Het grote horlogefotografie-topic | Focus Stacking uitleg post 426

:joy: :+1:

1 like

Dit zijn voor mij geen kleine tips meer. Daar zit verdikke veel werk in. Desalniettemin pik ik ook wel enkele dingetjes op die mijn foto’s wel beter kunnen maken. :+1:

Zo onderschat. Ik gebruikt ze regelmatig en graag op mijn werk. :sunglasses:

4 likes

En ineens staan er allemaal volwassen mannen in de rij bij de speelgoedwinkels, op zoek naar Play-Doh. Geweldig dit! Ik ga morgen echt even naar de Intertoys :see_no_evil: :grin:

1 like

Geen rommelige achtergrond :white_check_mark:

4 likes

Foto’s met weinig licht kunnen ook gaaf zijn, niet altijd trouwens

9 likes

Hey! Ziet er echt al supergoed uit! Mooie compo, juiste diafragma etc. De kunst is om nu de data in je foto bestand te gebruiken in je ontwikkeling. Dit kan de camera doen, die maakt er een jpg van of je doet zelf je .raw bestand ontwikkelen naar een .jpg in bijvoorbeeld Lightroom.

Heb de foto iets getweaked in de nabewerking zodat die meer “popt” .

Oud

Aangepast

Zou zeker ook wat turorials gaan volgen in Lightroom om je .raw bestanden te tweaken.

Bij deze de scherpte iets hoger gedaan, meer contrast en beetje schaduw vignet. Ook wat meer highlights.

Daar krik je het mee naar de next level.

9 likes

Thanks.
Ik schiet altijd in RAW en bewerkt alle foto’s in LR of PS, deze dus ook.

Extra verscherpen en helderheid toevoegen probeer ik te voorkomen. Ik vind de foto’s er dan “synthetisch” uitzien. In jouw voorbeeld vind ik bijvoorbeeld de lug rechtsonder en de bovenste pusher niet mooi.
Door kunstmatige verscherpingen vind ik dat er altijd een Chrome-achtige textuur (het lijkt haast vloeibaar) ontstaat, daar ben ik geen fan van.

Vignette probeer ik ook te vermeiden, vooral bij een lichte ondergrond.
Ik voeg het zelf alleen toe als ik echt de focus op het midden van de foto wil vestigen.

Sowieso vind ik vignette het een mooi fenomeen.

In het sluimerend Duitse dorpje Wetzlar werken al meer dan 150 jaar wetenschappers in witte stofjassen om objectieven te ontwikkelen die zo veel als mogelijk vrij zijn van optische mankementen. De jarenlange strijd tegen de natuurkundige wetten, het optimaliseren van materialen en technieken om te zorgen dat de best mogelijke beeldkwaliteit wordt verpakt in een zo klein mogelijk behuizing.

Vignette is zo’n optisch mankement dat ze hebben weten te reduceren to vrijwel 0. Ik zie het gezicht van de Duitse wetenschappers voor me toen ze het eureka-moment hadden
"Hanz, komm und sieh es dir an. wir haben es gelöst, keine vignette mehr! :man_scientist:t2:

Wat doen wij fotografie-liefhebbers vervolgens?
Wij raggen die vignette slider helemaal naar links :joy: :joy:

3 likes

Gave foto’s!

1 like

thnx :smiley:

1 like

Leuk topic!

1 like

Schermafbeelding 2022-01-19 om 13.22.14

12 likes

Nice! Foto EN horloge.

Hoe lager t ISO hoe meer detail je kan pakken.
Wel weer meer licht nodig bij lager ISO

400 is de perfecte allrounder ISO waarde.

1 like

Nog even dezelfde setup, maar nu met andere lens.
(en horloge beter gereinigd. :slightly_smiling_face:)

Schermafbeelding 2022-01-19 om 14.05.11

4 likes

Met welke brandpuntafstand zijn beide foto’s gemaakt?

Beide met de hoogste, dus 105 en 200.

Eentje dan nog.
Zonder statief.

Schermafbeelding 2022-01-19 om 15.01.49

5 likes

Jaaaaa, dit is de mooiste hoor!
de 100mm Macro is een geweldig objectief voor dit soort fotografie.

Mooi ook om de flinterdunne scherpdiepte te zien op de ondergrond.

2 likes

Het is heel tof om die scherptediepte zo te zien, maar vind eigenlijk de eerste, met f4.0, het fijnste om te zien. Denk dat dat komt omdat er echt een duidelijke streep scherp in beeld komt, het komt daardoor bijna kunstmatig over. Als dat grondvlak anders zou zijn, is het veel minder storend. Voor mij :slight_smile:

1 like

Nav het topic en de tips van @Bwatched te hebben gelezen gisteren eens even gaan pielen met de camera en wat licht, genoeg nog te leren maar was best tevreden na even 15min spelen :)!

Setup: Panasonic G9 met Panasonic Leica 12-60 F2.8 - F4 en Nissin i60 flitser en 1 wit A4tje, jpegjes en verder geen bewerking toegepast :slight_smile:

14 likes

Wat een heer-lijk topic!

Leuk om te zien dat iedereen z’n eigen maniertjes heeft en daarmee dus ook een compleet eigen stijl ontwikkelt.

Ik maak zelf eigenlijk alleen maar wrist shots van m’n horloges om dat ik dat toch de meest natuurlijke manier vind om m’n horloges weer te geven. Ik maak de foto’s vaak op willekeurige momenten op de dag met m’n iPhone 13 Pro en kies er dan eentje uit om te posten op Instagram.

Ik crop de foto meestal zo dat het horloge ergens in een hoek uitkomt, een beetje zoals @Bwatched uitlegde met die regel van derden. Die gouden spiraal kende ik nog niet, zal ik ook 's naar kijken!

Ik houd de telefoon vaak net onder m’n kin of tegen m’n schouder en maak dan een foto van het horloge op m’n pols. Een beetje reflectie mag af en toe wel en ik let daarnaast vooral op de lijnen van m’n kleding en bijvoorbeeld de stoeptegels op de achtergrond.

Ik bewerk de foto’s trouwens in de gratis versie van Lightroom op de iPhone. Heb m’n eigen preset gemaakt en die pas ik dan hier en daar nog aan afhankelijk van de foto.

En uploaden maar!

Ik maak af en toe ook wel een pocket shot, maar is wat lastiger want ik maak ze dan zelf en moet de telefoon dus omgekeerd voor me vasthouden en dan het horloge nog scherp krijgen… een gedoe dus!

Hier wat voorbeelden:

Hier kun je nog veel meer voorbeelden vinden

Op Instagram wordt er ook heel veel gedeeld op het gebied van fotografie. Ik heb zeker wel wat gehad aan de tips van Watchstudies. Vooral dan de tips voor het schieten met een smartphone en de niet al te ingewikkelde dingen :wink:

Nogmaals leuk topic, ik blijf meelezen!

13 likes