(geen) medewerking bax juwelier valkenswaard

Kreeg ik afgelopen week een nieuwe tip dat Certina dealer bax juwelier in valkenwaard nog een certina ds podium square had liggen tegen 10 % korting, dacht ik kom ik stuur een mail of dat inderdaad zo was en tegen welke prijs? Werd ik vriendelijk verzocht langs te komen en er werd niet mede gedeeld wat de prijs was! Ik daarop weer een mail: (ze bieden immers een info mailadres) gereageerd, Hallo zeg, heb interesse en woon te ver om ff langs te komen graag of
niet… Werd er vandaag gereageerd: “als dit de manier van zaken doen is dan is het antwoord NIET.” Nou mensen, ik ben blij dat ik er al een had ze willen er schijnbaar geheimzinnig over doen en niet verkopen? begint goed 2008… O ja, iedereen nog de beste wensen.

Als dit…

"Hallo zeg, heb interesse en woon te ver om ff langs te komen graag of
niet… "

… de letterlijke tekst is de je hebt gemaild, kan ik de verkoper best begrijpen. Dan had ik het toch echt zo gedaan:

Geachte Heer,

helaas woon ik erg ver weg om even langs te komen, daarom vroeg ik specifiek naar de prijs (etc. etc.)

met vriendelijke groeten,

(naam)

Ik geef saensgroen meer gelijk in deze. Hij is de (potentiele) klant. Een juwelier moet zich professioneler gedragen. "Hallo zeg, heb interesse en woon te ver om ff langs te komen graag of
niet… " is niet netjes maar hier dient gewoon professioneel op gereageerd te worden lijkt mij.

Ik vind dat de reactie van saensgroen wel wat ‘uitgelokt’ is door bax. Waarom kon de prijs niet gewoon doorgemaild worden? ‘Even langskomen’ voorstellen is wel erg makkelijk.

Ik ondervind soms ook dat winkels geen prijzen willen doorgeven, maar zoals de TS zegt, winnen ze daar helemaal niets mee. Tegenwoordig KENT 99,99% van de klanten reeds de (goede) prijs voordat ze de winkel binnen stappen.

Of ze kunnen imho ten minste zeggen wat hun adviesprijs is EN meedelen dat bij persoonlijke afhaling nog eens over de prijs kan gepraat worden.

IMHO, IMHO … :wink:

Forummers, hierbij even een aanvulling na dit allemaal gelezen te hebben, dit was wat ik vroeg aan desbetreffende dealer misschien verduidelijkt dat wat meer:

Hallo, vraagje ik kreeg een tip dat u misschien een ds podium square gelimiteerd heeft. Diegene die mij deze tip kreeg kon even niet op de naam komen dus stuur ik alle certina dealers nu een mail. Heeft u deze nog, en wat kost deze bij U?

Volgens mij is hier niets mis mee… En achteraf (ik was stom verbaast dat ik hun antwoord kreeg ) ja misschien de volgende keer iets tactischer terug mailen zoals Coen schrijft maar was eigenlijk boos en schreef te snel terug maar dat neemt niet weg dat “ik” (lees een consument) zo afgescheept wordt, maar dat is mijn mening.
En uiteindelijk zoals jullie weten had ik er al een gekocht. Dennis

Ik denk toch dat je formulering wat beter, netter had gemogen. Ik denk dat je met een correcte en nette mail ook een net bericht terug kunt verwachten, maar als je een vraag op deze, populaire, manier formuleert hoef je niet te verwachten dat de juwelier je helemaal serieus neemt.

Zal waarschijnlijk ook te maken hebben dat juweliers bij de meeste merken niet met kortingen mogen romellen en daarmee hun dealerschap kwijt kunnen raken of iig een hoop gezeik mee kunnen krijgen, zeker via internet.

Als je was langs gegaan had je wel meer korting kunnen krijgen

Ik denk dat Patrick de spijker op zijn kop slaat.

Het is bijvoorbeeld bekend van Omega dat men eigenlijk het aantal dealerschappen wil gaan verminderen, en de verkoop van de horloges (en aanverwante artikelen) meer en meer via de speciale Omega Boutiques wil laten plaatsvinden. Hierdoor kan men de prijs (en daarmee het aanzien van het merk) hoog houden, en men steekt de marge van de dealers grotendeels zelf in de zak.

Als een dealer nu zwart op wit (want dat is een e-mail tegenwoordig) zijn kortingen rondstrooit, kan dat een mooi handvat zijn voor de producent om het dealerschap op te zeggen.

Net zoals Basko al zei had je het wat taktischer moeten aanpakken, en de dealer had ook een wat taktischer kunnen formuleren.

Misschien niet helemaal de reactie die je van de juwelier zou willen ontvangen…maar hij geeft je tenminste nog een reactie. :sunglasses:

Primair ligt de verplichting tot professioneel en hoffelijk communiceren bij de leverancier. Die moet gewoon aangeven waarom hij liever geen prijs mailt.

Hij kon als compromis misschien aanbieden telefonisch nadere info te verstrekken?

Ook als de klant -let wel: hier pas in 2e instantie- minder correct formuleert, is dat geen reden om je professionaliteit en hoffelijkheid te laten varen. Je stemt je niveau niet af op degene die jou benadert, maar op wat je zelf bent. In dit geval: wat je aleen maar voorgeeft te zijn, blijkbaar.

Wat je laakt in de ander kun je jezelf niet als voorwendsel aanmeten.

Ik ken het aangepaste gezegde: ‘de klant is koning -mits hij zich koninklijk gedraagt’, maar vind de Egelse stiff upper lip stijlvoller en gepaster.

Alles is wel gezegd volgens mij maar toch even dit:

Sjokotof, de Dealer heeft geen verplichtingen jegens iemand die een informeel emailtje stuurt met de vraag wat de prijs van een horloge is. Een verplichting komt voort uit een wederzijdse afspraak, een overeenkomst.

waarom bel je niet gewoon even dit maakt vaak een boel duidelijk

@Timothy
Ha, we hebben het hier niet over een definitie in de aanloop tot een wetstekst. Verplichtingen bestaan ook buiten de wet, zijn dan echter niet in rechte af te dwingen. Morele verplichtingen zijn hiervan een voorbeeld.

Kijk er even met afstand naar en je ziet wat er bedoeld wordt:
een verkoper die hoffelijk is en blijft kan zowel fijnbesnaarden als grofstoffelijken tot zijn klanten rekenen; een grofstoffelijke verkoper ziet alleen gelijkgestemden als klant terug. Alleen in zakelijk opzicht al verplicht hij zich dus tot hoffelijkheid.

@Pajero
Bellen is vaak duidelijker, maar het medium email was blijkbaar ook voorhanden, afgaande op het verhaal. Wil of kan de winkelier zich dan toch niet uiten via dat medium, ligt het initiatief tot telefonisch contact bij hem.

– moved topic –