Fromanteel : de " geschiedenis " en de briljante marketing.

Fromanteel :thinking: is dat niet zo een plakmerk ? Nou…nee. Misschien een beetje, maar ach, dat zijn er wel meer. Dus wacht even met weg zappen :tv: en lees hoe knap die jongens dit in een vrij korte tijd, toch maar mooi voor elkaar kregen.
Ik heb er een zwak voor, en dat komt eigenlijk puur door het ontstaan van het bedrijf…een voorbeeld hoe je iets moet beginnen en vooral, moet runnen.
Een jaar of 10 geleden besloten 2 horlogeliefhebbers/verzamelaars om zelf met een merk de markt op te gaan.
En dat deden ze met een fantastisch verhaal :

In 1660 begon ene mijnheer Ahasuerus Fromanteel een ateliertje op de dam in Amsterdam…waarschijnlijk waar nu zo ongeveer dit :point_down:t4: staat, dus denk daar maar eens aan als je er voorbij loopt :nerd_face:
image

De beste man was zijn tijd ver vooruit, en begon als leerling van Christiaan Huygens te experimenteren met revolutionaire klokken : het slingeruurwerk kwam in staande en wandklokken. Waar vorige klokken nog per minuut gingen, gingen deze dus per seconde, en werden daardoor de meest nauwkeurige klokken ter wereld.
Meerdere namen passeren de geschiedenis wat betreft :angry:IK BEN DE EERSTE :face_with_symbols_over_mouth: , zoals bijvoorbeeld Salomon Coster, maar daar zullen we wel nooit helemaal achter komen…overal lees je wat anders, ik vind het allemaal wel best, en kies voor deze kant.

De grote klokken uit de eerste periode zijn nog te vinden, maar neem wat geld mee…20-100k is vrij normaal.



Al vrij snel had de rijke misjpoge in Amsterdam, en de dure jongens in Londen, Parijs en Antwerpen een Fromanteel in huis. Zelfs de Engelse koning had er eentje staan…de advertentie hangt nu in het kantoor op de Keizersgracht :

Zijn broers en zonen gingen na zijn dood verder, maar uiteraard stopte alles een honderd jaar later. Wel bleven de staande klokken er ongeveer 250 jaar hetzelfde eruit zien…mede dus dankzij ene mijnheer Fromanteel.

De twee huidige eigenaars lazen dit verhaal, en het merk werd geboren :ok_hand:t4: Het verhaal is er, de naam ook, nu nog een horloge…
Ze begonnen met 85 stuks, in Zwitserland in elkaar laten zetten, en via vrienden en familie raakten ze die zo kwijt. Vervolgens kwam er een oplage van 300…ging ook goed. Het eerste jaar gingen alle horloges nog in een lederen doos, verpakt in een jute zakje met originele lakzegel de deur uit. Dan snap je wel hoe je iets ( = klanten :laughing: ) moet inpakken.

De laatste cijfers die bekend zijn, zijn van 3 jaar geleden : 8000 verkochte horloges in een jaar. Persoonlijk lijkt mij dat keurig binnen 7 jaar tijd.
Nu zijn er rond de 100 verkooppunten, en meerdere winkels in het buitenland ( want die vreten dit verhaal uiteraard als stroepweffels ). Hun FB en Insta wordt retestrak bijgehouden…dat moet je echt zien, daar pakken ze de meeste klanten mee denk ik. En lekker bijdehand… hun mooiste slogan die ik van ze zag was deze : Rolex ? Mijn hond heet Rolex. ( :stuck_out_tongue_closed_eyes: :facepunch:t4: )

Ik was laatst in hun winkeltje op de Keizersgracht…daar wordt je toch wel gelukkig van. Da`s toch weer eens wat anders dan de gemiddelde juwelier. Bovenin een grachtenpand, het kantoor met daarboven de winkel :
image


Die dikke grijze dus.
Schuin tegenover AWCO, waar ze dus in hun pauze " echte " horloges kunnen bekijken :face_with_hand_over_mouth:

Maar wat produceren ze dan zelf ? Gewoon, keurige horloges. Mooi? Mwah…niet alles nee. Net als elk merk.
Duur ? Tja…misschien wel wat aan de dure kant, maar hey : de 9 Straatjes zitten om de hoek, dus daar betaal je ook voor. Vanaf de zeg 400 tot 1200, dus heel goedkoop zijn ze niet nee.
Maar goed, in Nederland bedacht en ontworpen, en alles wordt in Bienne ( Zwitserland ) in elkaar gezet. Saffier, Sellita SW330-1, ETA 2824-2, Ronda 507…niks mis mee.
Ik heb er zelf nu nog eentje, uit de Generations serie. De Nautique Chrono en de Generations Chrono zijn al de deur uit. De mooiste uit hun collectie op dit moment is toch wel deze :




image
De Pendulum. Tevens ook de duurste.

Wat ze ook slim doen, is dat je de keuze hebt uit gigantisch veel kleuren bandjes :


eigen verkoop-foto…mooi he :star_struck:
Quick release, goede kwaliteit, en absurd veel kleuren leder. Slechts 1 Milanese band, that`s it.

De modellen buiten de strakke lijn vind ik zelf 3 x niks. Die hele Tulpen-rally…nee. Echt niks.



Elke deelnemer van die rally krijgt er geloof ik eentje…nee bedankt.

Dus tja…al met al gewoon een leuk merk. Respect voor deze strategie en marketing, want bij dit horloge heb je dus wel een goed verhaaltje om de pols. Heeft het iets met de klokkenmakersfamilie te maken ? Nee, natuurlijk niet. Who cares…het verhaal is in ieder geval duizend maal leuker dan : euh…dit merk was in de jaren 60 heel goed met innovaties en zo, en deze hier heeft de eerste quartz uitgevonden :smiley::+1:t4: En deze heeft wel 20 prestigieuze horloge-prijzen gewonnen tussen 1952 en 1963 :crazy_face:
Misschien leuk voor horloge nerds, maar daar zijn er niet zoveel van in de kroeg. En in de kroeg moet over elk verhaaltje een lekker sausje. Of een dikke jus. En daar hebben ze heel goed over nagedacht.

Of ik er zelf ooit nog eentje zal kopen ? Nee. Voor mij geen nette horloges op leer, dat was maar een fase. Ik wil glimmende stalen duikers. En die ik nu nog van ze heb, was een cadeautje van mijn vrouw, dus die blijft. Tenzij ze morgen met Big Brian ervandoor gaat, dan staat hij hier gelijk in het blauwe gedeelte.

Voor de marketing-boys nog dit :


deze is leuk :point_up_2:t4:

En voor de klokken nerds :

Alle ( nou ja, ok, bijna alle ) foto`s zijn met toestemming van Fromanteel geplaatst. Eerlijk gevraagd, en uiteraard vonden ze dat geen probleem.

65 likes

Je bent wel super enthousiast maar niet voor om de pols bij jezelf…:see_no_evil:Heb jij iets van winstdeling of aandelen bij fromanteel?

Soit maakt ook niet uit.

Inderdaad leuk doordacht verhaal en dan … een hele tijd niks meer.
Dat was het voor mij…de modellen speken mij niet aan. Dus zeker ook niet voor om de pols bij mij :v:️

:beers:

3 likes

Tuurlijk niet, anders zou ik alles wel mooi vinden wat ze maken.
Nee, weinig modellen kunnen mij bekoren, maar het gaat meer om het verhaal erachter. Dat is gewoon mooi om te zien, in tegenstelling tot andere nieuwe merken ( niet alleen horloges dus ).

2 likes

Ik vind de modellen ook niet mooi. Wel leuk dat ze uit Amsterdam komen. Wie weet kom ik er nog eens een tegen voor een zachte prijs met Amsterdam op de wijzerplaat.

2 likes

Gebakken lucht voor te veel geld. Niks voor mij.

12 likes

Same here.

2 likes

Beetje net als Squale zeg maar. Alleen hebben zij wel enkele goedlopende modellen en richten ze zich niet op de argeloze influence gevoelige horlogeliefhebbers. Beetje avi8 of Spinnaker gevoel krijg ik hierbij.

Desondanks een leuk verhaal :raising_hand_woman:

5 likes

Wie op Hf kan zeggen dat ze 8.000 horloges per jaar verkopen (als dit nauwkeurig is natuurlijk)? Ik kan er alleen maar bewondering en respect voor hebben.

Het is verdraaid lastig om een merk op te tuigen en succesvol te maken. En ik spreek uit ervaring. Hulde mannen.

Of ik ze mooi vind: nee, niet echt, maar daar denken 8.000 mensen per jaar kennelijk anders over.

Velen praten over het opzetten van een merk, weinigen doen het ook echt en slechts een enkel merk houdt stand. Doe het maar eens na.

5 likes

Kijk voor deze prijs is dit toch wel een zeer onderscheidend model.

1 like

Misschien kon TW Steel dat ooit ook zeggen. En dat vind ik ook niks. Omdat ik ze lelijk vind.

Bij Fromanteel irriteert mij nog eens extra dat ze d.m.v. marketingstrategie kwaliteit en heritage voorwenden die er gewoon niet zijn. Volksverlakkerij i.m.h.o.

3 likes

Niet verkeerd. Uurwerk is wel te klein voor de kast, maar voor dat geld: chapeau.

Er zijn zat merken (ook buiten onze hobby) waar je 75% voor de naam en de marketing neertelt en daar hoor je weinig over… wordt gewoon verkocht!

3 likes

Ik ken een Feyenoord-fan op m’n werk met een seizoenskaart. Aardige gast, maar op de tribune waarschijnlijk iemand bij wie je een beetje uit de buurt blijft.

Of ik de batterij van z’n horloge kon vervangen. Tuurlijk.

Heb 'm daarna wel even bezorgd gevraagd of-ie nou een Rotterdammer of een Jood is. :laughing::upside_down_face: Hij was er zelf ook wat besmuikt over…

Is van binnen niks bijzonders (dit was een kwarts); Ronda werkje, witte nylon spacer, de gebruikelijke plakmerk-aanblik. Hij zei verontschuldigend dat-ie 'm gekregen had… :thinking:

1 like

Volgens mij verkopen die ook wel goed toch? T is ook niet mijn cup of tea hoor, maar heel veel personen binnen mijn sociale kring hebben toch wel zon horloge

1 like

Dat zeg ik toch ook :+1::face_with_hand_over_mouth:

1 like

Stadionverbod :joy:

1 like

Eens. Ik vind dat gewoon een mooi horloge.

1 like

Of slimme verkoop. Ze vragen geen 2500 oid hè. …

1 like

Wij, hier op HF zijn horloge nerds.
Maar het grote publiek is dat niet.
Voor deze consument is het een uitstekend horloge en dito
marketingverhaal en bovendien boeren ze best aardig.
Zou ik het kopen?
Nee, ik zou het niet kopen.

Leuk verhaal :+1:

2 likes

@ThaPapper komt, denk ik, een heel eind in de buurt :grin:

8 likes