Gestolen Rolex gekocht van Rene84... The continuing story

Naar aanleiding van een bericht van een oplettend forumlid over Rene84, presenteer ik nu eindelijk de uitkomst van mijn Rolex nachtmerrie.

Zoals een hoop van jullie waarschijnlijk weten heb ik eind januari een Rolex Explorer 2 gekocht van Rene84 hier op het forum. De Explorer 2 was een horloge dat ik al een tijdje wilde proberen, en dit leek mij een prima kans om die wens te vervullen: een vertrouwd forumlid met een horloge voor een redelijke prijs. De deal verliep zonder mankementen en al snel had ik het horloge om de pols.

Het horloge beviel mij niet helemaal: oudere sport Rolex horloges met de oude band en kast zijn duidelijk niet voor mij weggelegd. Ik besloot het horloge toen maar te verkopen. Nu heb ik altijd twee standaard adressen waar ik het horloge te koop aanbied en waar ik nog nooit gedoe heb gehad: het HF en TZ-UK (Engels forum). Op dit Engelse forum vond ik uiteindelijk mijn koper: T (voor anonimiteit). Iemand die erg blij was met het horloge. Helaas vond T dat de sluiting niet helemaal prettig sloot, en besloot hij het horloge even langs het Rolex Service Center in St. James te brengen. Blijkbaar verrichten ze dit soort kleine hulpjes maar al te graag. Nou, geen probleem toch?

Wel dus. Het horloge bleek mooi geregistreerd te staan als gestolen, en Rolex nam het horloge ter plekke in beslag en contact met de politie werd opgenomen. Ja, wat nu? T nam uiteraard contact met mij op en ik op mijn beurt met Rene. Aanvankelijk verliep het contact prima. Rene gaf aan onderzoek te gaan doen naar waar hij het horloge vandaan had, en we zouden er allemaal wel uitkomen.

Ik heb hier op mijn beurt contact opgenomen met advocaten, de politie, Rolex Benelux, Rolex UK, de politie in Duitsland, politie in Engeland en ga zo maar verder. De feiten waren er: het horloge was inderdaad gestolen in Duitsland (eind 2014), en in beslag genomen. Er is mij aangegeven T niet terug te betalen gezien het feit dat ik mijn te goeder trouw kan aantonen. De vraag was echter: kan Rene dit?

Al snel kwam Rene met het volgende verhaal: ‘Ik heb het horloge gekocht op een beurs in Keulen. Bij welke verkoper? Geen idee. Kan deze vent zijn (Duitser), deze vent (andere Duitser), en oh ja, deze is ook nog mogelijk (Italiaan)’. Een hoop onduidelijkheid dus, maar absoluut geen antwoord op de vraag van wie hij het horloge nou had gekocht, ondanks het feit dat dit (als het goed is) niet langer dan 2 maanden daarvoor moet zijn geweest, daar het horloge eind 2014 is gestolen, en begin 2015 aan mij is verkocht door Rene.

T en ik (en dus ook Rene) konden een hele tijd niets, daar niet duidelijk was of het horloge nog terug zou gaan naar T, of dat het naar Duitsland zou gaan. Fast forward een paar maanden: het horloge gaat naar Duitsland, T ziet hem niet meer terug. Logischerwijs klopt T bij mij aan om te kijken naar een oplossing/terugbetaling, en ik op mijn beurt bij Rene. Rene had echter al meermaals aangegeven dat er geen enkele terugbetaling van zijn kant zou komen: want ja, hij heeft (naar zeggen) correct gehandeld.

Ik vroeg Rene (toegegeven, redelijk recht voor z’n raap mailtje) om mijn geld terug, zodat ik T terug kon betalen. Rene had nu kunnen zeggen dat hij zijn geld ging halen bij zijn verkoper of mij zou compenseren, maar dit gebeurde niet… Rene vertelde mij in principe dat in nettere woorden dat ik de hoogste boom in kon en blokkeerde mij zogezegd on all accounts: op whatsapp, op horlogeforum, via sms, via telefoon, via e-mail, noem het maar op. Spoorloos verdwenen.

Aangezien ik hem nergens kon bereiken heb ik mijn contacten ingeschakeld en ben zodoende achter zijn werkadres gekomen. Daar heb ik contact met hem opgenomen en hem het volgende voorstel gedaan: Rene, T en ik delen de schade. Dat betekent dat ieder van ons drie een bedrag van 1000 achteruit gaat, maar het wel naar tevredenheid opgelost kan worden. Rene reageerde positief en zou hier over nadenken.

Paar dagen geleden kreeg ik van hem een bericht dat hij ook op dit voorstel niet ingaat en ik het kan vergeten. Mijn geduld is op. De man ontloopt elke verantwoordelijkheid in deze situatie, wat naar mijn mening onacceptabel is. Hij geeft aan dat hij geen enkele wettelijke verplichting heeft mij of T te compenseren, waar hij wettelijk gezien gelijk in heeft, maar vergeet daarbij volledig de morele kant van het verhaal: het correct zaken doen, en het inleven in de situatie van de ander. Daarnaast geeft Rene aan dat de deal naar volledige tevredenheid was verlopen. Tja, zeggen jullie mij maar hoe tevreden jullie zouden zijn met een gestolen horloge?

Rene laat T en mij zitten met de problemen van de situatie en weigert zijn verantwoordelijkheid te nemen. Hij geeft zelfs aan dat een terugbetaling van zijn kant zou tonen dat hij twijfelt aan zijn eigen handelen… Hij geeft aan zijn plicht te hebben voldaan: de zogenaamde wegwijsplicht (met die drie namen van drie verschillende verkopers, in verschillende landen, remember?).

Ook ik heb geen wettelijke verplichtingen om T terug te betalen, maar dat betekent niet dat ik dat ook niet doe. T en ik hebben hier (zo goed als) overeenstemming over bereikt, en lossen dit op een volwassen wijze op, terwijl Rene in deze situatie vogelvrij is. Mijn eerste betaling aan T is al gedaan, met een tweede in het vooruitzicht.

Aangifte zijn inmiddels gedaan, en ik ga nog even verdere oplossingen bedenken (tips zijn meer dan welkom!). Één ding is akelig duidelijk na deze situatie: zowel T als ik voelen ons goed genaaid.

Daar ik de regels betreffende privacy enigszins wens te respecteren zal ik hier openbaar op het forum geen achternamen, emailadres, werkadres, telefoonnummers of andere informatie plaatsen, maar jullie weten mij te vinden.

Mensen die voorheen iets bij Rene hebben gekocht, kijk maar wat jullie hiermee doen. Dit was mijn verhaal in ieder geval. Laat dit in ieder geval een waarschuwing zijn voor toekomstige aankopen bij Rene84 :-1:

Ik weet dat dit eigenlijk bij het ervaringen met verkopers gedeelte geplaatst moet worden, maar daar het verhaal inmiddels zulke grote proporties heeft aangenomen en ik wekelijks meerdere vragen over dit geval ontvang, denk ik dat het hier wel op zijn plaats is.

Daar ik het bericht ook op Uhrforum wil plaatsen, maar mijn Duits niet toereikend is voor een account of een post in deze trant, zou ik iemand van jullie de gunst willen vragen dit voor mij te vertalen en te plaatsen. Gelieve contact met mij op te nemen als iemand hiertoe bereid is.

Bedankt voor het lezen, alle tips tot nu toe en de steun/het begrip.

2 likes

En aangezien mensen zich blijkbaar niet kunnen gedragen kan op dit topic niet meer gereageerd worden.

2 likes

Deze topic is nu gesloten. Nieuwe reacties worden niet langer geaccepteerd.

1 like