Even voorstellen: Joyce / Radium wijzers gezocht!

Hoi allemaal,

Mijn naam is Joyce, ik ben in het dagelijks leven kunstenaar (ja ja :grinning: ) en sinds kort bezig met een project over radium en meer specifiek de Radium Girls, Amerikaanse vrouwen uit de jaren '20 die in fabrieken onder andere uurwerken moesten beschilderen met radium.

Ik ben voor dat project op zoek naar radium wijzers en wijzerplaten, nieuw of gebruikt maakt niet uit. En ik dacht: wellicht zitten hier mensen die weten hoe en waar ik aan die dingen zou kunnen komen, of misschien heeft iemand er nog wel een paar liggen. Momenteel heb ik er al een stuk of 20, maar dat zijn er helaas nog veel te weinig voor wat ik van plan ben.

Ik wil namelijk portretten van de vrouwen gaan maken, maar dan bestaande uit allemaal kleine onderdelen waar radium op aangebracht is; portretten die gloeien in het donker, en die langzaam ook zichzelf en het papier waarop ze zijn aangebracht zullen aantasten door de straling, net zoals de vrouwen in de fabrieken langzaam ziek werden door hun werk.

Dit klinkt allemaal vrij tragisch maar gelukkig zit er ook nog een positieve kant aan: door de rechtzaken die deze Radium Girls aanspanden tegen hun werkgever, is er uiteindelijk de basis gelegd voor rechten van arbeiders van vandaag de dag. De Radium Girls waren dus erg belangrijk maar stiekem zijn ze bij het grote publiek ook erg onbekend, daarom wil ik er middels dit project + exposities met het werk meer aandacht op vestigen.

Ik wilde graag een topic openen op de gezocht-peiler maar dat mocht nog niet gezien ik nog niet het juiste trustlevel heb, dus vandaar ook even mijn vraag hier. :slight_smile:

Hopelijk kan iemand me hier verder helpen! Tips, adviezen, alles is welkom.

Alvast heel erg bedankt,

Groetjes, Joyce

32 likes

Wees voorzichtig, dat spul is niet goed voor je gezondheid

Hoi Chronospace,
Daar ben ik me zeker van bewust! En geen zorgen daarover, er wordt veilig met het radium gewerkt, ook in samenwerking met mensen met expertise op dat gebied.

Klinkt heel interessant maar je weet wat er met de radium girls gebeurt is en wat er met Marie Curie gebeurt is die het ontdekt heeft. Is het verstandig om met radium te gaan werken?
Is er überhaupt een ruimte die het dan wil tentoonstellen?

Hoi allen,

Voordat alle reacties over veiligheid gaan: geen zorgen, daar is over nagedacht. Er zijn ook al ruimten voor exposities beschikbaar (mijn vaste galerie, onder andere), en zelfs al kopers.

Ik ga hier niet tot in detail uit de doeken doen hoe het verzamelde materiaal verwerkt gaat worden, maar ik ben een professional en geen knutselende hobbyist, dus geen zorgen. :slight_smile:

5 likes

Ik vind het een mooi project met een mooie achterliggende gedachte. Wel vraag ik me af in hoeverre radium nu nog steeds licht geeft. Zelf heb ik er nog geen gehad, maar ik vrees dat het luminiscerende effect niet meer doet wat jij er mee van plan bent. Om dat effect te bereiken zou je andere platen met gewone moderne lume kunnen bewerken, dat is vrij verkrijgbaar. Ouderwets radium is inderdaad niet iets om op grote schaal mee te gaan rommelen, zoals hierboven al is genoemd.

Veel succes ermee en ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. :+1:

1 like

Welkom op HF Joyce !
Het zit hier vol met radium.
Ben erg benieuwd naar je radium art !
Ik verwacht af en toe een update. Plz ,?

download

1 like

Dankje! En ja, ik zal zeker een update plaatsen. Al zal de komende tijd niet zo spannend zijn, dat zal voornamelijk bestaan uit het verzamelen van genoeg materiaal en een digitaal ontwerp maken. Pas wanneer dat alles gedaan is, zullen alle stukjes weer door een andere partij op hun plek in de portretten bevestigd worden. :slight_smile:

Ik ben benieuwd en velen met mij ! :slightly_smiling_face:

1 like

Hoi
Een keer een heel ander verhaal achter een "horloge-liefhebber"
Succes met de speurtocht en project.
en… oh ja… welkom :wink:

1 like

Dankje!

Welkom en succes met je project!

1 like

Welkom bij de club.

1 like

Let we voor verzamelen ( zeker bedrijfsmatig ) van radium zijn vergunningen en certificaten nodig. Dat kan aardig in de papieren lopen. Zo weet ik van musea die oude leger voertuigen verzamelden en daar waren de metertjes op het dashboard ook mee radium, waardoor zij opeens opslag van nucleair afval waren. Alleen ter waarschuwing, wees je bewust hiervan.

1 like

Het fosfor die er in verwerkt is om de lume zichtbaar te maken zal zijn werking al lang verloren zijn. Het is wel nog mogelijk om de oude lume te doen oplichten met UV licht.

Hoi Joyce,

welkom hier!

Ik zou je topic titel even veranderen, zodat men weet dat je radium wijzers etc zoekt. Ook is er een gezocht subforum, ik zou daar ook even een oproepje doen.

En wellicht dat je de horlogemakers hier eens kunt bevragen, ik weet bijvoorbeeld dat @koen een bakje oud radium spul heeft liggen, de geigerteller ging flink knetteren toen hij hem er bij hield.

Succes met je zoektocht en de kunst!

Groet Erik

1 like

Ik vind het een heel interessant onderwerp maar waarom niet modern luminova gebruiken? Je krijgt een veel beter effect. Het gaat toch om het verhaal dat je met je kunstwerk wilt overbrengen? Ik geloof best je je hebt geïnformeerd over het hoe en wat van radium, ik vraag me alleen af waarom je risico wilt lopen terwijl het voor de boodschap niet nodig is.

2 likes

Dank voor de info! Hier ben ik me zeker bewust van.

1 like

Thanks! En hopelijk kan die @koen me dan ook verder helpen :smile:
Zodra ik genoeg posts heb/het goede trustlevel heb, ga ik ook zeker in het subforum een oproep plaatsen.

1 like

Volgens mij heb ik hier zelfs een film over gezien. Interessant onderwerp hoor!

1 like