Eerste ervaringen met zelf bouwen

Hoi allemaal!

Mijn eerste post hier, na heel lang lezen heb ik de moed verzameld ook zelf eens wat te schrijven.
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Jan, woon in Rotterdam en ben afgestudeerd productontwerper (uiteindelijk wel geswitcht maar dat terzijde). Vanuit mijn product achtergrond rotzooi ik graag met machines, dus een half jaar geleden een klein freesje gekocht (Proxxon MF70). Fijn freesje, zeker om verfijnde dingen op te maken. Het freesje kwam CNC-ready, en na wat gepuzzel is het me gelukt om de juiste besturing er voor te vinden. Het tunen en testen heeft me even bezig gehouden, maar over de nauwkeurigheid hoor je mij uiteindelijk niet klagen.

Omdat de MF70 zich goed leent voor het maken van kleine dingen zoals sieraden etc, had ik het idee om horlogekasten proberen te maken. Omdat ik hier helemaal niet in ben, ben ik eerst maar begonnen met het maken van grove prototypes op ware grootte. Die maakte ik eerst van laagjes gefreesd multiplex. Toen ik daar op uitgekeken was, moest ik natuurlijk een 3d prototype maken. In Solidworks verschillende schetsen gemaakt, waarna ik op het onderstaande model ben gekomen.

Na een aantal modelletjes in multiplex ben ik overgestapt op eikenhout. Had nog een paar mooi egale plankjes liggen. Het werkt al een trein nu. Met multiplex merkte ik dat het materiaal een veel grotere tolerantie had, wat bij eikenhout lager ligt. Mijn frees snijdt er mooi in en het eindresultaat is relatief vlak.

Het uitlijnen van beide zijdes was een uitdaging, maar uiteindelijk toch voor elkaar gekregen om hem netjes uit te lijnen. Rustig meten hielp veel.

(Ziet er messy uit zou het nog goed komen?)

Het frezen van het eindresultaat verliep bijna probleemloos. Het materiaal had gelukkig geen knoesten of andere ongelijkheden waardoor het er prima uitziet. Echter een beginnersfout gemaakt bij het ontwerpen.
Ik maak gebruik van tabjes in het materiaal om hem op zijn plek te houden als ik bijna rond ben. Ik had er alleen maar 2 gedaan deze keer. Niet helemaal over nagedacht, maar daardoor kwam hij tegen het einde van mijn freesjob bijna los te zitten. De finishing job kon ik dus niet doen, waardoor de onderkant ziet er nog ruw uit.

Desondanks geeft dit prototype mij veel feedback over de dimensies die nodig zijn. Ook qua design is het een stap verder in de richting die ik uit wil.

Binnenkort wil ik aan de slag met mijn volgende prototype. Uiteraard heb ik daarbij geleerd van mijn foutje, dus die zal beter moeten gaan. De pootjes wil ik proberen iets minder groot te maken. Ook wil ik hem iets meer gebogen maken, zie dat ie nu nog iets te hoog op je pols zit. Aan de binnenkant moet ik meer ruimte krijgen voor het uurwerk. Ik ga proberen de ruimte/richels voor het glas etc kleiner te maken, zodat er meer ruimte voor het uurwerk overblijft.

Ik ben benieuwd wat jullie er vinden. Zijn er nog meer zelfbouwers op dit forum? Tips zijn zeker welkom.

16 likes

Er valt nog niet zoveel van te vinden, zonder foto’s. Maar wel gaaf dat je zelf je kast gaat maken. Is het nu de bedoeling dat het eindresultaat ook van hout is?

We hebben onze eigen @stefanketelaars.

En dat was het al naar mijn idee. Ik ben heel benieuwd wat je met dat kleine freesje voor elkaar hebt gekregen!

3 likes

Allereerst welkom op het forum!
Ik ben zeer benieuw wat je tot nu toe gemaakt hebt, dus laat de foto’s maar komen!:grin:

Edit: daar zijn ze al🙈

@HanDavinci, volgens mij vergeet jij nog iemand in je lijstje. Ik help je even een beetje. Iets met:

We zijn heel benieuwd naar de foto’s Jan!

Hmmmm :thinking: Nee. Ik zie alleen maar zelfbouw horloges van Stefan.

Ik ken misschien nog wel iemand die goedkoop een hekje kan schilderen, als je daar belang bij hebt.

2 likes

Ik wil uiteindelijk richting metaal, maar hou het voor nu bij hout. Is iets makkelijker te bewerken op mijn frees. Dus eerst maar een paar in hout.

1 like

Mooi man, maar misschien toch maar een overstap naar 3d printing?
Er wordt hier al het nodige af gefreesd…

Beste Jantjewag, erg leuk om dit prototype te zien groeien. Verfijnen komt wel. knap hoor. succes . Groet Jobo71

Leuk man :+1: je kunt als tussenstap naar metaal ook nog aan nylon denken. Zou leuk zijn als je ook wat meer van de aansturing laat zien.
Goed bezig :ok_hand:
Oh eenneh welkom :grinning:

Leuk om te zien !
Ik denk dat je beter wat homogener materiaal kunt gebruiken zoals cibatool .
Nu zie je door alle bramen en nerven niet goed wat de frees precies doet , lijkt me ?!

Dit lijkt nog een beetje op het horloge van Fred Flinstone maar ik heb er alle vertrouwen in Jan. Succes en welkom bij de knutselclub!