Gevonden: Stowa Vliegers! informatie over Archimede en Stowa

Volgend @Batossai zijn die dingen daar nooit geweest hoor.

4 likes

Ach wat weet die d’r van, met z’n Marinemeester.

1 like

Heb ik nooit gezegd ouwe sjoemelaar. :rofl:

2 likes

Daarom wilde je van de Yema af :rofl:

Daarom kreeg ik dus van mijn vrouw te horen dat Baumuster B beter bij mijn persoonlijkheid past…

2 likes

Le-lijk als de vokking nacht, dat ding. Ik heb Fortis niet hoog zitten. Veel tam tam, veel doekoe, maar geen mooie horloges.

Nee, want ik weet nu al wat ze gaat zeggen. Le-lijk als de vokking nacht.

Die lappen tekst, die rare kruisjes, die gekke metalen plaatjes op de zijkant, dat lompe font van die numerals… Dude, what the fuck?

Al droeg ik nooit meer een horloge.

Nee.

Maanverhalen zullen me echt wel aan de reet roesten. :slight_smile:

Pardon, even wat minder gestrekt: Ik word niet zo blij van die advertentie. 10 jaar oud, oude logo op de achterkant, geen service geschiedenis beschreven, en dan ook nog eens niet de configuratie die ik wil hebben?

Voor 400 was ik misschien in een gekke bui koopman, maar voor 750 lap ik die laatste 350 wel bij om een nieuwe te scoren. :slight_smile: Eigenlijk moet je nooit minder geld uitgeven voor iets wat je eigenlijk niet wilt hebben.

Overigens: Irritant genoeg vinden zowel mijn partner als ik dat de Stowa’s op één of andere manier “mooier” zijn dan de Archimede’s.

Waarom toch?

2 likes

Echt niet!
Ik vind dat strakke “Archimede” veel toffer staan op de dial.
Stowa klinkt als een andere variant van goulashsoep.

Maar even for reals.
Stowa: Als je meer klassieke look flieger wilt. Gebold glas, stukje historie en Onion Crown(zij iemand goulash).
Archimede: Moderne flieger, tuned to 100m , strak glas, diamond crown!

Ik zou als ze wat betreft kosten gelijk zouden zijn misschien voor Stowa kiezen, maar met 150 a 200 euro goedkoper is het een no brainer voor mij.

2 likes

Slecht argument. Elke keer dat je die Archimede weer ziet denk je weer dat je voor een fooi een mooiere flieger had kunnen hebben.

1 like

Mijn vrouw is het met je eens. Zij vind het belachelijk dat ik die Archimede probeer te tweaken om hem er als de Stowa uit te laten zien, en dat alles voor 50m wr.

Door dat gebolde glas vinnik hem dus niet mooier.
Kwa looks ga ik echt voor de Archie. Al weet ik dat het de kleinere broertje is van Stowa.

1 like

Dat is niet wat je net zei :wink: .

Als de looks beter zijn en goedkoper… Waarom dan stowa überhaupt kopen?

1 like

Merkgeilheid en historie/status. Gelukkig heb ik daar niet veel last van en ben voor de underdog gegaan :slight_smile:

3 likes

Wanneer komt ie binnen? Ik denk dat ik toch no date, wel logo, domed Archimede ga doen.

Geen idee. Hoop op volgende week.

We will now prepare your beautiful watch and will inform you by email as soon as it has been shipped.

:grimacing:

Het logo maakt het strakke van de dial kapot. Je weet toch welk merk het is.:thinking:

1 like

Wel echt het Duitse concept he, kaal moet je niet willen en met wat leuke opties er bij kost het ineens 40% meer. Net een BMW.

Maar waar slaan die prijzen trouwens op? Een stalen caseback is duurder dan een met kijkglas? Een andere kroon 100 euro?

Tsja,

Mijn partner roept juist dat ze de Fliegers (alle fliegers) zonder logo te kaal en spartaans vindt, en dus ook gewoon lelijk. In haar ogen zijn het dingen als de datum en het logo die de horloges visueel wat engagement geven, wat diepte zelfs.

Valt reuze mee. Het RLM schetste destijds een kroon op een steeltje die het midden hield tussen een ui en een diamant. Stowa maakte ze op dat steeltje met de ui, wat wanstaltig lelijk was, Lange maakte ze met strakkere ui, maar IWC maakte ze met diamantje.

Kort en goed is er voor beide kroonvormen wat te zeggen.

Ook wat het gebolde saffier betreft: Archimede heeft sinds 2016 stilletjes aan z’n productie wat veranderd. Het saffier heeft inmiddels AR aan de binnenzijde, de waterdichtheid is omhoog van 50 naar 100, de wijzers zijn niet meer gelakt maar hitte-geblauwd. De prijs is gestegen, maar ik begrijp een beetje waarom.

Bij Stowa daarentegen is de prijs gewoon gestegen. Product is 100% hetzelfde, prijs is hoog geworden. Je kunt de Archimede tegenwoordig dus zonder makken origineel kopen, maar hebt opties.

Ik vind die Archimede opties ook aan de prijs, en ik vind dat inderdaad een extra-prijs voor een stalen caseback schandalig, maar het is wat het is. Dat laat onverlet dat een ongepimpt horloge voor 880 prima is.

Zo speel ik ook met de gedachte om een logo + datum + geblauwde wijzers + dichte caseback te bestellen en het glas te laten voor wat het is. Als mij dat na vijf jaar niet bevalt kan ik het ze in een beurtje mee laten nemen. Hoe cool is dat?

1 like

Addendum:

Je kunt bij Archimede de H dial niet wijzigen door er een logo op te zetten. Dat komt omdat die gelig/groenige C3 lume hebben, en de wijzers ook. Die worden alleen clean gemaakt.

De A dial daarentegen, kun je zonder datum krijgen of met. Het logo blijft, maar de lume is een wittere BGW9. De wijzers zijn ook van BGW9 voorzien op die A modellen.

Als je, zoals @Kaan er voor kiest om er een no-date van te maken, dan krijg je een kroon die wel in twee posities uit klikt omdat de tirette-veer niet veranderd wordt, maar het uurwerk is wel zodanig gewijzigd dat je geen ghost-date klik krijgt om 12 uur.

Ter uwer informatie. :slight_smile:

2 likes

Kijk dat is goede info. :+1:
Al zou ik mij zelf aan een ghost date niet ergeren, is dit wel veel netter natuurlijk.

2 likes

Mensen, de kogel is door de kerk na lang overleg met Archimede:

• Gewone A versie besteld met plat glas omdat dat tegenwoordig ook AR coated is
  • Zichtbodem intact gelaten, ik kan er altijd later een metalen bodem bij bestellen
  • Geblauwde wijzers bij
  • No-date gespecificeerd in de comments

Kortom: Vrijwel dezelfde als die van @Kaan maar dan zonder handwinder. Daardoor is ie ook nog eens 225 ballen goedkoper dan de Stowa Flieger. Zijn argument dat het platte saffier bij de moderne feel van die Archimede past heeft me overtuigd.

Topic kan dus dicht, tenzij @anon50762135 de zoektocht voort wil zetten. :slight_smile: :slight_smile:

Toedels en bedankt iedereen!

6 likes