endlink die vast zit aan schakel vervangen

Goedemorgen allemaal. kan iemand mij uitleggen hoe ik een endlink vervang die aan een schakel bevestigd zit waar drie pennetjes inschuiven. Van de oude is deze losgeraakt en een deel zoek. Nu wil ik dat vervangen door de endlink op een nieuwe schakel te monteren. Maar hoe krijg ik deze nieuwe schakel met 3 pennetjes precies open. Zonder veel moeite/geweld/schade…?

1 like

Foto en model zou helpen

3 likes

Ja plaatjes zijn geen optie maar v3rplicht bij dit soort vragen :sunglasses:

2 likes

bij dezen.

geen idee?

zijn dit die vaste pinnen (van die pinnetjes die je door de schakel heen moet duwen)?

Dit is het. Er zitten geen gaatjes in de schakels. Het lijkt geperst. 2 in de bandschakel en 1 in de endlink. Hoe kan je een dergelijke end link vervangen vraag ik mij af? De oude endlink mist de pootjes waar de springbar achter haakt.

Tja. Dat is stuk.

Als je dat deel niet meer hebt. Kan je beter een nieuwe kopen. Hoeft niet de wereld te kosten.

heb je trouwens reserve linkje? Misschien dat iemand De volgende link los kan maken en dan 1 link er tussenuit. En aan het begin een reserve link.

Dag Douwe,

Begrijp ik iets niet van je verhaal.
Volgens mij is er één deel van de schakel 2 weg.

De endlink 1 past toch precies tussen de lugs van je horloge?
Als je deze wilt bevestigen aan je horloge doe je een springbar door de opening bij 2.
Dat geheel wurm je tussen de lugs, indrukken en klaar.

Je schuift 3 in de openingen van: één in opening van 1 en de andere 2 pootjes in de schakel waar 3 naar wijst.

Komen de pootjes dan aan de andere kant naar buiten of blijven ze in het midden van de schakel steken?
Je bent volgens mij alleen het sluitstuk kwijt.

endlink

Gaat het om een merk band of hoort het bij het horloge? Zo je, welk merk?

Met vriendelijke groet,
Inca

Edit: op de eerste foto van je zit de endlink op z’n kop vast aan de rest.

Ik denk dat de meest handige oplossing vooral met de prijs van de band te maken heeft.

Is het een prijzige band, dan zou je hem bij een horlogemaker kunnen brengen (Nico Rijsman bv, hij kan dit soort dingen heel goed).

Mochten de kosten voor een horlogemaker duurder zijn dan een nieuwe band, dan lijkt optie B logischer: op zoek naar een vervanger.

Hi Fenno. De “sluiting” of andere deel (vrouwtje) van deze schakel is zoek. Nu wil ik de endlink op een nieuwe schakel zetten die ik in mijn bezit heb. Mijn vraag is hoe ik een dergelijke schakel met die 3 pennetjes dus kan “openen”. Deze schakel is van fabriek af blijkbaar afgeperst. Maar als je endlink er aan vast zit moet dat toch demonteerbaar zijn?

Het is een Rolexband Fenno.

Hiermee kom je al een eind verder, denk ik. Je kunt daar duidelijk zien hoe het opgebouwd is.

klopt

Ja, bedankt Fenno. Blijft de vraag hoe je een dergelijjke schakel uit elkaar krijgt.

Ik stuur je een e-mail.

1 like

Mijn dank is groot Fenno!