Het bizarre verhaal "Hoe ik mijn Grailwatch kocht"

Hoe kwam ik aan mijn 6541?

Iedereen heel erg bedankt voor de interesse in mijn ultieme grailwatch die ik deelde in dit topic:

Nu vroegen veel naar het verhaal hoe ik dit pareltje arresteerde; dus bij deze. Pink een traantje weg en veel leesplezier

Jasper Lijfering

Toen eenmaal vast stond wat mijn ultieme doel was, moest dit nog wel worden waargemaakt. Dit is niet enkel financieel een grote uitdaging, gezien de enorme waarde van het horloge, maar ook simpelweg een kwestie van het horloge vinden in de gewenste conditie en configuratie. Een moeilijke opgave gezien de zeldzaamheid. Nu behoor ik redelijk tot de cirkel waarin dergelijke horloges rondgaan, alleen als ze weten dat jij specifiek opzoek bent naar een dergelijk model, dan ga je bloeden. Nu had ik er geen haast bij, als ik hem maar voor mijn dood om mijn pols heb gehad. Maar een buitenkansje leek zich eerder aan te bieden dan verwacht; eind januari 2018.

Ik had net een flinke domper moeten verduren, er werd in gebroken in mijn huis terwijl ik op vakantie was in Zuid-Afrika. Gelukkig leek na regen zonneschijn te komen nadat een bevriende horlogeliefhebber mij wees op een 6541 die voor verkoop werd aangeboden op Chrono24. Uiteraard was ik sceptisch want ik kende de aanbieder niet en het zoals jullie wel weten stond het platform mij niet aan; maar ik ging op onderzoek uit. De bijgevoegde foto’s waren niet van geweldige kwaliteit en omdat ik weinig tot geen ervaring heb met dit model had ik ook geen goed referentiekader. Verder was wat op internet te vinden was over de 6541 erg beknopt en goeie foto’s ervan waren schaars. Wellicht verdacht dat iemand zo’n kostbaar horloge aanbiedt met zulke slechte foto’s, maar al zijn andere offers waren ook voorzien van dezelfde lage kwaliteit foto’s en die horloges waren duidelijk wel origineel. Wel viel mij op dat zijn aanbod vooral gefocust was op moderne Rolex en andere recente uitvoeringen van hoog segment merken. Dat was volgens hem dan ook de reden dat hij dit horloge zo gunstig kon aanbieden: “het was toch niet zijn markt”.

Met gezonde argwaan ging ik het gesprek aan. Betere foto’s kwamen er niet want daar was meneer niet toe in staat. Wel kon hij mij vertellen dat het horloge voorzien was van een taxatierapport van de lokale Rolex dealer, welke hij deelde. Tevens had de aanbieder al meerdere jaren een fysieke winkel en was makkelijk online traceerbaar met naam en toenaam. De zoekresultaten wezen ook op zijn voormalige baan als Salesmanager bij Chrono24 zelf. Ik besloot een risico te nemen die ik normaliter niet zou nemen, maar ik zag mijn kans schoon om het pijnlijke begin van dit jaar te herstellen.

Na ontvangst van het horloge begonnen mijn zorgen toe te nemen. Ik kon mijn vinger er nog niet direct op leggen maar het voelde niet goed. Het horloge kwam op leren band en vertoonde geen enkele slijtage aan de lugs waarbij normaliter de vleugels van de end-links door frictie plekken achterlaten. Dit terwijl de 6541 altijd op Oyster geleverd is. Ook had de kast bepaalde krassen waarvan leek alsof ze opzettelijk erop aangebracht waren, alsof iemand het horloge er ouder uit wilde laten zien. Wel toonde de Geiger counter het gebruik van radium aan op de wijzerplaat en er zat absoluut een origineel Rolex uurwerk in de anti-magnetische kast. Het taxatierapport van de Rolex-dealer was bijgevoegd en wekte geen vraagtekens op over de originaliteit. Ik besloot zelf foto’s te nemen en te delen met mensen met meer ervaring; zoals niet zelden bij vintage Rolex is er geen unanieme mening over, maar de meeste zagen niets alarmerends. Toch zat het mij niet lekker en liet 2 mensen komen kijken naar het horloge.

De eerste persoon vertegenwoordigde een internationaal bekend veilinghuis en was, ondanks mijn uitgesproken zorgen, bereid dit horloge op hun veiling aan te bieden. Vervolgens kwam een vriend van mij die zowel in bezit is van een 6543 als een 6541, welke hij ook mee nam. Na zijn bezoek kan ik enkel concluderen dat mijn “6541” absoluut niet origineel was. Er was zelfs discrepantie in de maatvoering van verschillende specifieke onderdelen die in 1 batch gemaakt zijn, waaronder de inner-caseback. Ook de waffle wijzerplaat kende een duidelijk andere productiemethode bij het origineel.

Tot op de dag van vandaag ligt het horloge nog in de kluis en loopt er een rechtszaak tegen de verkoper die het horloge niet wilt terugnemen. Chrono24 neemt ook niet zijn verantwoordelijkheid en ik zat met de gebakken peren. Dubbele tegenslag, lekker begin van 2018. Hier een confronterende foto haha:

Ik liet me niet uit het veld slaan maar het was nog niet het juiste moment voor mij. Deze ervaring zorgde er wel voor dat ik nog gemotiveerder was om uiteindelijk een correct exemplaar te bemachtigen. Ik heb menig verzamelaar verteld over mijn wens en velen dachten dat deze was uitgekomen in 2019. In de Phillips HK auction werd een 6541 geveild waarbij het scherm liet zien dat iemand uit Nederland mee bood en uiteindelijk won. Mijn telefoon stond roodgloeiend met mensen aan wie ik moest uitleggen dat ik niet de koper was en gek genoeg ook niet wist wie dat wel was. Zelfs na onderzoek de volgende weken ben ik er niet achter gekomen.

Fast forward naar een halfjaar geleden. Mijn team was in de winkel bezig met het dagelijks bezoek en mijn collega Ramon liep naar de backoffice om mij mede te delen dat er een meneer in de winkel stond met een gecompliceerde (Million Dollar) Patek Philippe 5208 onder zijn manchet. Ik maakte kennis met deze ingetogen maar amicale heer en onder het genot van wat wijn een tijd over horloges gepraat. Hij bezitte een geweldige collectie Patek Philippe horloges om je vingers bij af te likken. Mijn ultieme liefde voor Rolex deelde hij niet echt, nouja hij had er wel eentje. Je raadt het al… hij had een 6541! “Ja, vind je die zo fantastisch? Dan neem ik hem wel mee volgende keer als ik in Amsterdam ben.”

Zo geschiedde, een maand geleden kwam hij langs om te kijken naar een Patek Philippe die ik te koop had. Hij had zich aan zijn woord gehouden en trok een Patek Philippe service box uit zijn zak met daarin de 6541. Terwijl Ramon met die verkoop van die Patek bezig was, stond ik te kwijlen over de Milgauss. Ik herkende het horloge direct als zijnde degene van de HK Phillips auction en feliciteerde hem met een ongelofelijk goeie deal. (was nogal een “sleeper” omdat hij in mint conditie was, de high estimate was meer dan het dubbele van de hamerprijs).

Uit het niets zei hij: “Ik heb nog nooit een horloge verkocht maar ik zie hoe geweldig jij hem vindt en mij geeft dit horloge dat gevoel niet, dus als je wilt kunnen we een deal maken”. Dit was precies de conditie en config die ik wilde, maar ik gaf eerlijk aan niet zo liquide te zijn. Gelukkig was hij bereid een deel ervan in horloges te doen dus hij koos bijna achteloos wat kostbare Pateks uit. Binnen 20 minuten onderhandelen werd de deal met champagne beklonken en nodigde hij het hele team uit voor een diner bij Okura. Hij bleek niet alleen een verfijnde smaak te hebben in horlogerie maar ik heb ook nog nooit zulke bizarre wijnen gedronken. De volgende dag werd ik wakker met een flinke kater, maar mission accomplished!

251 likes

1 woord: FANTASTISCH!

4 likes

Heel mooi verhaal! Nogmaals gefeliciteerd.

1 like

Mooi man die lange verhalen, als ik straks klaar met werken ben ga ik er eens voor zitten. Leuk dat je de laatste dagen hier veel post en je tot nu toe immun toont voor de soms wat korzelige reacties.
Ofschoon we in 2 heel verschillende vijvers vissen mag ik je bijdrages graag lezen.

9 likes

Mooi verhaal achter je fantastische aanwinst.
Heb zelf ook wel eens een mooie ruildeal gemaakt, die werd echter gevierd in de lokale McDonald’s :thinking:

7 likes

Machtig verhaal zeg! Heerlijk om te lezen, nu ook f snel die andere lezen :see_no_evil:

1 like

Heerlijk dit.

Ik waardeer vooral de gentlemens way of doing business.

Ik denk dat er nog maar weinig plekken zijn waarbij je als gentlemen op deze manier van service wordt voorzien.

Nice!

1 like

Mooi verhaal! Jij maakt nog es wat mee :smile:

1 like

Mooi verhaal @AmsterdamVintageWatches. Na alle tegenvallers kan je nu gaan genieten van je ultieme horloge. Wederom erg leuk om te lezen.

1 like

Wat een mooi verhaal. Rampspoed en heldenmoed. En… nooit opgeven! Het lijkt wel een roman. :ok_hand:

39 likes

Bedankt voor het delen van je verhaal vond het erg leuk om te lezen!

1 like

Mooi verhaal!

1 like

Mooi verhaal Jasper.

1 like

Geweldig verhaal! Met voor jou uiteindelijk gelukkig toch een fijne afloop :smiley:

1 like

Heel gaaf!

Wat een verhaal zeg, onwijs gaaf!

1 like

Wat een mooi verhaal zeg. Dank voor het delen :ok_hand::ok_hand:.

1 like

Mooi verhaal! Proficiat met prachtig uurwerk

1 like

Leuk om te lezen Jasper, thanks!

1 like

Lekker man!!:smile:

1 like