Fromanteel is dat niet zo een plakmerk ? Nou…nee. Misschien een beetje, maar ach, dat zijn er wel meer. Dus wacht even met weg zappen en lees hoe knap die jongens dit in een vrij korte tijd, toch maar mooi voor elkaar kregen.
Ik heb er een zwak voor, en dat komt eigenlijk puur door het ontstaan van het bedrijf…een voorbeeld hoe je iets moet beginnen en vooral, moet runnen.
Een jaar of 10 geleden besloten 2 horlogeliefhebbers/verzamelaars om zelf met een merk de markt op te gaan.
En dat deden ze met een fantastisch verhaal :
In 1660 begon ene mijnheer Ahasuerus Fromanteel een ateliertje op de dam in Amsterdam…waarschijnlijk waar nu zo ongeveer dit staat, dus denk daar maar eens aan als je er voorbij loopt
De beste man was zijn tijd ver vooruit, en begon als leerling van Christiaan Huygens te experimenteren met revolutionaire klokken : het slingeruurwerk kwam in staande en wandklokken. Waar vorige klokken nog per minuut gingen, gingen deze dus per seconde, en werden daardoor de meest nauwkeurige klokken ter wereld.
Meerdere namen passeren de geschiedenis wat betreft IK BEN DE EERSTE , zoals bijvoorbeeld Salomon Coster, maar daar zullen we wel nooit helemaal achter komen…overal lees je wat anders, ik vind het allemaal wel best, en kies voor deze kant.
De grote klokken uit de eerste periode zijn nog te vinden, maar neem wat geld mee…20-100k is vrij normaal.
Al vrij snel had de rijke misjpoge in Amsterdam, en de dure jongens in Londen, Parijs en Antwerpen een Fromanteel in huis. Zelfs de Engelse koning had er eentje staan…de advertentie hangt nu in het kantoor op de Keizersgracht :
Zijn broers en zonen gingen na zijn dood verder, maar uiteraard stopte alles een honderd jaar later. Wel bleven de staande klokken er ongeveer 250 jaar hetzelfde eruit zien…mede dus dankzij ene mijnheer Fromanteel.
De twee huidige eigenaars lazen dit verhaal, en het merk werd geboren Het verhaal is er, de naam ook, nu nog een horloge…
Ze begonnen met 85 stuks, in Zwitserland in elkaar laten zetten, en via vrienden en familie raakten ze die zo kwijt. Vervolgens kwam er een oplage van 300…ging ook goed. Het eerste jaar gingen alle horloges nog in een lederen doos, verpakt in een jute zakje met originele lakzegel de deur uit. Dan snap je wel hoe je iets ( = klanten ) moet inpakken.
De laatste cijfers die bekend zijn, zijn van 3 jaar geleden : 8000 verkochte horloges in een jaar. Persoonlijk lijkt mij dat keurig binnen 7 jaar tijd.
Nu zijn er rond de 100 verkooppunten, en meerdere winkels in het buitenland ( want die vreten dit verhaal uiteraard als stroepweffels ). Hun FB en Insta wordt retestrak bijgehouden…dat moet je echt zien, daar pakken ze de meeste klanten mee denk ik. En lekker bijdehand… hun mooiste slogan die ik van ze zag was deze : Rolex ? Mijn hond heet Rolex. ( )
Ik was laatst in hun winkeltje op de Keizersgracht…daar wordt je toch wel gelukkig van. Da`s toch weer eens wat anders dan de gemiddelde juwelier. Bovenin een grachtenpand, het kantoor met daarboven de winkel :
Die dikke grijze dus.
Schuin tegenover AWCO, waar ze dus in hun pauze " echte " horloges kunnen bekijken
Maar wat produceren ze dan zelf ? Gewoon, keurige horloges. Mooi? Mwah…niet alles nee. Net als elk merk.
Duur ? Tja…misschien wel wat aan de dure kant, maar hey : de 9 Straatjes zitten om de hoek, dus daar betaal je ook voor. Vanaf de zeg 400 tot 1200, dus heel goedkoop zijn ze niet nee.
Maar goed, in Nederland bedacht en ontworpen, en alles wordt in Bienne ( Zwitserland ) in elkaar gezet. Saffier, Sellita SW330-1, ETA 2824-2, Ronda 507…niks mis mee.
Ik heb er zelf nu nog eentje, uit de Generations serie. De Nautique Chrono en de Generations Chrono zijn al de deur uit. De mooiste uit hun collectie op dit moment is toch wel deze :
De Pendulum. Tevens ook de duurste.
Wat ze ook slim doen, is dat je de keuze hebt uit gigantisch veel kleuren bandjes :
eigen verkoop-foto…mooi he
Quick release, goede kwaliteit, en absurd veel kleuren leder. Slechts 1 Milanese band, that`s it.
De modellen buiten de strakke lijn vind ik zelf 3 x niks. Die hele Tulpen-rally…nee. Echt niks.
Elke deelnemer van die rally krijgt er geloof ik eentje…nee bedankt.
Dus tja…al met al gewoon een leuk merk. Respect voor deze strategie en marketing, want bij dit horloge heb je dus wel een goed verhaaltje om de pols. Heeft het iets met de klokkenmakersfamilie te maken ? Nee, natuurlijk niet. Who cares…het verhaal is in ieder geval duizend maal leuker dan : euh…dit merk was in de jaren 60 heel goed met innovaties en zo, en deze hier heeft de eerste quartz uitgevonden En deze heeft wel 20 prestigieuze horloge-prijzen gewonnen tussen 1952 en 1963
Misschien leuk voor horloge nerds, maar daar zijn er niet zoveel van in de kroeg. En in de kroeg moet over elk verhaaltje een lekker sausje. Of een dikke jus. En daar hebben ze heel goed over nagedacht.
Of ik er zelf ooit nog eentje zal kopen ? Nee. Voor mij geen nette horloges op leer, dat was maar een fase. Ik wil glimmende stalen duikers. En die ik nu nog van ze heb, was een cadeautje van mijn vrouw, dus die blijft. Tenzij ze morgen met Big Brian ervandoor gaat, dan staat hij hier gelijk in het blauwe gedeelte.
Voor de marketing-boys nog dit :
deze is leuk
En voor de klokken nerds :
Alle ( nou ja, ok, bijna alle ) foto`s zijn met toestemming van Fromanteel geplaatst. Eerlijk gevraagd, en uiteraard vonden ze dat geen probleem.