Het grote horlogefotografie-topic | Focus Stacking uitleg post 426

Overigens in het algemeen: Mocht je een flipperaar zijn, het loont echt om een aantal van de bovenstaande tips ook toe te passen als je je horloge wil fotograferen voor verkoop. Nu valt het mij sowieso al op dat de algemene kwaliteit van de foto’s erg goed is in het blauwe gedeelte, maar als je soms ziet wat tante Annie uit Roelofarendsveen op MP slingert aan foto’s van horloges, dan wordt het triestig.

2 likes

Gave shots!!

Top post! En een super resultaat.
Ik zat ook al te denken om een “flat lay” beschrijving te maken, maar beter dan dit gaat mij niet lukken.
Top tips!

1 like

You’re welcome! Ik wist niet dat het zo heette, weer wat geleerd. Flat lay for the win 🤸:muscle::grin:

1 like

Nou, het Ikea douchegordijn is binnen dus vandaag een snelle shoot met de chrono collectie:

Set-up:
Groot douche gordijn als diffuser, een reflector en een led panel om wat warm lichtinval te creëren.


En het eindresultaat.

Ik ben niet helemaal tevreden, blijf het altijd lastig vinden om een goede collectie-update foto te maken.
Mocht iemand nog tips hebben, dan ben ik erg benieuwd.

14 likes

collectie foto’s zijn een ramp.
Vind jou foto niet verkeerd hoor, gezellige sfeer.

Alleen dat plantje? rechts onderin stoort mij serieus.

2 likes

@Bwatched, wat voor een etui is dat, als ik mag vragen? Dat klepje boven de horloges, kun je daar nog iets in kwijt? Zoals bandjes en/of gereedschap?

1 like

Yes, daar zitten twee vakjes voor banden etc.
Deze doos is van Bulang & Sons (8-piece watch box).

1 like

Ik heb dus 235 berichten doorgelezen en ik moet zeggen; dat lange haar op jouw pols, stoort me.

:rofl::rofl::rofl:
Zonder gein - cool topic!

3 likes

Qua foto’s en compositie nog een hoop te leren dus deze post gaat niet om de foto an sich maar twee functies van Snapseed.

Ik denk dat de krachtigste functie van Snapseed die ik nooit gebruik de functie ‘selectief’ is:

Selecteer een kleurvlak en alle onderdelen in je foto met die specifieke kleur kan je aanpassen op:

  • helderheid
  • contrast
  • verzadiging
  • structuur

Jank contrast en verzadiging naar standje 100 en je hoeft nooit meer je lume op te laden voor een lumeshot.

Doordat Snapseed op je telefoon uiteraard maar beperkt is moet je voor sommige effecten een work around toepassen. Je hele foto kleurloos maken om vervolgens in een volgende stap bepaalde delen uit te lichten gaat niet.
Wel kan je met ‘penseel’ handmatig de verzadiging verwijderen waarna je in dezelfde bewerking de negatieve verzadiging gumt:

6 likes

Colorsplash werkt daar ook best handig in. Fototje vanuit mijn kant.

5 likes

Welke kist is dit?

1 like

:point_down:t2:

Die had ik gemist hahaha thanks!!

1 like

Ik heb hem ook binnen.

Moet niet vergeten nadat ik klaar ben met kloten hiermee wel even een recensie op de site moet nalaten dat ik hem niet heb gekocht voor het originele doel. Straks krijgt Ikea nog het idee dat dit een spontaan populair product is omdat het een goed douchegordijn is, dat is het niet…

Heb hem over twee eetkamerstoelen gehangen en een bouwlamp erbij gepakt want het is al best donker.

Horloge moest alleen nog ergens op/in liggen, deksel van de tajine? Proberen we gewoon…

Foto is niet bijster scherp maar ik (denk) een beetje beter te begrijpen wat er mogelijk is met een diffuser. Hier ga ik wat verder mee experimenteren.

2 likes

Je doet me aan een vriend van me denken. Die was ooit modefotograaf en doet nu insta-foto’s op allerlei exotische locaties omdat ie de socials van een zut rijke pikken beheert. Niets, maar dan ook letterlijk niets is wat het lijkt te zijn. :slight_smile: En als je pecht hebt hangt er een crew van vijf technici en twee stylisten bij zo’n “candid shot”.

Ik hoor dat ze “uit” zijn, of hoe de jeugd onhip ook maar noemt, tegenwoordig. :slight_smile:

Tenzij je daadwerkelijk zou willen laten zien wat de lume doet, uiteraard.

Als iemand tegen je zegt: “ik heb honger als een paard” geef je hem dan een zak haver? Of neem je niet alles letterlijk?

Toevallig houdt mijn vrouw heel erg van haver. En boekweit. Dus dat kan maar zo, thuis.

Ik zie de analogie met haver echter niet. Jij loopt in snapseed te kloten om kunstmatig het idee van lume te laten zien, ik probeer zonder nabewerking bij natuurlijk licht gewoon te laten zien wat de lume doet.

Daarmee is jouw foto een stukje entertainment, en de mijne eerder informatief. Er is een plaats voor beide typen fotografie in de wereld.

1 like

Ik denk dat het doel was te laten zien wat je met Snapseed kan?? Niet zozeer het faux-lume-effect?!

Edit: a propos bewerken. M’n meest recente wrist shot. Gewoon een “on the the go” foto, met telefoon. Foto’s vóór en na bewerking:

Out of box foto is flets, door gaar licht niet goed van tint, te geel. Door Lightroom gesleept; besneden, tinten aangepast, lichte aanpassing van licht en weinig foto’s komen bij mij Lightroom uit zonder vignet :slight_smile:

3 likes

Dat is de letterlijke kant inderdaad…

Maar het was om een zeer krachtige functie te laten zien in een nabewerkingsapp.

Het is overigens niet ‘kunstmatig’ maar een versterking van wat de sensor gewoon oppikt. Het is overdreven, uitvergroot, versterkt maar al aanwezig in de ruwe data.

Buiten het waardeoordeel over de ‘entertainmentwaarde’ van foto’s (ik begin letterlijk met de zin: “ dus deze post gaat niet om de foto an sich maar twee functies van Snapseed.” ) hier weer dat letterlijke de, bijna dogmatische, noodzaak om alles te reduceren tot feitjes en feitelijkheden a la FAtC.

Dat dus.

Zolang het maar op geduide volgorde is van belang zoals het jou betaamt toch?

1 like