Flieger Friday : the best Fliegers đŸ›© (Deel 1)

1 like

Ik vlieg vandaag al

16 likes

wat maakt voor jullie een Flieger een Flieger. Als ik de variaties in horloges zie dan neem ik aan dat deze vraag leidt naar meerdere antwoorden. Ik had ook kunnen vragen; wat is volgens jullie een Flieger? Waar moet dit type horloge minimaal aan voldoen. Ik, als leek op dit gebied, ben er namelijk nog niet helemaal uit.

Zwarte plaat, met alleen de witte cijfers 1t/m12 en op leer/nato.

De onderste Hamilton dus niet, dit is een field watch. De cijfers lopen hier namelijk door tot 24.

Dit bijvoorbeeld wel:

Dit bijvoorbeeld niet:

3 likes

Ik denk ook niet dat we met z’n allen tot een consensus gaan komen, leek of niet :joy:

2 likes

Alles met een driehoekje op de 12 en met cijfers op een zwarte plaat. De rest is gelul. Vind ik.
Duiding hier: https://www.watchuseek.com/flieger-friday-fundamentals-flieger-watch/

4 likes

Pilot watch van Sinn (een Duitser zal Flieger uhr zeggen).

1 like

Ik bedoel maar
 :joy:

1 like

Caliber 111 propilot 10 days power

6 likes

Als ik denk aan een Flieger, dan denk ik maar aan Ă©Ă©n merk/model:

Ik denk niet dat ik de enige ben trouwens


1 like

Ik denk dat dit een vraag is waar je veel verschillende antwoorden op gaat krijgen, juist vanwege het woord “Flieger”. De Type A en B horloges (wit driehoekje) zijn door de Luftwaffe gespecificeerde horloges voor hun piloten (Flieger). Veel mensen zullen hier aan denken bij het woord “Flieger” (horloges).

Aan de andere kant is de letterlijke vertaling van Fliegeruhr: Pilots’s watch.

Ik hanteer voor mij zelf Flieger voor de klassieke A en B horloges, en Pilot’s watch voor alles wat oorspronkelijk voor piloten ontwikkeld is, denk aan een Rolex GMT of Breitling Navitimer. Of sommige functies (zoals de sliderule op een Navitimer) ook echt praktisch bruikbaar zijn voor piloten is overigens maar de vraag :smile:

5 likes

Als je er mee op vliegvakantie bent geweest dekt wat mij betreft de lading.

4 likes

Dan ben je nog niet lang genoeg met horloges bezig :wink::wink:

3 likes

Ik zou me hier niet beperken tot witte tekens/cijfers op een zwarte achtergrond. Een goede leesbaarheid vind ik meer doorslaggevend, dat kan dus ook met zwarte cijfers op een witte of crĂšme kleurige achtergrond. Ook centrale secondewijzer zie ik als standaard.

1 like
2 likes

Dank voor deze korte bondige uitleg.

Tja dat er hier bij HF verschillende meningen zijn was ik inmiddels aangewend. Ook aan de humor en strijd ala het gaat om de mooiste of beste. Dank voor jullie poging mij wat bij te brengen. :nerd_face:

Vijf merken hebben Fliegers / Beobachtungsuhren gemaakt voor de Luftwaffe. Naast IWC ook Laco, Wempe, Stowa en nog Ă©Ă©n.

A. Lange & Söhne was de vijfde.

2 likes