Flieger Freitag ✈

Te laat… Ik weet dat deze meneer zo zijn volgers heeft en ik heb zelf vrij lang zijn kanaal (en deels ook FB) gevolgd. Als je een beetje in zijn wereldje verdiept dan snap je het artikel ook. Heeft met jaloezie niet zo veel te maken.

Ze hebben uiteindelijk toch allen gekopieerd / aangepast van het ontwerp van de heer Wempe? (Correct me If i’m wrong). Maar ik ben het wel eens met Ipe dat IWC de strijd om het moderne type piloten horloge heeft gewonnen. Nu zou ik een Stowa met ook wel een goede historische geschiedenis niet afslaan… maar de IWC is een icoon van de hedendaagse tijd…En, te duur? Dat zou kunnen als je het vergelijkt met de lage prijzen die een hedendaagse Stowa of Laco hanteren.

3 likes

De Laco (s) kan natuurlijk niet ontbreken!

3 likes

Ik heb het gelezen en als het allemaal klopt is het natuurlijk sneu. Maar ik herken me in wat Daffie zegt; het komt wat zuur over.

Daarnaast moet ik bekennen dat het mij niet heel veel uitmaakt hoe hij zijn clubje bestiert of wat hij vertelt over zijn familie. Als hij af en toe een goede review of onderhoudend filmpje de ether in slingert, vind ik het wel best.

1 like

Ik ken het verhaal niet uit mijn hoofd maar volgens mij kwamen de vereisten van het ministerie van luchtvaart en hebben de 5 fabrikanten daar hun eigen ding mee gedaan.

Dat zou best eens kunnen. Als je ‘pilotenhorloge’ zegt zal menigeen als eerste aan IWC denken, hoewel dat misschien vooral komt door de big pilot. Maar vergelijkbare specs voor 4-5× zoveel? Ik kan het moeilijk over m’n hart verkrijgen…

2 likes

Wat een sneu artikel inderdaad zeg.

1 like

Ik vind die post niet meer terug, maar er loopt hier een heer rond die opmerkte dat IWC voor de Mark … horloges ook naar de RAF pilotenhorloges heeft gekeken qua ontwerp, terwijl Stowa, Laco en Archimede puur naar het ontwerp van het ReichsLuftfahrtsMinisterium kijken.

Ik geloof het niet. Werkte hij bij het RLM? Dat zou een coole aanvulling zijn.

2 likes

Je hebt gelijk… heb niet goed opgelet bij het lezen van de ‘stukken’ . Ze waren leverancier dus… my bad

1 like

Ondertoon is inderdaad wat zuur maar de schrijver heeft hier een punt. Echt goede reviews maakt ie in mijn ogen niet en het is vooral veel van hetzelfde. In het begin dacht ik nog “leuk” maar op een gegeven moment heb je het wel gezien (letterlijk). Dat geschuif met die rapport cijfers waar aan het eind ze elkaar nauwelijks ontlopen :wink:

Dat en de manier waarop ie zijn “good friends” (content wordt gewoon verwijderd, als ie weer eens iemand heeft uitgekotst) omgaat was voor mij een afknapper en ik ga 'm in elk geval niet sponsoren door zijn vids kijken of laat staan te liken.

Jammer wel. Het was cool geweest als Wempe daar een vinger in de pap had gehad…

Ze maken weer Fliegers, namelijk:

https://www.wempe.com/de-de/uhren/marken/wempe-glashuette-i-sa/wempe-zeitmeister-fliegeruhren

2 likes

Nee eens, er zijn (veel) betere. Watchfinder, ABTW, …?

EDIT:

Dit vind ik trouwens wel nobel! Helaas ben ik minder principieel :wink:

1 like

Heb zowel een Stowa als IWC gehad … en believe me … IWC is echt wel een klasse hoger (al mag dat ook wel voor dat geld natuurlijk) …

Wat ik dan wel weer leuker aan de Stowa vind is dat je deze met een clean dial kan krijgen, zonder opschrift en/of datum …

1 like

Ben toch erg blij met mijn Stowa(s) en over de kwaliteit, service en vriendelijkheid bij Stowa alleen maar lof. :smile:

13 likes

Allang weer geflipperd (heb toch een probleem met de historie) maar het blijft een plaatje:

3 likes

Ik vermoed dat je het over mijn post hebt eventjes terug?

In die link hierboven vind je een uitgebreidere geschiedenis van het ontstaan van de mark reeks. Zo ga je direct die reeks een stuk meer gaan apprecieren (idem met de echte duitse fliegers) :slight_smile:

Het komt er eigenlijk op neer dat IWC van 2 walletjes gegeten heeft en zowel voor de RAF als voor de Duitsers geproduceerd heeft, hoewel ik gelezen heb dat er maar weinig fliegers door IWC geproduceerd zijn, meer door de andere 4. Corrigeer me gerust als ik fout zou zijn!

Hier een plaatje van een IWC flieger (50+ mm)
1a-2

En dan een mark X voor de RAF uit de jaren 40 (36mm)

Mooi toch die echte vintage piloten :smiley:

4 likes

Dat dus! Justem.

Als we dan toch bezig zijn:

Dat dit gewoon echt de eerste was is ook cool:

5 likes

Zeker!

Toen vlogen de vliegtuigen gewoon nog achteruit :grin:

4 likes

wat vliegt de tijd…

1 like

13 likes