad een enkele spindel, ik moet dus telkens de rol er af halen voor de volgende stap, maar ben geen polijst bedrijf of horlogemaker bedrijf, ik heb tijd. :wink:

Je zou de pollimaxx met dubbele spindel kunnen nemen, maar die is weer +/- 1200 euro duurder.

Zeg het nooit tegen een man, maar wat een mooi apparaat!

4 likes

:joy:

Tja, wel licht en handig voor kleine klussen. Ik zou 150 l/min nodig moeten hebben en dat zou met een normale compressor echt nodig zijn. Ga toch nog eens naar dat ding kijken want hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik het idee krijg dat er valse lucht door heeft gelopen of zo.

Heb een tijdje geleden met veel interesse deze film gekeken op YouTube.

4 likes

@Floris155 had mij dat filmpje ook al bezorgd, geeft inderdaad een goed idee hoe het werkt.

1 like

Mooi spul!
Zeer profi en ik snap wat je zegt over goed gereedschap, dat is gewoon het prettigste en vaak ook veiliger.
Nu denk ik dat er nog vast wel een tussenstap is tussen deze profi versie en meuk maar als je het lijden kan waarom niet.

Veel plezier van je mooie tools en dat je er maar mooie dingen mee mag doen!

2 likes

We willen hier natuurlijk wel een keer een mooi “before en after” voorbeeld!

1 like

Die zijn er al, maar dan van een volledige horloge… foto’s voor en na opknapbeurt.

Bv:

1 like