Hoi allemaal,
Mijn naam is Joyce, ik ben in het dagelijks leven kunstenaar (ja ja ) en sinds kort bezig met een project over radium en meer specifiek de Radium Girls, Amerikaanse vrouwen uit de jaren '20 die in fabrieken onder andere uurwerken moesten beschilderen met radium.
Ik ben voor dat project op zoek naar radium wijzers en wijzerplaten, nieuw of gebruikt maakt niet uit. En ik dacht: wellicht zitten hier mensen die weten hoe en waar ik aan die dingen zou kunnen komen, of misschien heeft iemand er nog wel een paar liggen. Momenteel heb ik er al een stuk of 20, maar dat zijn er helaas nog veel te weinig voor wat ik van plan ben.
Ik wil namelijk portretten van de vrouwen gaan maken, maar dan bestaande uit allemaal kleine onderdelen waar radium op aangebracht is; portretten die gloeien in het donker, en die langzaam ook zichzelf en het papier waarop ze zijn aangebracht zullen aantasten door de straling, net zoals de vrouwen in de fabrieken langzaam ziek werden door hun werk.
Dit klinkt allemaal vrij tragisch maar gelukkig zit er ook nog een positieve kant aan: door de rechtzaken die deze Radium Girls aanspanden tegen hun werkgever, is er uiteindelijk de basis gelegd voor rechten van arbeiders van vandaag de dag. De Radium Girls waren dus erg belangrijk maar stiekem zijn ze bij het grote publiek ook erg onbekend, daarom wil ik er middels dit project + exposities met het werk meer aandacht op vestigen.
Ik wilde graag een topic openen op de gezocht-peiler maar dat mocht nog niet gezien ik nog niet het juiste trustlevel heb, dus vandaar ook even mijn vraag hier.
Hopelijk kan iemand me hier verder helpen! Tips, adviezen, alles is welkom.
Alvast heel erg bedankt,
Groetjes, Joyce